از معرفی فروشگاه اینترنتی میوه ی هفت میوه تا معرفی زبان برنامه نویسی Bosque توسط مایکروسافت در سومین شماره ی هفته نامه ی دنیای موبایل و کامپیوتر صفحه ی اخبار کامپیوتر

با سلام و احترام به همراهان وبسايت ويژه ی نابينايان شرکت دانش بنیان پکتوس. در سومین شماره ی هفته نامه ی دنیای موبایل و کامپیوتر و در صفحه ی اخبار کامپیوتر، پنج خبر از دنیای کامپیوتر تقدیم شما گرامیان میگردد.

ارزان تر از تره بار، تازه تر از سر درخت

طبق تحقیقات، مصرف روزانه ی انواع میوه ها و صیفی جات علاوه بر این که بر تناسب اندام و سلامت بدن تأثیر گذار است، بر زیبایی و سلامتی پوست و مو نیز اثر می گذارد.

به گزارش زومیت، سبزی ها و میوه ها از ویتامین ها و املاح معدنی بسیاری برخوردار هستند که هرگز معادل آن ها در قرص ها و مکمل های دارویی یافت نمی شود. همان طور که خوردن کافی و مناسب میوه یکی از شروط سلامتی به حساب می آید، میوه ها نیز باید تازه و شاداب باشند تا بیشترین تأثیر را روی سلامتی اعضای خانواده بگذارند. به همین دلیل، بسیاری از خانواده ها سعی می کنند میوه ی مورد نیاز خود را روزانه تهیه کنند.

یکی از مشکلات برای دردسترس بودن میوه و تره بار تازه، کمبود زمان برای خرید از مغازه ها و فروشگاه های غذایی است؛ زیرا اگر قرار باشد هر روز برای خرید میوه ی تازه به مغازه مراجعه کنیم، باید زمان زیادی از روز را برای خرید و گشتن در میدان های تره بار صرف کنیم. از این رو، بسیاری از خانواده ها سعی می کنند سبزی ها و میوه های مورد نیاز خود را به صورت هفتگی تهیه و در یخچال نگه داری کنند. اینجا است که در خیلی از مواقع، میوه ها و سبزی ها طراوت و طعم و مزه واقعی خود را از دست می دهند. برای دسترسی داشتن به میوه ی تازه چه باید کرد؟ با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید.

میوه فروشی آنلاین؛ بهترین انتخاب برای خرید

خرید آنلاین میوه موضوعی بود که شاید تا همین یکی دو سال پیش، شبیه رؤیا به نظر می رسید؛ زیرا کسی فکرش را هم نمی کرد روزی فرابرسد که مردم بتوانند میوه ی روزانه شان را هم ازطریق وب سایت های اینترنتی تهیه کنند. با این حال، این روزها یکی از روش های کاربردی برای دسترسی دائم به میوه ی تازه، خرید از میوه فروشی آنلاین است. با خرید آنلاین میوه، دیگر لازم نیست به میوه فروشی ها، فروشگاه های موادغذایی یا میدان های تره بار مراجعه کنید؛ بلکه با چند کلیک ساده می توانید بهترین محصولات را مقابل در منزل تحویل بگیرید. فروشگاه اینترنتی میوه ی «هفت میوه» به عنوان پیشرو در این صنعت سالم که تأثیر مستقیمی روی سلامتی افراد جامعه می گذارد، به نحوی شایسته توانسته مشتریان خود را راضی نگه دارد. در ادامه، با مزیت های «هفت میوه» آشنا خواهید شد.

خرید از هفت میوه، ارزان تر و سریع تر از میدان های تره بار

خوشبختانه وب سایت «هفت میوه»، بزرگ ترین وب سایت فروش آنلاین میوه در تهران، توانسته میوه ی تازه را با مقرون به صرفه ترین قیمت به دست مصرف کننده برساند. از ویژگی های منحصر به فرد هفت میوه این است که می توان در کوتاه ترین زمان ممکن، اقلام مصرفی همچون میوه، سبزی، تره بار، گوشت، مرغ و حتی نان و غلات را مقابل در منزل تحویل گرفت. امکان دست چین کردن میوه مقابل در منزل، از دیگر مزیت های «هفت میوه» است که مخصوص افراد سخت پسند در نظر گرفته شده است. از کیفیت میوه ها راضی نیستید؟ جای نگرانی نیست؛ زیرا به راحتی می توانید آن ها را پس دهید و پول خود را دریافت کنید. البته، مطمئن باشید «هفت میوه» تمام تلاش خود را می کند تا تازه ترین و باکیفیت ترین میوه ها را به دست مشتریانش برساند و رضایت آنان را جلب کند.

در حال حاضر، پیک رایگان برای خرید بیش از ۱۰۰,۰۰۰ تومان ویژه ی شهر تهران مشغول فعالیت است و همشهریان تهرانی می توانند خرید آنلاین فرنگیجات، میوه جات، نان و غلات، محصولات پروتئینی و محصولات خانگی را انجام دهند و محصولشان را بدون پرداخت هزینه ی حمل و نقل مقابل در منزل تحویل بگیرند.

هدف «هفت میوه» رساندن میوه ی باکیفیت و تازه به دست مصرف کننده است و در این راه، تلاش می کند هم تجربه ی خریدی شیرین به مشتریان خود ارائه کند و هم در کمتر از  دو ساعت محصولات دلخواهشان را به دستشان برساند. اگر شما نیز به خرید اینترنتی علاقه مند هستید، می توانید همین حالا به وب سایت هفت میوه مراجعه کنید و دو ساعت بعد، تازه ترین میوه های فصل را مقابل در منزل تحویل بگیرید. کافی است یک بار لذت خرید آنلاین میوه از میوه فروشی لوکس «هفت میوه» را تجربه کنید تا مشتری همیشگی این وب سایت شوید.

هوش مصنوعی فیسبوک افراد را به کاراکترهای کنترل پذیر بازی تبديل می کند

فیسبوک سرویسی به نام Vid2Play طراحی کرده که قادر است به کمک هوش مصنوعی از ویدئوهای کاربران، حرکات آن ها را استخراج کرده و به کاراکتر بازی تبدیل کند.

به گزارش زومیت، تیم تحقیق و توسعه ی فیسبوک در حوزه ی هوش مصنوعی، سرویسی به نام Vid2Play طراحی کرده است که از ویدیوهای کاربران کاراکترهای بازی می سازد؛ نسخه  ای پیشرفته تر از بازی های FMV یا «full-motion video» دهه ی ۸۰ همچون Night Trap. شبکه های عصبی می توانند ویدیوهای تصادفی از حرکات خاص کاربران را تجزیه و تحلیل کرده، سپس آن کاراکتر و حرکاتش را در محیط های دیگر بازسازی کنند و امکان کنترل آن ها به  کمک جوی استیک را در اختیار کاربر قرار دهند.

تیم پژوهشی فیسبوک از دو شبکه ی عصبی به نام های Pose2Pose و Pose2Frame استفاده کرده است. ابتدا یک ویدئو به شبکه ی عصبی Pose2Pose که برای حرکاتی خاص مانند رقص، تنیس و شمشیربازی طراحی شده، ارسال می شود. سپس این سیستم محل قرارگیری شخص موجود در ویدئو را نسبت به پس زمینه تشخیص می دهد و آن شخص و حرکاتش را از پس زمینه ویدئو متمایز می کند. در مرحله ی بعد، شبکه ی عصبی Pose2Frame، شخص را به همراه سایه و اشیائی که در دست دارد، در اختیار می گیرد و آن ها را در صحنه ای تقریبا طبیعی قرار می دهد. اکنون  می توان حرکات آن ها را با کیبورد یا جوی استیک و براساس حالات بدنشان در ویدئو کنترل کرد.

برای آموزش سیستم Vid2Play فقط چند ویدئوی کوتاه از فعالیت هایی همچون شمشیربازی، رقص و تنیس مورد نیاز است. این سیستم می تواند افراد دیگر موجود در ویدئو را فیلتر و در سایر زاویه های دوربین نیز قرار دهد. پروژه ی فیسبوک شباهت بسیاری به قابلیت content-aware Fill ادوبی دارد که برای حذف عناصر مانند توریست ها یا قوطی های زباله از ویدئو، از هوش مصنوعی استفاده می کند.

شرکت های دیگر مانند انویدیا نیز نوعی هوش مصنوعی مشابه طراحی کرده اند که می تواند ویدیوهای زندگی واقعی را به مناظر مجازی مناسب برای بازی انتقال دهد.

حرکات شبیه سازی شده توسط Vid2Play مشکلاتی نیز دارند و این گونه به نظر می رسد که کاراکترها روی یخ حرکت می کنند؛ مشکلی که در انیمیشن های سه بعدی به عنوان «foot Slide» از آن یاد می شود. علاوه بر این، دامنه حرکات نیز کمی محدود است. به هر حال این حرکات روی پس زمینه ی خود بسیار واقع گرایانه ظاهر می شوند. پروژه ی Vid2Play هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و ما امیدواریم که تیم پژوهشی فیسبوک مشکلات حرکتی را بهبود ببخشد.

Vid2Game فیسبوک می تواند تجربه ی بازی را بیش از پیش شخصی سازی کند و کاربران را قادر می سازد تا کاراکتر خود یا شخصیت های محبوب یوتیوب را وارد بازی کنند. تیم توسعه دهنده ی Vid2Game می نویسد:

این پروژه به یک مسئله ی محاسباتی حل نشده می پردازد و درکل مسیر را برای تولید بازی هایی با گرافیک واقع گرایانه هموار می کند. به علاوه، کاراکترهای استخراج شده از ویدئوهایی مانند ویدئوهای یوتیوب می توانند به دنیای مجازی و واقعیت افزوده راه پیدا کنند.

کارت گرافیکی ۱۵۰ دلاری GTX 1650 انویدیا پا به بازار سخت افزار گذاشت

انویدیا کارت گرافیک میان رده ی Geforce GTX 1650 را با ۴ گیگابایت حافظه ی ویدئویی و بدون نیاز به اتصال کانکتور منبع تغذیه عرضه کرد.

به گزارش زومیت، آن دسته از گیمرهایی که توان مالی کمتری دارند، سر انجام می توانند تحولات صورت گرفته در آخرین معماری گرافیکی شرکت انویدیا یعنی تورینگ را تا اندازه ای لمس کنند. شرکت انویدیا با عرضه ی پردازنده ی گرافیکی GTX 1650، امکان ارتقای کامپیوترهای شخصی فعلی را با یک کارت گرافیک ۱۵۰ دلاری فراهم کرد و کاربران می توانند از این پس با حداقل ایرادات به اجرای بازی ها در رزولوشن 1080p بپردازند. این پردازنده ی گرافیکی با قرار گرفتن در سبد محصولات سری GTX 16 شرکت انویدیا،  به جمع محصولات قدرتمندتری شامل GTX 1660 و GTX 1660 TI پیوست.

پردازنده ی گرافیکی GeForce GTX 1650 به مانند دیگر محصولات سری GTX 16، تنها با طراحی سفارشی به دست شرکای تجاری انویدیا تولید شده و نسخه  ای توسط انویدیا (Founders Edition ) وجود نخواهد داشت. این محصول نیز به مانند برادران بزرگترش روی بوردهایی ارائه خواهد شد که توان خالص مصرفی مجموعه را به ۷۵ وات خواهند رساند و لذا نیازی به اتصال کارت گرافیک به کانکتور مجزایی از منبع تغذیه ی سیستم وجود ندارد. این ویژگی منحصر به فرد باعث محبوبیت نمونه های قدیمی تر GTX 1050 و GTX 1050 TI در دنیای گیمینگ شده بود؛ این دو کارت گرافیکی از کانکتورهای تغذیه  ی اضافی بی نیاز هستند و می توانند کامپیوترهای پیش ساخته ی ارزان قیمت را هم تبدیل به ابزارهای مناسب گیمینگ کنند.

معماری جدید تورینگ انویدیا، هرچند از ویژگی هایی نظیر رهگیری پرتو آنی و قابلیت های یادگیری ماشین کارت های سری RTX 20 برخوردار نیست، اما توان اجرای تعداد کثیری از بازی های روز را دارد. پردازنده ی گرافیکی GTX 1650 دو برابر سریع تر از پردازنده ی GTX 950 بوده و بنا به گفته ی انویدیا در رزولوشن 1080p تا ۷۰ درصد بهتر از GTX 1050 عمل می کند.

تا پیش از عرضه ی این پردازنده های گرافیکی، درایور متناسبی از سوی انویدیا در اختیار رسانه ها قرار نگرفته بود؛ بنابراین امکان بررسی این ادعا به صورت مستقل وجود نداشت. با این وجود کارشناسان انتظار دارند که این پردازنده ی گرافیکی در عناوین به روز گیم، با بهره گیری از پایپ لاین های مجزای صحیح و اعشاری مختص معماری جدید تورینگ، نتایج مناسبی کسب کند.  بازی هایی نظیر عنوان محبوب Rainbow Six Siege که به خوبی به قابلیت های محاسباتی ناهمگام جواب می دهد، در زمان اجرا با معماری گرافیکی تورینگ در مقایسه با معماری پاسکال عملکرد بهتری دارد.

در ادامه مشخصات و ویژگی های پردازنده ی گرافیکی GeForce GTX 1650 به صورت تیتروار بیان می شود:

  • ۸۹۶ هسته ی Cuda
  • سرعت کلاک پایه ی ۱۴۸۵ مگاهرتز
  • سرعت کلاک بوست ۱۶۶۵ مگاهرتز
  • ۴ گیگابایت حافظه ی گرافیکی از نوع GDDR5 با پهنای باس ۱۲۸ بیت
  • پهنای باند حافظه ی ۱۲۸ گیگابایت بر ثانیه
  • توان طراحی حرارتی ۷۵ وات
  • قیمت ۱۴۹ دلار

پردازنده ی گرافیکی GeForce GTX 1650 با ۲۵۶ هسته ی Cuda (محاسباتی) بیشتر نسبت به GTX 1050 و ۱۲۸ هسته ی بیشتر نسبت به GTX 1050 TI ارائه می شود. این مسئله به تنهایی باعث ارائه ی سطح عملکرد بسیار بالاتری در کارت های جدید می شود. افزون بر این، توان عملیاتی بالاتر معماری گرافیکی تورینگ توأم با سرعت کلاک بوست به مراتب بیشتر در کارت  GTX 1650 باعث افزایش سطح کارایی آن نسبت به پیشینیان اش شده، در عین حال توان طراحی حرارتی ۷۵ واتی دست نخورده باقی می ماند.

در آخرین نمونه ی کارت های گرافیک ساخت انویدیا، حجم حافظه ی گرافیکی به میزان ۲ گیگابایت بالاتر از مدل پیشین GTX 1050 است. GTX 1650 در عوض  با بهره مندی از ۴ گیگابایت حافظه ی گرافیکی، درواقع حداقل میزان حافظه برای اجرای بازی های امروزی در رزولوشن 1080p را فراهم می کند.

تمامی این موارد درکنار هم بیانگر ارتقایی درخور توجه است؛ اما استفاده از این مزایا بهایی متناسب دارد. درحالی که قیمت زمان عرضه ی کارت گرافیک GTX 1050 معادل ۱۱۰ دلار بود و کارت گرافیک قدرتمندتر GTX 1050 TI تا پیش از برهه ی گرانی کارت های گرافیک در آشفته بازار ارزهای دیجیتال، برچسب قیمت ۱۴۰ دلاری داشت، حداقل قیمت کارت گرافیک GeForce GTX 1650 در زمان عرضه ۱۵۰ دلار است.

شرایط رقابت این پردازنده ی گرافیکی با کارت گرافیک Radeon RX 570 نیز تماشایی است. کارت گرافیکی رقیب ساخت شرکت AMD دو سال قبل و در زمان عرضه ۱۸۰ دلار قیمت داشت، اما اکنون امکان تهیه مدل هایی از آن با ۴ گیگابایت حافظه و قیمت ۱۳۰ دلار وجود دارد. حتی مدل هایی از این کارت با ۸ گیگابایت حافظه ی گرافیکی نظیر Phantom D Radeon RX 570 8GB OC ساخت شرکت ASRock با قیمت ۱۴۰ دلار؛ یعنی ۱۰ دلار کمتر از نسخه ی ۴ گیگابایتی کارت GeForce GTX 1650 در بازار موجود است.

با این حال بایستی توجه داشت که این کارت گرافیک شرکت AMD برای راه اندازی نیاز به یک کانکتور ۸ پین برگرفته از منبع تغذیه دارد. چنانچه GTX 1650 قادر به رقابتی پایاپای با کارت حریف نباشد، انویدیا به جای تلاش برای پیشی گرفتن از کارت Radeon RX 570 در سطح عملکرد، بیشتر بر ماهیت Plug & Play این کارت ۷۵ واتی متمرکز خواهد شد. لذا همچنان باید منتظر بررسی های مستقل آخرین محصول Nvidia ماند.

اگر بخواهیم در مورد تصمیم های طراحی انویدیا صحبت کنیم، شکاف قیمتی قابل ملاحظه ای میان کارت ۱۴۹ دلاری GeForce GTX 1650 و کارت ۲۲۰ دلاری GeForce GTX 1660 به چشم می خورد. همچنین اختلاف چشمگیری در تعداد هسته های Cuda میان دو کارت وجود دارد که از عدد ۵۰۰ فراتر می رود. انویدیا تا به امروز در مورد پردازنده ی گرافیکی جدیدتر GeForce GTX 1650 TI صحبتی نکرده، اما شایعاتی در مورد عرضه ی این مدل به گوش می رسد. جای شگفتی است اگر چنین مدلی برای پر کردن این شکاف قیمت قابل توجه، در آینده ارائه نشود.

به هر حال از امروز باید چشم به راه مدل های مختلف کارت گرافیک GeForce GTX 1650 از سازندگان مختلف در قفسه های فروشگاه ها بود. حتی شاید برخی از مدل های اورکلاک شده ی این محصول انویدیا  نیاز به اتصال یک کانکتور تغذیه ی ۶ پین اضافی داشته باشد؛ بنابراین پیش از خریدن این کارت گرافیک از روش تغذیه ی آن (ازطریق کانکتور یا مستقیماً از اسلات مادربرد) به خوبی آگاه شوید.

TSMC با به کارگیری پرتوهای فرابنفش EUV تراشه های ۶ نانومتری تولید می کند

شرکت TSMC از فناوری ساخت تراشه ی ۶ نانومتری خود با استفاده از فرابنفش EUV رونمایی کرد.

به گزارش زومیت، شرکت تایوانی TSMC از فرایند ساخت تراشه ی جدید ۶ نانومتری (6nm) خود پرده برداشت. در این فرایند با به کارگیری پرتوهای فرابنفش بسیار قوی (EUV) چگالی تراشه به میزان اندکی افزایش می یابد. باتوجه به سازگاری قاعده ی طراحی در این فرایند با شیوه ی ساخت تراشه ی ۷ نانومتری، تمامی تجهیزات تولید مورد استفاده در روش 7nm، در فرایند جدید نیز قابل استفاده بوده و راه برای انتقالی سریع به فناوری ساخت بهبودیافته باز است.

اصلاح و توسعه ی یک فناوری ساخت قدیمی تر به ویژه برای شرکت های ریخته گر سیلیسیم، شیوه ی جدیدی نیست. یک مثال خوب در این زمینه، لیتوگرافی ۲۸ نانومتری (28nm) است که در سال ۲۰۱۲ بدون استفاده از فناوری مهم ترانزیستور HKMG محقق شد. شرکت تایوانی در خلال سال های بعد از آن رده ی محصولات ۲۸ نانومتری خود را با اصلاحاتی در فرایند ساخت نظیر 28HP، 28HPM، 28LP و … به طور چشمگیری توسعه داد.

تنها چیزی که در خلال سال های اخیر تغییر کرده، تهاجمی تر شدن شیوه های بازاریابی اصلاحات انجام شده در این سطح از فناوری ساخت است که باعث فاصله گرفتن هرچه بیشتر عناوین مورد استفاده و تغییرات واقعی در مشخصه های فیزیکی ترانزیستورها شده؛ به عبارت دیگر سنگینی عناوین تبلیغاتی بیش از وزن اصلاحات اعمال شده در فناوری ساخت ۲۸ نانومتری است. آخرین افزونه ای که به رده ی ساخت ۲۸ نانومتری TSMC الحاق شد، فرایند 22nm بود.

در نمونه ای مشابه، پردازنده ی گرافیکی Volta V100 انویدیا با وجود داشتن چگالی ترانزیستوری معادل روش 16N، برپایه ی فرایند 12FNN ساخته می شود. شرکت سامسونگ هم از همین شیوه تبعیت می کند؛ برای نمونه همه ی فرآیندهای 4nm تا 7nm این شرکت در مجموعه ی محصولات ۷ نانومتری آن قابل تطبیق است.

شاید ناپسندترین مثال از این دست زمانی اتفاق افتاد که شرکت های سازنده ی نیمه هادی ها با صرف نظری به یک باره از عنوان 20nm، به فناوری ترانزیستورهای FinFET در رده ی 16nm یا 14nm روی آوردند. این جهش یک باره هم چنان عامل عدم تطابق میان نام گذاری های ۱۰ و ۷ نانومتری اینتل و رقبای این شرکت است. در ادامه ی این روند با طیفی از محصولات هفت نانومتری در شرکت TSMC مواجه شدیم. تولید تراشه های A12 شرکت اپل آغازگر راه تولید محصولاتی با این فناوری ساخت بود که با ساخت پردازنده ی گرافیکی Radeon Instinct MI60 شرکت AMD پیگیری شد. شرکت TSMC تاکنون فرایندهای ساخت 7FF و 7HPC را به عنوان شیوه های مختلف ارائه ی تراشه های ۷ نانومتری توسعه داده است؛ اما این صنعت گر تایوانی روش 7nm+ را نیز معرفی کرده که در آن از EUV در تعداد کمی از لایه های حاصل از فرایند بهره گیری می کند. مدتی پیش این شرکت افشا کرد که قصد پیاده سازی نسل دوم فناوری ساخت 7nm را دارد. اگرچه نام خاصی به فرایند جدید داده نشد؛ اما آخرین شایعات برگرفته از وب سایت Digitimes حاکی از به کارگیری فناوری 7nm Pro در ساخت تراشه های A13 اپل است.

شرکت TSMC چند روز پیش 6nm را به عنوان سومین اصلاحیه ی فناوری ساخت 7nm (به دنبال 7nm+ و 7nm Pro) معرفی کرد. این شرکت قصد دارد نسبت عملکرد به قیمت قابل قبولی را در آخرین سری محصولات خود ایجاد کرده و آن ها را هرچه زودتر وارد بازار کند. این کار تنها ازطریق سازگاری قاعده ی طراحی جدید با فناوری پیشین 7nm ممکن بوده و بدین ترتیب مهاجرت یکپارچه ای از فناوری 7nm به 6nm با چرخه ی طراحی کوتاه مدت به وقوع می پیوندد. TSMC می گوید 6nm سطح عملکرد بالاتری نسبت به 7nm داشته و در مقایسه با آن ۱۸ درصد چگالی ترانزیستور بالاتری دارد. 6nm شباهت زیادی به شیوه ی ساخت 7nm+ این شرکت دارد که در حال حاضر در مرحله ی Risk Production است؛ اما TSMC توضیحی در مورد تفاوت های این دو نوع فناوری ساخت نداده است.

سامسونگ هم در روزهای گذشته خبر از ساخت تراشه با لیتوگرافی 6nm داد، اما جزئیات بیشتری در مورد آن ارائه نکرد. با این وجود به نظر می رسد فرایند 5nm سامسونگ، معادل فناوری ساخت 6nm شرکت TSMC باشد؛ فناوری ساختی که بنا به گفته ی سامسونگ مراحل توسعه ی آن پایان یافته است.

شرکت TSMC اعلام کرده است که فرایند ساخت 6nm درسه ماهه ی اول سال ۲۰۲۰ وارد مرحله ی Risk Production می شود که احتمالاً تأخیر بیشتری نسبت به 5nm سامسونگ خواهد داشت. تولید انبوه این محصول به طور معمول حدود یک سال بعد از این مرحله محقق می شود؛ لذا با این فرض که لیتوگرافی 5nm متعلق به TSMC در ماه جاری وارد مرحله ی Risk Production شود، نمی توان 6nm را یک تراشه ی پیشتاز از نظر فناوری در میان محصولات این شرکت به حساب آورد. TSMC می گوید که فرایند ساخت 5nm با افزایش ۱.۸ برابری در چگالی ترانزیستورها، کاهش کلی ابعاد تراشه را در پی خواهد داشت.

سال گذشته شرکت TSMC با ارائه ی فناوری ساخت ۷ نانومتری، جایگاه برتر سامسونگ در صنعت نیمه هادی را از نظر چگالی ترانزیستورها از وی گرفت. شرکت کره ای این جایگاه را با سبقت گرفتن از رقیب تایوانی خود در فناوری ساخت ۱۰ نانومتری در اوایل سال ۲۰۱۷ تصاحب کرد؛ فناوری ساختی که ۳۰ درصد چگال تر از فرایند 14nm تراشه های اینتل بود. گفتنی است که شرکت اینتل  سال ها است که در تقلای آماده سازی محصولات ۱۰ نانومتری خود است.

مایکروسافت زبان برنامه نویسی Bosque را معرفی کرد

باسکی (Bosque) زبان برنامه نویسی جدید مایکروسافت است که طبق ادعای این شرکت، برخی تفاوت های مهم با دیگر زبان ها دارد و قصد دارد تحولات مهمی ایجاد کند.

به گزارش زومیت، مایکروسافت اخیرا یک زبان برنامه نویسی جدید را به نام Bosque معرفی کرده است. طبق گفته های مارک بارون، توسعه  دهنده ی باسکی، این زبان برنامه نویسی برخلاف بسیاری از زبان های امروزی، از مدل های برنامه نویسی مرسومی که می شناسیم پشتیبانی نمی کند و به جای آن رویکرد جدیدی پیش گرفته است.

آن طور که توسعه دهنده ی باسکی مدعی است، این زبان از مدل جدیدی موسوم به «مدل برنامه نویسیِ نظم داده شده» استفاده می کند. طبق گفته های مایکروسافت، این مدل می تواند بهره وری توسعه دهنده را به میزان درخور توجهی بالا ببرد. از دیگر فواید آن می توان به بالا رفتن کیفیت اپلیکیشن ها اشاره کرد. درضمن ردموندی ها مدعی هستند که باسکی می تواند آغازگر عصر طلایی ابزارهای توسعه باشد.

باسکی ابزاری برای کدنویسی به شمار می آید و کار با آن ساده و سرراست است. آن طور که مایکروسافت می گوید، این زبان برنامه نویسی نیازی به دستورهای تکرار for ،while و do while ندارد. درواقع مایکروسافت قابلیت جدیدی به نام Functors را معرفی کرده که عملکردی مشابه Loop در زبان های دیگر دارد، با این تفاوت که کیفیت نهایی نرم افزار را بالا می برد. کسانی که با جاوااسکریپت و فریم ورک هایش و همچنین تایپ اسکریپت (TypeScript) آشنایی داشته باشند، بهتر از هر برنامه نویس دیگری توانایی فهم کدهای باسکی را خواهند داشت.

درباره شرکت پکتوس

پکتوس: به صورت اختصاری، مخفف ( پشتیبانی، کیفیت، تحقیقات و ساخت ) است. شركت دانش بنیان پكتوس، اولين توليد كننده تجهيزات کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) ويژه نابينايان در تاریخ 22 مرداد سال 1370 توسط جمعي از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف تأسيس شد و از بدو تأسيس تا کنون که در سال جاری وارد بیست و هشتمین سال فعالیت خود شده است، در زمينه توليد تجهيزات كامپيوتري و الكترونيكي ويژه نابينايان و کمبینایان فعال بوده است. در سال های اخیر، این شرکت علاوه بر فعالیت در زمینه تولید تجهیزات توانبخشی ویژه نابینایان، برنامه هایی را نیز در جهت دسترس پذیر کردن خدمات اجتماعی برای این قشر عملیاتی کرده است. از زمان تأسیس شرکت پکتوس سه سال گذشت تا اولین محصول این شرکت برای نابینایان عرضه شد. اولين كامپيوتر براي نابينايان در ايران در سال 1373 به نام كامپيوتر گوياي اميد ساخته شد. اين كامپيوتر با خروجی صوتی تك حرف خوان فارسی، انگليسي و عربي با هدف تسهيل امر خواندن، نوشتن و تصحيح كتب بريل ساخته شد. از آنجایی که تا آن سال هنوز هیچ یک از افراد با آسیب بینایی تجربه کار کردن مستقل با سیستم های رایانه ای را نداشتند، لزوم آموزش کامپیوتر به آنها بسیار ضروری بود. در همین راستا در سال 1374، اولين دوره آموزش كامپيوتر به نابینایان، در مجتمع خدمات بهزيستي نابينايان کشور رودکی و براي كارشناسان بهزیستی سراسر استان های کشور برگزار شد. پس از برگزاری موفقیت آمیز این دوره ها، کلاس های آموزش کامپیوتر به افراد نابینا و کمبینا نیز در مؤسسه رودکی از سال 1374 آغاز شد و این امر برای سال های متمادی ادامه داشت. از سال 1374 به بعد، پکتوس تولیدات سخت افزاری خود را گسترش داد که از جمله آنها می توان به ارائه دستگاه یادداشت الکترونیکی بریل گویا (اسفندیار) و ارائه چاپگر و ماشین تایپ بریل (فرهاد) در سال 1374 اشاره کرد. نیاز های نابینایان و استفاده آنها از فناوری های نوین آموزشی تنها محدود به استفاده از سیستم های تبدیل متن به گفتار نبود. بررسی شرایط نابینایان در سایر کشور ها نیز نشان می داد نابینایان برای دسترسی بهتر و دقیقتر به متون نیازمند دستگاهی هستند تا پوشش خط رسمی آنها یعنی خط بریل را برایشان فراهم کند. به همین جهت مطالعاتی در زمینه تولید مانیتور بریل در شرکت پکتوس آغاز شد. تا اینکه در نهایت در سال 1376 اولين نسل از مانيتور بريل در ايران به نام دستگاه برجسته‌نگار توليد شد. لذا براي اولين بار در جهان، نابينايان قادر به استفاده الكترونيکی از متون فارسي و عربي به خط بريل شدند. دستگاه برجسته نگار یک با کابل پارالل به کامپیوتر وصل میشد و خروجی بریل را برای کاربران نابینا فراهم می کرد. در کنار تولیدات سخت افزاری برای بهبود کیفیت آموزشی و شغلی نابینایان، همچنان توسعه نرم افزار های مرتبط با این قشر نیز مد نظر شرکت پکتوس بود. از این رو، در سال 1378 نرم افزار تبدیل متن به گفتار نوید که تا این سال به صورت تک حرف خوان بود، قادر به خواندن کلمات شد. در نتیجه خروجي صوتي كلمه خوان جايگزين نمونه حرف خوان شد. در سال 1379 مبدل رایانه شخصی نوید عرضه شد. مبدل نوید کیبورد بریلی بود که با اتصال یک کارت صدای اختصاصی به کامپیوتر و نرم افزار های تبدیل متن به گفتار، زمینه استفاده بهتر نابینایان از کامپیوتر را فراهم می کرد. پس از فراهم کردن تجهیزات کمک آموزشی بریل و گویا برای نابینایان، ساخت دستگاهی برای انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان نیز در دستور کار مدیران شرکت پکتوس قرار گرفت. در همین راستا، در سال 1379 سيستم كمك آموزشي لمسي و صوتي سروش یک، تولید شد. نابینایان از طریق سیستم سروش، می توانند سوژه مورد نظر خود را که بر روی کاغذ های مخصوص برجسته شده لمس کرده و از طریق نرم افزار های طراحی شده، اطلاعات سوژه مورد نظر را به دست آورند. هم زمان با پروژه های تحقیقاتی شرکت پکتوس برای توسعه تجهیزات توانبخشی برای نابینایان، در سایر کشور های جهان نیز تولید این تجهیزات سیر صعودی یافته بود. تا پیش از سال 1380، نرم افزارهای DSR (DOS SCREEN READER) و WSR (WINDOWS SCREEN READER) نرم افزارهای screen reader تولیدی این شرکت بودند. اما ارائه نرم افزار جاز و توسعه همه جانبه این صفحه خوان، برنامه نویسان شرکت پکتوس را بر آن داشت تا به فکر فراهم کردن پوشش فارسی برای نرم افزار جاز باشند. از این رو، نام نرم افزار پکجاز بعنوان پوشش فارسی صفحه خوان جاز و مجموعه نوید بعنوان یک مجموعه از نرم افزارهای کاربردی بدون نیاز به صفحه خوان جاز، شامل شش نرم افزار قرآن، دیکشنری، کتابخانه الکترونیک، دفترچه یادداشت، شطرنج و ویرایشگر ارائه گردیدند. در سال 1381 و 1382، نرم افزارهای نويد 4 و پکجاز، مجموعه كاملي از ابزار هاي دسترسي نابينايان به كامپيوتر به زبان فارسی را فراهم کرد. با پیشرفت روز به روز سیستم های رایانه ای و تغییر پورت های کامپیوتری از پارالل به یو اس بی، سبب شد تا نسل دوم برجسته نگار (مانیتور و کیبورد بریل) تولید شود. برجسته نگار 2، نمايشگر لمسي بريل با قابليت اتصال به پورت USB و بدون نياز به منبع تغذيه، در سال 1384 عرضه شد. در همین سال نیز سيستم كمك آموزشي لمسي و صوتي سروش 2، با قابليت اتصال به پورت USB و بدون نياز به منبع تغذیه ساخته شد. در اواسط دهه هشتاد، همچنان توسعه نرم افزار تبدیل متن به گفتار پکجاز و مجموعه نرم افزاری نوید، مورد توجه برنامه نویسان شرکت پکتوس بود. از این رو، مجموعه نويد 5 و پکجاز 8 مبتني بر موتور توليد صوت ماشيني در سال 1386 تولید و روانه بازار شد. چهار سال بعد یعنی در سال 1390، نرم افزار تبدیل متن به گفتار پکجاز با صدای انسانی مرد و زن ساخته و در اسفند ماه سال 92 عرضه شد.نسخه قابل تکثیر نرم افزار پکجاز در سال 92 توسط سازمان بهزیستی خریداری شد و به صورت رایگان در اختیار نابینایان و کمبینایان قرار گرفت. تا به حال این برنامه سه بار بروز رسانی شده که آخرین آپدیت آن نیز در اسفند ماه سال 94 عرضه شده است. به مرور زمان با افزایش حضور نابینایان در دانشگاه ها و به منظور دسترسی بهتر به منابع مطالعاتی، بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی در دستور کار قرار گرفت. از این رو، در سال 1389 دستگاه برجسته نگار 3 با هدف استفاده انفرادی کاربران تولید شد. این نسل از دستگاه های مانیتور و کیبورد بریل، در ابعادی کوچکتر و با وزنی کمتر عرضه شد و قادر به پشتیبانی از 20 کاراکتر بریل است. همچنین در سال 1390، نرم افزار دکلمه (پخش کننده فایل های صوتی و متنی با فرمت دیزی) ارائه گردید. با عرضه نرم افزار دکلمه، ساخت نرم افزاری برای تولید کتب با فرمت دیزی ضروری به نظر میرسید. در همین راستا در سال 1392، نرم افزار تولید کتاب دیزی با نام تک گو، تولید شد. توسعه دستگاه برجسته نگار همواره جزء اهداف شرکت پکتوس محسوب می شود. در سال 1394، برجسته نگار با فناوری ( HID ) با دو قابلیت جدید نصب خودکار درایور ویندوز و امکان تنظیم سطح نقاط بریل (سفت یا نرم کردن نقاط بریل) تولید شد. یکی از اصلی ترین پروژه های شرکت پکتوس، در سال های اخیر، ارائه آخرین نسل از برجسته نگار های هوشمند موجود در بازار جهانی (BRAILLE NOTETAKER) بود. سر انجام این پروژه تحقیقاتی در اسفندماه سال 1396 تبدیل به یک محصول قابل عرضه در بازار شد و هم اکنون در مرحله نهایی بروز رسانی برنامه های خود قرار دارد. برجسته نگار هوشمند همراه یا همان نوت تیکر، دارای سیستم عامل لینوکس بوده و بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر، این امکان را به نابینایان میدهد متون خود را با فرمت های رایج ورد به صورت صوتی و بریل بخوانند، به دو زبان فارسی و انگلیسی تایپ کنند، موسیقی ها و کلیه فایل های صوتی خود را بشنوند، به گوشی اندروید خود متصل شوند و بسیاری امکانات دیگر که در این دستگاه گنجانده شده است. از سال 1392، در کنار تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری برای نابینایان، دسترس پذیر کردن خدمات مختلف اجتماعی در دستور کار شرکت پکتوس قرار گرفته است. این برنامه ها عمدتاً با همکاری انجمن نابینایان ایران پیگیری می شود. در همین راستا، دسترس پذیر کردن خدمات شعب بانکی برای نابینایان برای اولین بار در ایران در سال 1394 در پست بانک اجرایی شد. با طراحی یک نرم افزار و با کمک گرفتن از دستگاه برجسته نگار، نابینایان می توانند کلیه خدمات بانکی ارائه شده در شعب بانک ها را خود به صورت مستقل انجام دهند. دسترس پذیری موزه ها که یک مورد از آنها در موزه ایران باستان عملیاتی شده، یکی دیگر از مواردی است که شرکت پکتوس در دستور کار خود قرار داده است. این پروژه نیز در حال توسعه است. سامانه فروشگاهی نابینایان، یکی دیگر از خدمات جذاب شرکت پکتوس در زمینه دسترس پذیری خدمات مختلف اجتماعی برای نابینایان است. سامانه فروشگاهی نابینایان که اسفندماه سال 96 برای اولین بار در شعبه بیهقی فروشگاه شهروند عملیاتی شد، این امکان را به نابینایان می دهد تا خود به صورت مستقل از کلیه اقلام موجود در فروشگاه به همراه قیمت آنها مطلع شده و به واسطه طراحی یک نرم افزار که به بانک اطلاعات فروشگاه متصل است، اقلام خود را خریداری کرده و به وسیله مسئول سامانه فروشگاهی نابینایان، آن را از سطح فروشگاه جمعآوری کند. دسترس پذیر کردن سایت های اینترنتی و اپلیکیشن های پر کاربرد اندرویدی نیز از دیگر کار های جاری شرکت پکتوس است که مهمترین آن، دسترس پذیری کامل سایت درگاه ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.iran.gov.ir است. شرکت پکتوس، با ایجاد یک سایت پویا در زمینه ی نابینایان و فناوری اطلاعات، تلاش دارد مسئولیت های اجتماعی خود را نیز جامع عمل پوشانده و از طریق این وبسایت نیز خدمات بیشتری به معلولان با آسیب بینایی عرضه کند. وبسایت pactos.net که با مدیریت امیر سرمدی از خبرنگاران و روزنامه نگاران نابینا و تعداد محدودی از نابینایان متخصص در زمینه آیتی اداره می شود، در صدد آن است خلأ اطلاعاتی یک وبسایت تخصصی در زمینه آموزش، فناوری و اخبار مرتبط با نابینایان چه در داخل و چه خارج از کشور را پر کند. پوشش اخبار نابینایان در رسانه های جهان، آشنایی با نابینایان برجسته خارج از کشور، پوشش اهم اخبار مربوط به نابینایان با گرداوری و تنظیم از رسانه های داخلی، مجموعه ثابت ترفند که شامل آموزش اپلیکیشن های پر کاربرد برای نابینایان است، معرفی سایت ها و نرم افزار های دسترس پذیر و دکه خبر دنیای موبایل و کامپیوتر که به بررسی خبر های روز حوزه تکنولوژی و فناوری می پردازد، از جمله مهمترین شرح وظایف وبسایت نابینایان شرکت پکتوس است. از شما کاربر گرامی خواهش مندیم، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما از طریق بخش تماس با ما در میان گذارید. شماره های تماس با شرکت پکتوس: 88810291-292
این نوشته در آرشیو اخبار, اخبار, دکه خبر, سخت افزار, نرم افزار, کامپیوتر, گزارش, گفت و گو ارسال و , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *