صعود با چشمان بسته. تجربه ای که تصور ها را تغییر داد

خیلی هایشان برای اولین بار بود که یک قله ۴ هزار متری را صعود می کنند و در آن لحظه تاریخی که بر روی قله ایستادند، یکی از زیباترین لحظات عمرشان را به دل باد سپردند. صعود تاریخی که از ساعت ۸٫۳۰ صبح آغاز و ساعت ۲۲ شب پایان یافت.
از آنجا که مقصد سفر یکی از قلل مرتفع البرز بود، از شب قبل در هتل هرندی مستقر شدیم تا صبح زود به سمت جاده چالوس و روستای کلوان حرکت کنیم. ساعت ۵ صبح از هرندی راه افتادیم و پس از طی کردن پیچ و خمهای جاده چالوس، به روستای کلوان رسیدیم. ساعت ۸٫۳۰ صبح بود که از انتهای روستا ارتفاع گرفتیم. شیب تند مسیر در ابتدای راه، عده ای را منصرف از ادامه سفر کرد. دو همنورد بینا از ادامه راه منصرف شدند. اما با درایت استاد رفیعی لیدر گروه، سه کوهنورد نابینایی هم که قصد داشتند راه را ادامه ندهند، همراه سایر اعضای تیم به سمت جانپناه قله کهار که ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، مشغول به حرکت شدند. پس از عبور از دامنه های سرسبز در مسیر که با بوی سبزیجات محلی به ویژه آویشنهای کوهی همراه شده بود، در ساعت ۱۲٫۲۰ دقیقه ظهر به جانپناه رسیدیم. نسیم خنک کوهستانی که بعضاً با وزش نسبتاً شدید باد نیز همراه بود، روح و جانمان را تازه میکرد. شوق رسیدن به جانپناه به ویژه برای عده ای که اولین صعود کوهنوردی خود را تجربه میکردند، آن هم در ارتفاع ۳۲۰۰ متری که از بسیاری از قله های کشور بیشتر است، بسیار شیرین بود.

اما ۵ نفر از اعضای نابینای گروه، یک کمبینا به همراه ۴ همنورد بینا، تصمیم گرفتند به سمت قله حمله و آن را صعود کنند. هرچند صعود در آن ساعت به سمت قله میتوانست مخاطره آمیز باشد، اما این تیم ده نفره ساعت ۱۶٫۲۰ دقیقه عصر و در میان وزش بیش از ۸۰ کیلومتری باد بر روی قله، توانستند برای اولین بار، یک قله ۴ هزار متری از سلسله جبال البرز را صعود کنند.

مسعود طاهریان، سعید شمس راد، بهنام دلیر، همایون شاهمرادی، مرجان فیاض و لاله عربزاده، ۶ کوهنورد نابینا و کمبینای گروه بودند که با کمک ۴ همنورد بینا، موفق شدند قله کهار را صعود کنند.

خیلی هایشان برای اولین بار بود که یک قله ۴ هزار متری را صعود می کنند و در آن لحظه تاریخی که بر روی قله ایستادند، یکی از زیباترین لحظات عمرشان را به دل باد سپردند. بادی که نتوانست مانع از تحقق رؤیا هایشان در آخرین روز از فصل زیبای بهار شود.

صعود تاریخی که از ساعت ۸٫۳۰ صبح آغاز و ساعت ۲۲ شب پایان یافت، یکبار دیگر فعل خواستن توانستن است را به معنای واقعی کلمه صرف کرد.
تجربه ای که تصورها را تغییر داد
همایون شاهمرادی در این ارتباط گفت: تجربه خاص و به یاد ماندنی بود که بدون شک نشان از استقامت کوهنوردان نابینا دارد. زمانی که به بالاترین نقطه قله کهار رسیدم، حس خوبی داشتم که کم نظیر بود زیرا مجموعه چند نفری که هدف گذاری شده بود توسط چند تن از ورزشکاران به صورت یک دل و یک نفس به آن رسیدیم. در زمان صعود به مانند اعضای یک خانواده، شادیها را تقسیم کردیم که یک تجربه فراموش نشدنی بود. مسعود طاهریان از دیگر صعود کنندگان به قله بود که گفت: از صبح تصمیم داشتم نماز خود را در بالاترین نقطه بخوانم. فضای شادی بود که روحیه فراوانی به ما داد و این موجب شد حس پیروزی را تجربه کنیم. طاهریان که نابینای مطلق است میگوید: با وجود مشکلات فراوان، از ابتدای مسیر تا قله بیش از ۲۱ کیلومتر کوهپیمایی کردم، اما این صعود فقط مختص مردان نبود بلکه خانمها نیز در این کوهپیمایی نقش داشتند. لاله عربزاده در این زمینه میگوید: حس صعود زیباترین حس پیروزی دنیا است و من پس از ۲ سالی که در کوهنوردی حضور داشتم، این اولین تجربه من برای فتح قله بود. وی با بیان اینکه نابینای مطلق است و تا پیش از این هیچ تصوری از قله نداشته است گفت: زمانی که پا بر بالاترین نقطه قله گذاشتم، آن را با تمام وجود حس کردم. این تجربه باعث شد تصورم از قله، متفاوت تر از تمام دوران زندگی ام باشد. عربزاده بیان کرد: صعود بدون همراه و همدل بینا امکان پذیر نیست تمام کسانی که در این صعود نقش داشتند کمک کردند تا مزه واقعی یک صعود را تجربه کنیم.
اولین صعود نابینایان به قله چهار هزار متری نشان از یک عزم جدی در ورزش این قشر دارد، عزمی که میتواند تصور بسیاری از نابینایان و کمبینایان از محیط اطراف را به واقعیت نزدیکتر کند.
این صعود نشان داد چنانچه برای تعدادی از اعضای گروه برنامه های حرفه ای و جدیتری در نظر گرفته شود، آنوقت صعود به قله دماوند هم دیگر یک رؤیا نخواهد بود.
منبع: ایران سپید

2 دیدگاه دربارهٔ «صعود با چشمان بسته. تجربه ای که تصور ها را تغییر داد»

1. سلام و عرض ادب خدمت شما.
    آفرین و مرحبا بر همه اعضاء این گروه از کوهنوردان عزیز.
    به فاتحان قله نیز صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم.
    همیشه موفق و با انرژی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.