وقتی شعرهای مریم حیدرزاده رنگ می‌گیرند/نظرات بازدید کنندگان از نمایشگاه این نابینای هنرمند

پنجمین نمایشگاه نقاشی مریم حیدرزاده ـ ترانه‌سرا ـ با عنوان «بعد از آن همه حسرت» در گالری مژده تهران در حال برگزاری است.
سعی کردم احساسی که در ترانه‌ها و شعرهایم وجود دارد را در نقاشی‌هایم نیز پیاده کنم؛ چرا که در همه جای دنیا، شعر و نقاشی با هم ارتباط نزدیک دارند، چون بعضی از حرف‌ها را می‌توان به تصویر کشید و ترانه‌ها را نیز می‌توان نقاشی کرد.
در نمایشگاه آبرنگ مخاطب با نگاه به آثار می‌تواند موج احساسات را از طریق ترکیب‌بندی رنگ‌ها و خطوط نقاشی‌ها که با موضوع پاییز کشیده شده، ببیند؛ احساسی که در ترانه‌های او نیز مستتر است. گویی نقاش تلاش کرده باشد، تصویر ذهنی خود را در آثارش پیاده کند. در بیشتر نقاشی‌ها از رنگ‌های گرم که بیانگر رنگ‌بندی فصل پاییز است، استفاده شده است.
ولی نکته‌ای که باعث توجه بیشتر مخاطب به آثار می‌شود، نابینا بودن این هنرمند است؛ و اینکه با این وجود به خوبی توانسته پاییز را از دیدگاه و نقطه نظر احساسات خود به تصویر بکشد.
خبرنگار ایسنا برای آشنایی و درک بیشتر آثار با مریم حیدرزاده گفت‌وگو کرده است.
او در ابتدا درباره‌ی سبک کاری خود این‌گونه گفت که گاهی سبک ناتورالیسم و گاهی هم سبک اکسپرسیونیسم کار می‌کند و اینکه به طور کلی آثارش حول محور طبیعت‌گرایی هستند.
او با تأکید بر اینکه علاقه او برای کار در سبک طبیعت‌گرایی چه با آبرنگ چه با اکریلیک، پاییز است، گفت: سعی کردم احساسی که در ترانه‌ها و شعرهایم وجود دارد را در نقاشی‌هایم نیز پیاده کنم؛ چراکه در همه جای دنیا، شعر و نقاشی با هم ارتباط نزدیک دارند، چون بعضی از حرف‌ها را می‌توان به تصویر کشید و ترانه‌ها را نیز می‌توان نقاشی کرد.
او در ادامه از سهراب سپهری شاعر و نقاش برای نمونه‌ای از این حرف خود یاد کرد.
حیدرزاده اظهار کرد که گمان می‌کند توانسته باشد احساس خود را در قالب تلفیقی از ترانه و نقاشی به نمایش بگذارد؛ چرا که برای هر کدام از نقاشی‌های خود به جای عنوان، یک بیت شعر نوشته است.
این ترانه‌سرا ادامه داد: در آثارم احساس لحظه‌ای که شروع به نقاشی کرده‌ام را به تصویر کشیدم. زیرا تا زمانی که قلمو به دست نگرفته‌ام نمی‌دانم چه می‌خواهم بکشم. همانند ترانه‌ای که تا قلم به دست نگرفته‌ای نمی‌دانی چه می‌خواهی بنویسی.
او در پاسخ به بیان نظر خود درباره‌ی مرز کاری هنرمندان، گفت: تا زمانی که کار آنها کپی نباشد و تنها صرف اسم نباشد، مشکلی ندارد و تنها به خاطر اسم آن فرد به آثارش بها ندهیم. ولی اگر واقعا کار خوبی را ارائه می‌دهند، می‌توانند در هر زمینه‌ای که دوست دارند فعالیت کنند.
او در پایان گفت که احتمالا سال دیگر در فصل پاییز نمایشگاه دیگری برگزار کند.
در ادامه نظر تعدادی از افراد حاضر در نمایشگاه را درباره آثار حیدرزاده پرسیدیم:
بتسابه مهدوی ـ نویسنده و نقاش ـ بیان کرد: اگر این آثار کار یک فرد عادی و عام بود می‌گفتم که آثار او مقدماتی و مبتدی به همراه ناپختگی زیاد است. ولی این هنرمند استثنا است و با در نظر گرفتن این موضوع کارهای او قابل تقدیر و بی‌نظیر هستند. حیدرزاده با این دیدگاه و توانمندی خود توانسته در این کار موفق شود؛ چراکه تمام احساسات خود را همانند اشعارش در نقاشی‌هایش نیز پیاده کرده است. تمامی آثار به نوبه خود خوب و بیانگر یک حس هنرمند هستند.
همچنین بابک جواهرپور ـ هنرمند ـ با بیان اینکه با توجه به مشکل نابینایی حیدرزاده، خیلی از هنرمندان دوست دارند که به یک خلوص در رنگ و سبک برسند، ادامه داد: زمانی که به آثار نگاه می‌کنیم اگر هنرمند را نشناسیم ممکن است بگوییم که هنرمند کار طبیعت را در نگاه خود با آثارش خلاصه کرده و حتی رنگ‌ها را به نوعی اکسپرسیو کار کرده است. ولی زمانی که با هنرمند مواجه می‌شویم می‌فهمیم که خیلی از فانتزی‌های بزرگی که بعضی از هنرمندان بزرگ دنیا دوست دارند به آن برسند در حیدرزاده خلاصه شده و به صورت غریزی در او به ظهور رسیده. به طور کلی دید شاعرانه او به طبیعت باعث پختگی آثارش شده است.
حمیدرضا گرشاسبی ـ مدیرعامل باشگاه پرسپولیس ـ که در نمایشگاه مریم حیدرزاده حاضر شده، در این زمینه گفت: من از طرف هنرمند به نمایشگاه دعوت شده‌ام. آثار این هنرمند از معنویات درونی نشأت گرفته است و داستان‌های زیادی پشت آثار است که کمتر کسی می‌تواند افکار او را درک کند.
مژده طباطبایی ـ مدیر گالری «مژده» ـ نیز درباره آثار و روند برگزاری نمایشگاه، گفت: سال گذشته در نمایشگاه حیدرزاده شرکت کردم و با آثارش آشنایی داشتم. امسال نیز بنا به درخواست او پس از دیدن نمونه کارهایش نمایشگاه را برگزار کردیم.
طباطبایی ادامه داد: احساسی که در آثار اوست، خیلی مهم است؛ البته درست است که قطعا از لحاظ تکنیکی، کارهای به مراتب بهتری در حوزه آبرنگ داریم ولی چیزی که آثار مریم را متمایز می‌کند نابینا بودن اوست.
بر اساس این گزارش، قرار است جمعه، ۱۶ آذر ماه مریم حیدرزاده در گالری مژده به شکل زنده برای مخاطبانش نقاشی کند.
در افتتاحیه این نمایشگاه افرادی مانند محمدباقر نوبخت (معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه) و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.
نمایشگاه «بعد از آن همه حسرت» در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ تا شانزدهم آذرماه هر روز از ساعت ۱۲ تا ۲۰ به تماشاست.
منبع: ایسنا

درباره شرکت پکتوس

پکتوس: به صورت اختصاری، مخفف ( پشتیبانی، کیفیت، تحقیقات و ساخت ) است. شركت دانش بنیان پكتوس، اولين توليد كننده تجهيزات کامپیوتری (سخت افزار و نرم افزار) ويژه نابينايان در تاریخ 22 مرداد سال 1370 توسط جمعي از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف تأسيس شد و از بدو تأسيس تا کنون که در سال جاری وارد بیست و هشتمین سال فعالیت خود شده است، در زمينه توليد تجهيزات كامپيوتري و الكترونيكي ويژه نابينايان و کمبینایان فعال بوده است. در سال های اخیر، این شرکت علاوه بر فعالیت در زمینه تولید تجهیزات توانبخشی ویژه نابینایان، برنامه هایی را نیز در جهت دسترس پذیر کردن خدمات اجتماعی برای این قشر عملیاتی کرده است. از زمان تأسیس شرکت پکتوس سه سال گذشت تا اولین محصول این شرکت برای نابینایان عرضه شد. اولين كامپيوتر براي نابينايان در ايران در سال 1373 به نام كامپيوتر گوياي اميد ساخته شد. اين كامپيوتر با خروجی صوتی تك حرف خوان فارسی، انگليسي و عربي با هدف تسهيل امر خواندن، نوشتن و تصحيح كتب بريل ساخته شد. از آنجایی که تا آن سال هنوز هیچ یک از افراد با آسیب بینایی تجربه کار کردن مستقل با سیستم های رایانه ای را نداشتند، لزوم آموزش کامپیوتر به آنها بسیار ضروری بود. در همین راستا در سال 1374، اولين دوره آموزش كامپيوتر به نابینایان، در مجتمع خدمات بهزيستي نابينايان کشور رودکی و براي كارشناسان بهزیستی سراسر استان های کشور برگزار شد. پس از برگزاری موفقیت آمیز این دوره ها، کلاس های آموزش کامپیوتر به افراد نابینا و کمبینا نیز در مؤسسه رودکی از سال 1374 آغاز شد و این امر برای سال های متمادی ادامه داشت. از سال 1374 به بعد، پکتوس تولیدات سخت افزاری خود را گسترش داد که از جمله آنها می توان به ارائه دستگاه یادداشت الکترونیکی بریل گویا (اسفندیار) و ارائه چاپگر و ماشین تایپ بریل (فرهاد) در سال 1374 اشاره کرد. نیاز های نابینایان و استفاده آنها از فناوری های نوین آموزشی تنها محدود به استفاده از سیستم های تبدیل متن به گفتار نبود. بررسی شرایط نابینایان در سایر کشور ها نیز نشان می داد نابینایان برای دسترسی بهتر و دقیقتر به متون نیازمند دستگاهی هستند تا پوشش خط رسمی آنها یعنی خط بریل را برایشان فراهم کند. به همین جهت مطالعاتی در زمینه تولید مانیتور بریل در شرکت پکتوس آغاز شد. تا اینکه در نهایت در سال 1376 اولين نسل از مانيتور بريل در ايران به نام دستگاه برجسته‌نگار توليد شد. لذا براي اولين بار در جهان، نابينايان قادر به استفاده الكترونيکی از متون فارسي و عربي به خط بريل شدند. دستگاه برجسته نگار یک با کابل پارالل به کامپیوتر وصل میشد و خروجی بریل را برای کاربران نابینا فراهم می کرد. در کنار تولیدات سخت افزاری برای بهبود کیفیت آموزشی و شغلی نابینایان، همچنان توسعه نرم افزار های مرتبط با این قشر نیز مد نظر شرکت پکتوس بود. از این رو، در سال 1378 نرم افزار تبدیل متن به گفتار نوید که تا این سال به صورت تک حرف خوان بود، قادر به خواندن کلمات شد. در نتیجه خروجي صوتي كلمه خوان جايگزين نمونه حرف خوان شد. در سال 1379 مبدل رایانه شخصی نوید عرضه شد. مبدل نوید کیبورد بریلی بود که با اتصال یک کارت صدای اختصاصی به کامپیوتر و نرم افزار های تبدیل متن به گفتار، زمینه استفاده بهتر نابینایان از کامپیوتر را فراهم می کرد. پس از فراهم کردن تجهیزات کمک آموزشی بریل و گویا برای نابینایان، ساخت دستگاهی برای انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان نیز در دستور کار مدیران شرکت پکتوس قرار گرفت. در همین راستا، در سال 1379 سيستم كمك آموزشي لمسي و صوتي سروش یک، تولید شد. نابینایان از طریق سیستم سروش، می توانند سوژه مورد نظر خود را که بر روی کاغذ های مخصوص برجسته شده لمس کرده و از طریق نرم افزار های طراحی شده، اطلاعات سوژه مورد نظر را به دست آورند. هم زمان با پروژه های تحقیقاتی شرکت پکتوس برای توسعه تجهیزات توانبخشی برای نابینایان، در سایر کشور های جهان نیز تولید این تجهیزات سیر صعودی یافته بود. تا پیش از سال 1380، نرم افزارهای DSR (DOS SCREEN READER) و WSR (WINDOWS SCREEN READER) نرم افزارهای screen reader تولیدی این شرکت بودند. اما ارائه نرم افزار جاز و توسعه همه جانبه این صفحه خوان، برنامه نویسان شرکت پکتوس را بر آن داشت تا به فکر فراهم کردن پوشش فارسی برای نرم افزار جاز باشند. از این رو، نام نرم افزار پکجاز بعنوان پوشش فارسی صفحه خوان جاز و مجموعه نوید بعنوان یک مجموعه از نرم افزارهای کاربردی بدون نیاز به صفحه خوان جاز، شامل شش نرم افزار قرآن، دیکشنری، کتابخانه الکترونیک، دفترچه یادداشت، شطرنج و ویرایشگر ارائه گردیدند. در سال 1381 و 1382، نرم افزارهای نويد 4 و پکجاز، مجموعه كاملي از ابزار هاي دسترسي نابينايان به كامپيوتر به زبان فارسی را فراهم کرد. با پیشرفت روز به روز سیستم های رایانه ای و تغییر پورت های کامپیوتری از پارالل به یو اس بی، سبب شد تا نسل دوم برجسته نگار (مانیتور و کیبورد بریل) تولید شود. برجسته نگار 2، نمايشگر لمسي بريل با قابليت اتصال به پورت USB و بدون نياز به منبع تغذيه، در سال 1384 عرضه شد. در همین سال نیز سيستم كمك آموزشي لمسي و صوتي سروش 2، با قابليت اتصال به پورت USB و بدون نياز به منبع تغذیه ساخته شد. در اواسط دهه هشتاد، همچنان توسعه نرم افزار تبدیل متن به گفتار پکجاز و مجموعه نرم افزاری نوید، مورد توجه برنامه نویسان شرکت پکتوس بود. از این رو، مجموعه نويد 5 و پکجاز 8 مبتني بر موتور توليد صوت ماشيني در سال 1386 تولید و روانه بازار شد. چهار سال بعد یعنی در سال 1390، نرم افزار تبدیل متن به گفتار پکجاز با صدای انسانی مرد و زن ساخته و در اسفند ماه سال 92 عرضه شد.نسخه قابل تکثیر نرم افزار پکجاز در سال 92 توسط سازمان بهزیستی خریداری شد و به صورت رایگان در اختیار نابینایان و کمبینایان قرار گرفت. تا به حال این برنامه سه بار بروز رسانی شده که آخرین آپدیت آن نیز در اسفند ماه سال 94 عرضه شده است. به مرور زمان با افزایش حضور نابینایان در دانشگاه ها و به منظور دسترسی بهتر به منابع مطالعاتی، بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی در دستور کار قرار گرفت. از این رو، در سال 1389 دستگاه برجسته نگار 3 با هدف استفاده انفرادی کاربران تولید شد. این نسل از دستگاه های مانیتور و کیبورد بریل، در ابعادی کوچکتر و با وزنی کمتر عرضه شد و قادر به پشتیبانی از 20 کاراکتر بریل است. همچنین در سال 1390، نرم افزار دکلمه (پخش کننده فایل های صوتی و متنی با فرمت دیزی) ارائه گردید. با عرضه نرم افزار دکلمه، ساخت نرم افزاری برای تولید کتب با فرمت دیزی ضروری به نظر میرسید. در همین راستا در سال 1392، نرم افزار تولید کتاب دیزی با نام تک گو، تولید شد. توسعه دستگاه برجسته نگار همواره جزء اهداف شرکت پکتوس محسوب می شود. در سال 1394، برجسته نگار با فناوری ( HID ) با دو قابلیت جدید نصب خودکار درایور ویندوز و امکان تنظیم سطح نقاط بریل (سفت یا نرم کردن نقاط بریل) تولید شد. یکی از اصلی ترین پروژه های شرکت پکتوس، در سال های اخیر، ارائه آخرین نسل از برجسته نگار های هوشمند موجود در بازار جهانی (BRAILLE NOTETAKER) بود. سر انجام این پروژه تحقیقاتی در اسفندماه سال 1396 تبدیل به یک محصول قابل عرضه در بازار شد و هم اکنون در مرحله نهایی بروز رسانی برنامه های خود قرار دارد. برجسته نگار هوشمند همراه یا همان نوت تیکر، دارای سیستم عامل لینوکس بوده و بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر، این امکان را به نابینایان میدهد متون خود را با فرمت های رایج ورد به صورت صوتی و بریل بخوانند، به دو زبان فارسی و انگلیسی تایپ کنند، موسیقی ها و کلیه فایل های صوتی خود را بشنوند، به گوشی اندروید خود متصل شوند و بسیاری امکانات دیگر که در این دستگاه گنجانده شده است. از سال 1392، در کنار تولیدات سخت افزاری و نرم افزاری برای نابینایان، دسترس پذیر کردن خدمات مختلف اجتماعی در دستور کار شرکت پکتوس قرار گرفته است. این برنامه ها عمدتاً با همکاری انجمن نابینایان ایران پیگیری می شود. در همین راستا، دسترس پذیر کردن خدمات شعب بانکی برای نابینایان برای اولین بار در ایران در سال 1394 در پست بانک اجرایی شد. با طراحی یک نرم افزار و با کمک گرفتن از دستگاه برجسته نگار، نابینایان می توانند کلیه خدمات بانکی ارائه شده در شعب بانک ها را خود به صورت مستقل انجام دهند. دسترس پذیری موزه ها که یک مورد از آنها در موزه ایران باستان عملیاتی شده، یکی دیگر از مواردی است که شرکت پکتوس در دستور کار خود قرار داده است. این پروژه نیز در حال توسعه است. سامانه فروشگاهی نابینایان، یکی دیگر از خدمات جذاب شرکت پکتوس در زمینه دسترس پذیری خدمات مختلف اجتماعی برای نابینایان است. سامانه فروشگاهی نابینایان که اسفندماه سال 96 برای اولین بار در شعبه بیهقی فروشگاه شهروند عملیاتی شد، این امکان را به نابینایان می دهد تا خود به صورت مستقل از کلیه اقلام موجود در فروشگاه به همراه قیمت آنها مطلع شده و به واسطه طراحی یک نرم افزار که به بانک اطلاعات فروشگاه متصل است، اقلام خود را خریداری کرده و به وسیله مسئول سامانه فروشگاهی نابینایان، آن را از سطح فروشگاه جمعآوری کند. دسترس پذیر کردن سایت های اینترنتی و اپلیکیشن های پر کاربرد اندرویدی نیز از دیگر کار های جاری شرکت پکتوس است که مهمترین آن، دسترس پذیری کامل سایت درگاه ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.iran.gov.ir است. شرکت پکتوس، با ایجاد یک سایت پویا در زمینه ی نابینایان و فناوری اطلاعات، تلاش دارد مسئولیت های اجتماعی خود را نیز جامع عمل پوشانده و از طریق این وبسایت نیز خدمات بیشتری به معلولان با آسیب بینایی عرضه کند. وبسایت pactos.net که با مدیریت امیر سرمدی از خبرنگاران و روزنامه نگاران نابینا و تعداد محدودی از نابینایان متخصص در زمینه آیتی اداره می شود، در صدد آن است خلأ اطلاعاتی یک وبسایت تخصصی در زمینه آموزش، فناوری و اخبار مرتبط با نابینایان چه در داخل و چه خارج از کشور را پر کند. پوشش اخبار نابینایان در رسانه های جهان، آشنایی با نابینایان برجسته خارج از کشور، پوشش اهم اخبار مربوط به نابینایان با گرداوری و تنظیم از رسانه های داخلی، مجموعه ثابت ترفند که شامل آموزش اپلیکیشن های پر کاربرد برای نابینایان است، معرفی سایت ها و نرم افزار های دسترس پذیر و دکه خبر دنیای موبایل و کامپیوتر که به بررسی خبر های روز حوزه تکنولوژی و فناوری می پردازد، از جمله مهمترین شرح وظایف وبسایت نابینایان شرکت پکتوس است. از شما کاربر گرامی خواهش مندیم، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما از طریق بخش تماس با ما در میان گذارید. شماره های تماس با شرکت پکتوس: 88810291-292
این نوشته در اخبار, اهم اخبار نابینایان در رسانه های داخلی., گزارش, گفت و گو ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *