رصد آن سوی مرز. معرفی بزرگترین مؤسسه ویژه ی نابینایان در اسپانیا

پای صحبت نابینایان قدیمیتر یا اروپا رفته که بنشینی و صحبت خدمات NGO های مختلف نابینای اروپا که مطرح شود، امکان ندارد حرفی از اونسه به میان نیاید و این مؤسسه به عنوان یکی از بهترین الگو های خدمات رسانی به نابینایان در دنیا مطرح نشود.
اما این اونسه که این همه بر سر زبان های نابینایان ایرانی می چرخد و استفاده از خدماتش به آرزوی بسیاری از آنها تبدیل شده دقیقاً چه جور مؤسسه ای است و چه خدماتی به مراجعانش می دهد؟ این هفته در رصد سعی خواهیم کرد به این سؤالات پاسخ دهیم.

اونسه
به اسپانیاییOnce، مؤسسه ای است که نامش را از حروف آغازین عبارت اسپانیاییِ «Organización Nacional de Ciegos Españoles»، به معنای سازمان ملی نابینایان اسپانیا گرفته است.

این سازمان در تاریخ سیزده دسامبر ۱۹۲۸ تأسیس شده است و مؤسسش هم فردی بوده به نام «Ramón Serrano Súñer».
رامون سیاستمدار اسپانیایی بود که از قضا نسبت فامیلی و رابطه ی دوستانه ای هم با فرانکو، دیکتاتور معروف اسپانیا داشت و همین ارتباط باعث شد به مدت چهار سال سمت وزارت خارجه و کشور را در اسپانیا به عهده داشته باشد.
رامون در سال ۲۰۰۳ و در روز اول سپتامر، در ۱۰۱ سالگی درگذشت.
بسیاری تأسیس اونسه را یکی از بزرگ ترین خدمات این سیاست مدار در اسپانیا به حساب می آورند.
این سازمان در ابتدا با هدف گردآوری کمک های مردمی و جهت دهی این کمک ها به منظور ساختن یک زندگی بهتر برای نابینایان اسپانیا ایجاد شد و امروز هم با وجود این که در میان اعضای هیئت مدیره، حامیان مالی و  ناظرانی که بر کار سازمان نظارت می کنند، تعدادی از وزرا و معاونانشان حضور دارند، این سازمان سعی کرده استقلالش را حفظ کند و لزوماً مطابق نظر حامیان مالی و صاحبان قدرت حرکت نکند.
همچنین تیم مدیریتیِ سازمان، به شکلی کاملاً دموکراتیک، از میان اعضا انتخاب می شوند.
آخرین آمار تعداد اعضای اونسه برمی گردد به سپتامبر ۲۰۱۳. بر اساس آمار، اعضای این سازمان در این تاریخ به رقمی معادل ۷۱۴۶۰ نفر رسیده که حدود چهل درصد از این اعضا را نابینایانِ بالای شصت و پنج سال تشکیل می داده اند.
همچنین، بر اساس همین آمار، بیش از ۱۳۶ هزار نفر در بخش های مختلفِ این سازمان مشغول به کار هستند که بیش از هشتاد درصد این کارکنان از میان معلولین انتخاب شده اند. این سازمان همچنین در سال ۲۰۱۳ توانست جایزه ی معتبر «Premio Prیncipe de Asturias» را به خاطر ایجاد فضای همزیستی میان نابینایان و سایر اعضای جامعه، از دولت این کشور دریافت کند. این سازمان همچنین از ۱۹۸۳، به مدت ۲۷ سال به عنوان اسپانسر، با یکی از تیم های قدرتمندِ لیگ دوچرخه سواریِ اسپانیا همکاری داشته است.
دوچرخه سواری جزو رشته های پر بیننده در اسپانیا محسوب می شود و اونسه از این طریق سعی کرده ابزاری فراهم کند تا جایگاه نابینایان را در جامعه هرچه بیشتر بشناساند.

درست است که کار هایی که در بخش های مختلفِ اونسه انجام می شود، ممکن است با هم در همپوشانی باشند اما بر اساس تقسیم وظایفی که در این سازمان صورت گرفته، این سازمان به سه قسمت اصلی تقسیم شده است:

بخش هیأت مدیره که وظیفه اش انجام برنامه ریزی های روزانه و اداره ی مسائل جاریِ سازمان است و مسائل فرهنگی و اجتماعی را پیگیری می کند. با مؤسسات و دولتمردان وارد مذاکره می شود و لابی می کند تا طرح های مختلف سازمان را پیش ببرد.
بنیاد اونسه هم به عنوان دومین بخش، وظیفه ی ارائه ی خدمات آموزشی و رفاهی به نابینایان را بر عهده دارد.
در این بخش، علاوه بر این، مشاوره هایی در جهت ایجاد دسترس پذیری هم به مراکز مختلف خدمات شهری و سایر حوزه ها داده می شود و فشار هایی هم به مراکز مختلف در جهت فراهم کردنِ فاکتور های دسترس پذیری، وارد می شود.
این شاخه که در ۱۹۸۸ تأسیس شده همچنین نقش قابل توجهی هم در برگزاری پارالمپیک ها دارد و با شبکه ی اروپاییِ توریسمِ دسترس پذیر هم که سازمانی است که در جهت ایجاد امکانات توریستی برای معلولین فعالیت دارد، همکاری می کند. از آنجا که اونسه یکی از ثروتمند ترین سازمان های نابینایان در اروپا به حساب می آید، یکی از بخش های سازمان هم به مدیریت امور مالی و اقتصادی اختصاص یافته است. «Corporación Empresarial ONCE, CEOSA)» وظیفه دارد سرمایه های اونسه را در مسیر های سود ده به جریان بیاندازد و راهکار هایی را جهت کسب سود بیشتر طرح ریزی کند.
امروزه اونسه در بسیاری از هتل ها، رستوران ها و مراکز گردشگری اسپانیا سهام دارد و این بخش وظیفه ی مدیریت سهام سازمان در مراکز تجاری مختلف را بر عهده دارد.

یکی دیگر از منابع درآمدیِ اونسه، فروش بلیت بخت آزمایی است.
بلیت های بخت آزماییِ اونسه در سر تا سر اسپانیا بسیار شناخته شده است و حتی برخی کانال های تلویزیونیِ اسپانیا، ساعاتی را در طول هفته به پخش مراسم قرعه کشیِ این بلیت ها اختصاص می دهند.
البته اونسه غیر از کسب درآمد از طریق بلیت فروشی، سعی می کند با چاپ تم های مختلف بر روی برگه های بلیت بخت آزمایی، به ارتقای فرهنگ مردم نسبت به نابینایان هم کمک کند.
سرمایه گذاری در حوزه ی قمار و بازی های کازینویی هم یکی دیگر از منابع درآمدیِ اونسه است.
مسؤولین اونسه از لحاظ اقتصادی بسیار موفق اند و توانسته اند با مدیریتِ این درآمد ها، شرایط رفاهی بسیار قابل قبولی را برای نابینایانِ اسپانیایی فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 5 =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *