گفتگو با هاتف شرار، نقاش نابینا. نادیده هایم را می کشم

در آخرین روزهای فصل پاییز، هوا هم رو به سردی میرود و دود و غبار آلوده این شهر نفسهایمان را به شماره می اندازند. راهی فضای بیرون از محل کار شدیم تا در این شهر شلوغ با سوژه هایمان دیدار کنیم. عقربه های ساعت روی 13 خود نمایی میکند، اما در آسمان این شهر خبری از خورشید وسط آسمان نیست.
از لا به لای درختان بوستان قیطریه راهی فرهنگسرایی شدیم که میزبان آثار هنرمندی نابیناست. برای رسیدن به محل نمایشگاه باید مسیری سربالا را طی کنیم. در این روزهای آخر پاییز زیر پاهایمان پر شده است از برگهای خشک و رنگی. با نشستن پرنده ها روی شاخه های درختان،  بارشی از برگ را در این بوستان تجربه کردیم.
با همکارم همراه شدم تا برای اولین بار نقاشیهای فردی نابینا را ببینم. با نزدیک شدن به در ورودی فرهنگسرا باید پله های بسیاری را طی میکردیم که در این لحظه به یاد معلولانی افتادم که برای استفاده از این فضا با چه محدودیتهایی رو به رو میشوند. داخل فضای فرهنگسرا که شدیم، اتاقی سمت چپ راهروی اصلی با 21 تابلو روی دیوار نگاهمان را به خود جلب کرد.
اولین تابلو که رو به رویش ایستادیم، تصویری از درختی بیشاخ و برگ بود با رنگی قهوه ای که در آسمان آبی و زمینی سبز به تصویر کشیده شده بود. برای کشیدن این نقاشی از سه رنگ آبی، سبز و قهوه ای استفاده شده بود و برجستگیهای روی تنه این درخت را میشد احساس کرد. قرار است امروز یکشنبه 18 آذر، ساعت 16 بعد از ظهر این سالن مملو از افرادی شود که برای دیدار و مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاش نابینا میآیند.
من امروز دیدم که نابینا هم میتواند نقاشی کند. هرچند ساده، اما برای فردی که از آسمان آبی تعریفی شنیده و زمین سبز را فقط لمس کرده است، این دیگر ساده نیست، بلکه هنری است که از نوک انگشتان دستش سرچشمه میگیرد. به سراغ هاتف شرار، خالق نابینای تابلوها میروم. خواننده ای نابینا که حال برای به تصویر کشیدن تصورات ذهنیش از آنچه هرگز ندیده، دست به قلم شده و نقاشی میکند. متولد 1365 است و در خانواده ای هنرمند و هنرپرور رشد کرد. به غیر از او پدر و خواهرش هم نابینا هستند  و همه جذب هنر شده اند. با وجود چنین خانواده هنردوستی مگر میشود به غیر پرداخت.
هاتف شرار میگوید: «پدرم از کودکی خواندن شعرهای بزرگانی همچون حافظ، سعدی و مولانا را به من آموخت. از همان دوران نیروی خاصی مرا به سمت موسیقی میکشاند و علاقه ام به این هنر بیشتر و بیشتر میشد. 14 ساله که شدم به کمک پدرم با دستگاههای موسیقی آشنا شده و جرقه فراگیری موسیقی و آواز از آن دوران در ذهن و روحم زده شد. یک سال بعد پیش استاد محمود نیکنژاد ساز سنتور را آموختم؛ گرچه فراگیری این ساز برای نابینایان به علت تراکم سیمها کمی دشوار است، اما با تلاش و پشتکار توانستم کار با این ساز را یاد بگیرم. 17 ساله بودم که ستون موسیقی به نام ساز و نوا را در ایران سپید راه انداختم و به واسطه این ستون و مصاحبه با هنرمندان توانستم با افراد زیادی در این حوزه آشنا شوم.
همزمان با نوشتن برای روزنامه، کلاسهایی را برای فراگیری بیشتر سنتور پیش استاد میلاد کیایی شروع کردم و بعد از آن 7 سال آواز را نزد استاد اکبر گلپایگانی آموزش دیدم. سال 93 اولین آلبوم خود را به نام «چه میشد» با تنظیم مرحوم استاد محمود رضایی به بازار عرضه کردم. این آلبوم سبب شد کنسرتهای زیادی را برگزار کنم  و سال 90 هم کنسرت مشترکی را با انوشیروان روحانی اجرا کردیم. سال 95 کار ضبط آلبوم «انگار نه انگار» را شروع کردم که 30 تیر ماه سال 97 منتشر شد.
قدردانی میکنم از همه کسانی که در تهیه و توزیع این آلبوم با من همکاری کردند که البته بیشتر این افراد از نابینایان بودند. این خلاصه ای از دنیای موسیقیم بود و حال به سراغ نقاشی میروم. از بچگی کمی نور را احساس میکردم، اما به هیچ وجه رنگ را ندیدم و تصویری از آن ندارم. کودک که بودم با قلم و آبرنگ و… نقاشی میکردم، اما در آخر جز خط خطیهای نامنظم چیزی در کاغذ دیده نمیشد.
سال 82 فردی به نام سعد ا… احمدی نقاشی رئال با تکنیک رنگ روغن روی بوم نقاشی را به تعدادی از جانبازان که در جبهه بیناییشان را از دست دادند، آموزش میداد. البته آموزش به فردی که تا نوجوانی و جوانی دنیا و طرح، نقش و رنگهایش را دیده، کار راحتتری است تا فردی مثل من و خواهرم که از بدو تولد نابینا بودیم. استاد احمدی مدتی هم با من و خواهرم نقاشی را کار کرد، تا جایی که نمایشگاه گروهی را در دی ماه سال 82 برگزار کردیم. بعد از آن نقاشی را رها کردم و تمام تمرکزم را روی موسیقی گذاشتم. سال گذشته دوباره به سمت نقاشی جذب شدم و امسال دو نمایشگاه، یکی در موزه دکتر حسابی و خانه هنرمندان اصفهان برگزار کردم.»
از او پرسیدم چگونه با اینکه نابینای مطلق هستی نقاشی میکشید و رنگها را تشخیص میدهید؟ «هنگامی که نزد استاد احمدی نقاشی را آموزش میدیدیم به من و خواهرم آموخت که با چه روشی میتوانیم روی بوم هنرنمایی کنیم. براساس ترتیب خاصی رنگها را کنار دستمان قرار میداد که برایمان  تعریف شده بود و ما نیز آنچه را که برایمان دیکته کرده بود را روی بوم پیاده میکردیم.
استاد دستمان را نمیگرفت تا روی بوم حرکت کند شکل ایجاد شود، فقط با صحبت ما را هدایت میکرد تا در محلهای مشخص رنگ را بنشانیم. به عنوان مثال یک سوم بوم را برایمان با کش مشخص میکرد من دو الی سه سانت را رنگ سفید میزدم و بعد رنگ آبی را شروع میکردیم تا جایی که کش بسته شده بود.  با این کار یاد میگرفتیم که آسمان را نقاشی کنیم. نقاشی با چشم بینا به این صورت است که اگر اجسام دور تر شوند کوچک تر دیده میشوند که به این عمل پرسپکتیو میگویند.
اما من نابینا نمیتوانم چنین تصوری از اجسام را در ذهنم داشته باشم چرا که اگر پایین یک درخت را لمس میکنم تا بالای آن یک اندازه و یک شکل است بنابراین درک پرسپکتیو برایم ناممکن است. به همین علت در نقاشی  افرادی عادی  پایین درخت بزرگ و هرچه فاصله بیشتر میشود تنه درخت کوچکتر میشود اما برای من بالا و پابین درخت یک اندازه و یک شکل است. برای آنکه نقاشی را بهتر درک کنم و اجسام ذهنی ام را روی بوم پیدا کنم، برادر بزرگترم که جزو انجمن خوشنویسان است و دستی هم در نقاشی دارد به من یاد داد که چگونه تفکراتم را به اشکال مختلف تبدیل کنم و تئوری رنگها را به طور کامل به من آموخت.
به طور مثال یاد گرفتم که رنگ قرمز چیست، چه جاهایی بیشتر استفاده میشود و چه طیفهای رنگی دارد. با فراگیری این اصول تابلوهای جدیدی را خلق کردم با این تفاوت که با برجسته سازی آن را برای هم نوعانم قابل لمس کردم. وقتی به درخت دست بزنید روی آن برجستگی و شیارهایی را احساس میکنید که این برجستگیها را روی بوم و در تنه درختم نقاشی ام ایجاد کردم تا شکلی واقعی تر به خود بگرید. مثلاً برای برجسته نشان دادن کوه، سنگ ریزه های را با خمیر درست کردم و روی کوه و کوهپایه هایم قرار دادم همان طور که خودم در کوه دست بر زمین کشیدم و این سنگ ریزه ها را لمس کردم. نقاشی هایی که دراین سالن به نمایش گذاشتیم ترکیبی از رئال و سورئال است و بعضی از تابلوها را با الهام از مکتب  اکسپرسیونیسم به تصویر کشیدم.
به طوری که در میان تابلوها مشاهده میکنید اثری را دارم که با گِل رس دستی را کشیدم در آسمان و برای ابر از پنبه استفاده کردم که رویش چند سیم کشیده شده است و نتهای موسیقی زیر ابر را مشاهده میکنید که به صورت برجسته روی تابلو قرار دارد و درانتهای کار کویر ترک خورده را میبینید. در این نقاشی میخواستم نشان دهم موسیقی میتواند روح آدم را جلا دهد و با بارشش در بیابانی خشک آن را سبز کند.
آن دست هم نشان از دستی آسمانی دارد. برای نشان دادن بافت در تابلوی دیگر کوه دماوند را با گِل رس برجسته کار کردم در بالای قله سرانسان را قرار دادم. با خمیر کاغذ گلهای شقایق را تصویر سازی کردم و حیوانی را هم در پایین این کوه قرار دادم و در انتها با ایجاد نقطه های برجسته به خط بریل این شعر را در نقاشی نوشتم «ای دیو سپید پای در بند» اینها تفکرات من نابیناست که به صورت رنگ و شکل کنار هم قرار گرفته است. یکی دیگر از نقاشی هایم تصویری از  گندم زار است با آسمان سفید. شاید با خود بگوید مگر گندم زار ترکیبی از رنگ سبز و زرد نیست اما برای من گندم رنگی ندارد و من ذهنیتی از آسمان آبی ندارم. آسمان برای من فقط سفید و است و گندم هایم تیره و تاریک، برای همین آن را با رنگ سیاه کشیدم.»
نقاشی هایتان را با رنگ روغن میکشید؟« تکنیکم رنگ روغن نیست. برای رنگ آمیزی از رنگهای اکریلیک استفاده میکنم چرا که رنگ روغن دیر خشک میشود و کار کردن با آن به مراتب سخت تر است اما رنگ اکریلیک بلافاصله خشک میشود و کار کردن را برای من آسان تر میسازد. » 21 تابلو در این سالن به نمایش درآمده است آیا همه کار خودتان است؟ « خیر! از این تعداد فقط 9 تابلو برای من و مابقی برای دوستم هادی شعبانی است. اگر  بخواهم او را برای خوانندگانتان معرفی کنم، هادی شعبانی فارغ التحصیل رشته سینما ازدانشگاه تهران است و نقاشی را از شش سالگی فراگرفته است.
اکنون 30 سال است که تجربه کار با تکنیکهای مختلف را دارد. او همچنین دوره های عکاسی را در فرانسه گذارنده است و با توجه به معلولیتی حرکتی که دارد جوان فعال و خوش ذوقی در عرصه هنر است. بعد ازآشنایی و همکاری بیشتر با او تصمیم گرفتیم نقاشی را به صورت آکادمیک به نابینایان آموزش دهیم.  البته شعبانی پایه گذار آموزش عکاسی به نابینایان است و اولین باریست که فردی میخواهد چنین آموزشی را به نابینایان علاقه مند دهد.»
نمایشگاه نقاشی تان را به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار کردید؟« بله. برگزاری این نمایشگاه دو پیام دارد. اول آنکه این نمایشگاه را برای بالا بردم سطح درک جامعه نسبت به توانمندی معلولان برپاکردیم و نشان دهیم معلولان هم مثل سایر افراد میتوانند کار کنند. پیام دیگر این  نمایشگاه برای معلولان است تا به آنها نشان دهیم که میشود فعال بود و برای رسیدن به خواسته های ناممکن هم تلاش کرد.» این نقاشیها فروشی است؟« بله.  قیمتهایی که برایشان در نظر گرفتیم از پایه 700 هزار تومان تا دو میلیون تومان بسته به سایز تابلو است. البته این قیمتِ نقاشی های من است و نقاشیهای دوستم شعبانی قیمتهای بالا تری دارد. ما تصمیم گرفتیم نیمی از مبلغ فروش آثارمان را صرف آموزش و توانبخشی کودکان معلول در روستاهای محروم کنیم.»
یادگیری هنر چقدر در زندگیت تاثیر گذار بود؟« برای پاسخ به این سوال وام میگیرم از جمله ای افلاطون که میگوید« آن مدینه فاضله که ما به آن فکر میکنیم ورود آن با هنر آغاز میشود.» چه برای معلولان و چه برای افراد عادی. شاید افرادی که امروز و روزهای دیگر از این نمایشگاه دیدن میکنند مفهوم آثار را متوجه نشوند چون با دنیای نابینایان آشنایی ندارد و با توضیح میتوانیم به آنها نشان دهیم دنیایی که ما تصور میکنیم این گونه است. » این نمایشگاه تا کی ادامه دارد ؟« بازدید کنندگان از 18 آذر که افتتاحیه نمایشگاه است تا جمعه 23 آذر از ساعت 9 صبح تا 20 شب میتوانند از این نمایشگاه دیدن کنند.
اگر اجازه دهید دو نکته را به خوانندگانتان بگویم، اول روی سخنم با افراد عادی است که باید بدانند اگر نابینایی رانندگی، نقاشی یا عکاسی نمیکند دلیل بر ناتوانی اش نیست بلکه معلولیت محدودیتی را به همراه دارد که اجازه نمیدهد همچون دیگران برخی فعالیتها را انجام دهیم. روی دیگر سخنم با معلولان است شاید گاهی توقعات زیادی از دیگران و وابستگی هایی که با کمی تمرین از میان میروند سبب شده است نسبت به معلولان نگاه دیگری داشته باشند. فرد معلول باید حرکت کند و پویا باشدآن زمان است که محدودیتهای پیش رویش هموار میشود.» این گفتگوی به پایان رسید ما هم در هوای سرد پاییزی، همراه  ترافیک همیشگی خیابانهای پایتخت به محل کار بازگشتیم تا برای شما بنویسم از آنچه که دیدیم و شنیدیم.
منبع: ایران سپید

درباره شرکت پکتوس

پکتوس: به صورت اختصاری، مخفف ( پشتیبانی، کیفیت، تحقیقات و ساخت ) است. شركت دانش بنیان پكتوس، اولين توليد كننده تجهيزات کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) ويژه نابينايان در تاریخ 22 مرداد سال 1370 توسط جمعي از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف تأسيس شد و از بدو تأسيس تا کنون که در سال جاری وارد بیست و هشتمین سال فعالیت خود شده است، در زمينه توليد تجهيزات كامپيوتري و الكترونيكي ويژه نابينايان و کمبینایان فعال بوده است. در سال های اخیر، این شرکت علاوه بر فعالیت در زمینه تولید تجهیزات توانبخشی ویژه نابینایان، برنامه هایی را نیز در جهت دسترس پذیر کردن خدمات اجتماعی برای این قشر عملیاتی کرده است. از زمان تأسیس شرکت پکتوس سه سال گذشت تا اولین محصول این شرکت برای نابینایان عرضه شد. اولين كامپيوتر براي نابينايان در ايران در سال 1373 به نام كامپيوتر گوياي اميد ساخته شد. اين كامپيوتر با خروجی صوتی تك حرف خوان فارسی، انگليسي و عربي با هدف تسهيل امر خواندن، نوشتن و تصحيح كتب بريل ساخته شد. از آنجایی که تا آن سال هنوز هیچ یک از افراد با آسیب بینایی تجربه کار کردن مستقل با سیستم های رایانه ای را نداشتند، لزوم آموزش کامپیوتر به آنها بسیار ضروری بود. در همین راستا در سال 1374، اولين دوره آموزش كامپيوتر به نابینایان، در مجتمع خدمات بهزيستي نابينايان کشور رودکی و براي كارشناسان بهزیستی سراسر استان های کشور برگزار شد. پس از برگزاری موفقیت آمیز این دوره ها، کلاس های آموزش کامپیوتر به افراد نابینا و کمبینا نیز در مؤسسه رودکی از سال 1374 آغاز شد و این امر برای سال های متمادی ادامه داشت. از سال 1374 به بعد، پکتوس تولیدات سخت افزاری خود را گسترش داد که از جمله آنها می توان به ارائه دستگاه یادداشت الکترونیکی بریل گویا (اسفندیار) و ارائه چاپگر و ماشین تایپ بریل (فرهاد) در سال 1374 اشاره کرد. نیاز های نابینایان و استفاده آنها از فناوری های نوین آموزشی تنها محدود به استفاده از سیستم های تبدیل متن به گفتار نبود. بررسی شرایط نابینایان در سایر کشور ها نیز نشان می داد نابینایان برای دسترسی بهتر و دقیقتر به متون نیازمند دستگاهی هستند تا پوشش خط رسمی آنها یعنی خط بریل را برایشان فراهم کند. به همین جهت مطالعاتی در زمینه تولید مانیتور بریل در شرکت پکتوس آغاز شد. تا اینکه در نهایت در سال 1376 اولين نسل از مانيتور بريل در ايران به نام دستگاه برجسته‌نگار توليد شد. لذا براي اولين بار در جهان، نابينايان قادر به استفاده الكترونيکی از متون فارسي و عربي به خط بريل شدند. دستگاه برجسته نگار یک با کابل پارالل به کامپیوتر وصل میشد و خروجی بریل را برای کاربران نابینا فراهم می کرد. در کنار تولیدات سخت افزاری برای بهبود کیفیت آموزشی و شغلی نابینایان، همچنان توسعه نرم افزار های مرتبط با این قشر نیز مد نظر شرکت پکتوس بود. از این رو، در سال 1378 نرم افزار تبدیل متن به گفتار نوید که تا این سال به صورت تک حرف خوان بود، قادر به خواندن کلمات شد. در نتیجه خروجي صوتي كلمه خوان جايگزين نمونه حرف خوان شد. در سال 1379 مبدل رایانه شخصی نوید عرضه شد. مبدل نوید کیبورد بریلی بود که با اتصال یک کارت صدای اختصاصی به کامپیوتر و نرم افزار های تبدیل متن به گفتار، زمینه استفاده بهتر نابینایان از کامپیوتر را فراهم می کرد. پس از فراهم کردن تجهیزات کمک آموزشی بریل و گویا برای نابینایان، ساخت دستگاهی برای انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان نیز در دستور کار مدیران شرکت پکتوس قرار گرفت. در همین راستا، در سال 1379 سيستم كمك آموزشي لمسي و صوتي سروش یک، تولید شد. نابینایان از طریق سیستم سروش، می توانند سوژه مورد نظر خود را که بر روی کاغذ های مخصوص برجسته شده لمس کرده و از طریق نرم افزار های طراحی شده، اطلاعات سوژه مورد نظر را به دست آورند. هم زمان با پروژه های تحقیقاتی شرکت پکتوس برای توسعه تجهیزات توانبخشی برای نابینایان، در سایر کشور های جهان نیز تولید این تجهیزات سیر صعودی یافته بود. تا پیش از سال 1380، نرم افزارهای DSR (DOS SCREEN READER) و WSR (WINDOWS SCREEN READER) نرم افزارهای screen reader تولیدی این شرکت بودند. اما ارائه نرم افزار جاز و توسعه همه جانبه این صفحه خوان، برنامه نویسان شرکت پکتوس را بر آن داشت تا به فکر فراهم کردن پوشش فارسی برای نرم افزار جاز باشند. از این رو، نام نرم افزار پکجاز بعنوان پوشش فارسی صفحه خوان جاز و مجموعه نوید بعنوان یک مجموعه از نرم افزارهای کاربردی بدون نیاز به صفحه خوان جاز، شامل شش نرم افزار قرآن، دیکشنری، کتابخانه الکترونیک، دفترچه یادداشت، شطرنج و ویرایشگر ارائه گردیدند. در سال 1381 و 1382، نرم افزارهای نويد 4 و پکجاز، مجموعه كاملي از ابزار هاي دسترسي نابينايان به كامپيوتر به زبان فارسی را فراهم کرد. با پیشرفت روز به روز سیستم های رایانه ای و تغییر پورت های کامپیوتری از پارالل به یو اس بی، سبب شد تا نسل دوم برجسته نگار (مانیتور و کیبورد بریل) تولید شود. برجسته نگار 2، نمايشگر لمسي بريل با قابليت اتصال به پورت USB و بدون نياز به منبع تغذيه، در سال 1384 عرضه شد. در همین سال نیز سيستم كمك آموزشي لمسي و صوتي سروش 2، با قابليت اتصال به پورت USB و بدون نياز به منبع تغذیه ساخته شد. در اواسط دهه هشتاد، همچنان توسعه نرم افزار تبدیل متن به گفتار پکجاز و مجموعه نرم افزاری نوید، مورد توجه برنامه نویسان شرکت پکتوس بود. از این رو، مجموعه نويد 5 و پکجاز 8 مبتني بر موتور توليد صوت ماشيني در سال 1386 تولید و روانه بازار شد. چهار سال بعد یعنی در سال 1390، نرم افزار تبدیل متن به گفتار پکجاز با صدای انسانی مرد و زن ساخته و در اسفند ماه سال 92 عرضه شد.نسخه قابل تکثیر نرم افزار پکجاز در سال 92 توسط سازمان بهزیستی خریداری شد و به صورت رایگان در اختیار نابینایان و کمبینایان قرار گرفت. تا به حال این برنامه سه بار بروز رسانی شده که آخرین آپدیت آن نیز در اسفند ماه سال 94 عرضه شده است. به مرور زمان با افزایش حضور نابینایان در دانشگاه ها و به منظور دسترسی بهتر به منابع مطالعاتی، بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی در دستور کار قرار گرفت. از این رو، در سال 1389 دستگاه برجسته نگار 3 با هدف استفاده انفرادی کاربران تولید شد. این نسل از دستگاه های مانیتور و کیبورد بریل، در ابعادی کوچکتر و با وزنی کمتر عرضه شد و قادر به پشتیبانی از 20 کاراکتر بریل است. همچنین در سال 1390، نرم افزار دکلمه (پخش کننده فایل های صوتی و متنی با فرمت دیزی) ارائه گردید. با عرضه نرم افزار دکلمه، ساخت نرم افزاری برای تولید کتب با فرمت دیزی ضروری به نظر میرسید. در همین راستا در سال 1392، نرم افزار تولید کتاب دیزی با نام تک گو، تولید شد. توسعه دستگاه برجسته نگار همواره جزء اهداف شرکت پکتوس محسوب می شود. در سال 1394، برجسته نگار با فناوری ( HID ) با دو قابلیت جدید نصب خودکار درایور ویندوز و امکان تنظیم سطح نقاط بریل (سفت یا نرم کردن نقاط بریل) تولید شد. یکی از اصلی ترین پروژه های شرکت پکتوس، در سال های اخیر، ارائه آخرین نسل از برجسته نگار های هوشمند موجود در بازار جهانی (BRAILLE NOTETAKER) بود. سر انجام این پروژه تحقیقاتی در اسفندماه سال 1396 تبدیل به یک محصول قابل عرضه در بازار شد و هم اکنون در مرحله نهایی بروز رسانی برنامه های خود قرار دارد. برجسته نگار هوشمند همراه یا همان نوت تیکر، دارای سیستم عامل لینوکس بوده و بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر، این امکان را به نابینایان میدهد متون خود را با فرمت های رایج ورد به صورت صوتی و بریل بخوانند، به دو زبان فارسی و انگلیسی تایپ کنند، موسیقی ها و کلیه فایل های صوتی خود را بشنوند، به گوشی اندروید خود متصل شوند و بسیاری امکانات دیگر که در این دستگاه گنجانده شده است. از سال 1392، در کنار تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری برای نابینایان، دسترس پذیر کردن خدمات مختلف اجتماعی در دستور کار شرکت پکتوس قرار گرفته است. این برنامه ها عمدتاً با همکاری انجمن نابینایان ایران پیگیری می شود. در همین راستا، دسترس پذیر کردن خدمات شعب بانکی برای نابینایان برای اولین بار در ایران در سال 1394 در پست بانک اجرایی شد. با طراحی یک نرم افزار و با کمک گرفتن از دستگاه برجسته نگار، نابینایان می توانند کلیه خدمات بانکی ارائه شده در شعب بانک ها را خود به صورت مستقل انجام دهند. دسترس پذیری موزه ها که یک مورد از آنها در موزه ایران باستان عملیاتی شده، یکی دیگر از مواردی است که شرکت پکتوس در دستور کار خود قرار داده است. این پروژه نیز در حال توسعه است. سامانه فروشگاهی نابینایان، یکی دیگر از خدمات جذاب شرکت پکتوس در زمینه دسترس پذیری خدمات مختلف اجتماعی برای نابینایان است. سامانه فروشگاهی نابینایان که اسفندماه سال 96 برای اولین بار در شعبه بیهقی فروشگاه شهروند عملیاتی شد، این امکان را به نابینایان می دهد تا خود به صورت مستقل از کلیه اقلام موجود در فروشگاه به همراه قیمت آنها مطلع شده و به واسطه طراحی یک نرم افزار که به بانک اطلاعات فروشگاه متصل است، اقلام خود را خریداری کرده و به وسیله مسئول سامانه فروشگاهی نابینایان، آن را از سطح فروشگاه جمعآوری کند. دسترس پذیر کردن سایت های اینترنتی و اپلیکیشن های پر کاربرد اندرویدی نیز از دیگر کار های جاری شرکت پکتوس است که مهمترین آن، دسترس پذیری کامل سایت درگاه ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.iran.gov.ir است. شرکت پکتوس، با ایجاد یک سایت پویا در زمینه ی نابینایان و فناوری اطلاعات، تلاش دارد مسئولیت های اجتماعی خود را نیز جامع عمل پوشانده و از طریق این وبسایت نیز خدمات بیشتری به معلولان با آسیب بینایی عرضه کند. وبسایت pactos.net که با مدیریت امیر سرمدی از خبرنگاران و روزنامه نگاران نابینا و تعداد محدودی از نابینایان متخصص در زمینه آیتی اداره می شود، در صدد آن است خلأ اطلاعاتی یک وبسایت تخصصی در زمینه آموزش، فناوری و اخبار مرتبط با نابینایان چه در داخل و چه خارج از کشور را پر کند. پوشش اخبار نابینایان در رسانه های جهان، آشنایی با نابینایان برجسته خارج از کشور، پوشش اهم اخبار مربوط به نابینایان با گرداوری و تنظیم از رسانه های داخلی، مجموعه ثابت ترفند که شامل آموزش اپلیکیشن های پر کاربرد برای نابینایان است، معرفی سایت ها و نرم افزار های دسترس پذیر و دکه خبر دنیای موبایل و کامپیوتر که به بررسی خبر های روز حوزه تکنولوژی و فناوری می پردازد، از جمله مهمترین شرح وظایف وبسایت نابینایان شرکت پکتوس است. از شما کاربر گرامی خواهش مندیم، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما از طریق بخش تماس با ما در میان گذارید. شماره های تماس با شرکت پکتوس: 88810291-292
این نوشته در اخبار, اهم اخبار نابینایان در رسانه های داخلی., گزارش, گفت و گو ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 4 =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *