آموزش قفل گذاری روی برنامه ها در اندروید

گاهی اوقات نیاز است علاوه بر قفل گوشی، روی برخی برنامه های به خصوص نیز قفل جداگانه ای بگذاریم که در این مقاله روش های آن را آموزش خواهیم داد.

گوشی هوشمند بخش بزرگی از کارهای روزانه ما را آسان می کند و همین که با آن خیلی سروکار داریم باعث می شود در طول زمان، حجم داده های شخصی زیادی در آن انباشته شود و به علت حساسیت اطلاعات خصوصی، امنیت آن اهمیت زیادی پیدا کند. یکی از مناقشه های قدیمی بین کاربران مقایسه امنیت iOS و اندروید بوده؛ اما امروزه کمتر کسی دیگر به آن می پردازد، زیرا مسئله تقریباً برای هردو گروه حل شده است.

نسخه های جدید اندروید در چند سال گذشته از نظر امنیتی سیر صعودی داشته اند و خوشبختانه برخلاف گذشته، دسترسی به داده های کاربران سخت تر از هر زمانی شده است. این موضوع باعث می شود تا کاربران با خیال راحت تر برای خرید گوشی  اندرویدی اقدام کنند.

راه های مختلفی برای افزایش امنیت گوشی اندروید و بهبود حریم شخصی می توان به کار گرفت که یکی از آن ها قفل برنامه های گوشی محسوب می شود. با اینکه قفل اصلی گوشی امنیت دستگاه را تا حدودی تضمین می کند؛ اما با قفل کردن برنامه ها در گوشی یک لایه ی امنیتی روی داده های حساس، نظیر عکس ها قرار می گیرد. علاوه بر این، اگر فردی بخواهد گوشی خود را برای مدتی در اختیار فرد دیگری قرار دهد، با کمک قفل برنامه می تواند دسترسی آن ها را محدود کند.

کدام برنامه ها را می توان قفل کرد؟

چه بخواهید از اطلاعات خصوصی خود محافظت کنید و چه بخواهید کودکان را از استفاده از برنامه های خاص منع کنید، قفل کردن برنامه ها ویژگی مفیدی است که به شما در چنین زمینه هایی کمک می کند، اما کدام برنامه ها در گوشی اندرویدی شما قابلیت قفل شدن دارند؟

روش های مختلفی برای قفل کردن برنامه در اندروید وجود دارد

خوشبختانه در اندروید های جدیدتر، مهم نیست برنامه ای که قصد قفل کردن آن را دارید از چه نوعی باشد. از اپلیکیشن های پیش فرض سیستم عامل گرفته تا برنامه های شخص ثالث که خودتان روی گوشی نصب کرده اید، همگی را می توان با کمک اپلیکیشن های قفل برنامه های گوشی، قفل کرد. برای مثال، امکان قفل کردن تمامی پلتفرم های شبکه های اجتماعی محبوب از جمله اینستاگرام، فیسبوک، مرورگرهای پرطرفدار مانند کروم یا حتی برنامه های بانکی وجود دارد.

روش دیگر برای اعمال محدودیت دسترسی به برنامه ها، به  غیر از قفل کردن آن ها، مخفی کردن برنامه در اندروید است که به روش های مختلف در گوشی ها انجام می شود.

قفل برنامه گوشی

گوشی های اندرویدی در برند های مختلف رابط کاربری متفاوتی دارند، بدین ترتیب روش های متفاوتی را می توان در هر کدام برای قفل کردن برنامه ها پیدا کرد. در ادامه آسان ترین روش های قفل برنامه در اندروید را آموزش خواهیم داد.

قفل برنامه در سامسونگ

در پاسخ به پرسش چگونه روی برنامه های گوشی سامسونگ رمز بگذاریم، می توان آموزش استفاده از قابلیت Secure Folder سامسونگ را پیشنهاد داد که امن ترین و بهترین روش برای این کار محسوب می شود.

ویژگی Secure Folder در گوشی سامسونگ قابلیتی انحصاری محسوب می شود که از One UI 4 و بالاتر دردسترس کاربران قرار گرفت. این ویژگی نه تنها می تواند برنامه ها را قفل کند، بلکه می تواند عکس ها، فیلم ها و سایر اسناد مهم را نیز مخفی کند. برای استفاده از Secure Folder مراحل زیر را دنبال کنید.

وارد Settings (تنظیمات) گوشی شوید.

روی گزینه ی Security and privacy (امنیت و حریم شخصی) بزنید.

سپس به پایین اسکرول کنید و روی More security settings (تنظیمات امنیتی بیشتر) لمس کنید.

اکنون روی Secure Folder (پوشه ی امن) ضربه بزنید.

اگر از قبل در حساب سامسونگ خود وارد نشده اید، این کار را انجام دهید و اگر حسابی ندارید، حتماً برای ساخت سامسونگ اکانت اقدام کنید.

روی دکمه ی آبی Continue (ادامه) بزنید. در این صفحه توضیحاتی از مجوزهای پوشه نمایش داده می شود.

به نظر می رسد برای تکمیل راه اندازی پوشه امن در سامسونگ نیاز به اتصال به اینترنت بدون محدودیت دارید تا برنامه ی مربوط به آن روی گوشی نصب شود.

بعد از تکمیل فرایند نصب، باید یکی از روش های قفل کردن برنامه را علاوه بر اثر انگشت انتخاب کنید که می تواند به سلیقه ی شما یکی از گزینه های PIN (پین)، Password (رمز عبور) و Pattern (الگو) باشد.

در پایین صفحه با فعال کردن گزینه ی Reset with Samsung account می توانید امکان بازیابی رمز عبور پوشه ی امن را ازطریق حساب سامسونگ داشته باشید.

اکنون گزینه ی Next (بعدی) در پایین صفحه نمایش داده می شود؛ روی آن بزنید تا وارد محیط پوشه ی امن شوید.

برای افزودن اپلیکیشن ها به پوشه ی امن، علامت + در گوشه ی سمت راست بالا را لمس کنید.

فهرستی از برنامه ها نمایش داده می شود. برای سهولت جست وجو می توانید آن ها را براساس منبعی که از آن نصب شده اند، فیلتر کنید.

برنامه های دلخواه را انتخاب کنید و روی گزینه ی Add بزنید تا یک نسخه ی مجزا از آن در پوشه ی امن ایجاد شود.

دقت داشته باشید که با افزودن اپلیکیشن به پوشه ی امن دو نسخه ی متفاوت و مجزا از برنامه ها در گوشی ایجاد می شود. یکی نسخه ی معمولی که در میان سایر برنامه های گوشی قرار دارد و به راحتی و بدون رمز عبور دردسترس قرار دارد و دیگری نسخه ی موجود در Secure Folder خواهد بود که برای ورود به آن به رمز نیاز دارید. همچنین، محتواهای ذخیره شده در هر برنامه متفاوت از دیگری است و هیچ ارتباطی به هم ندارند.

برای تغییر در تنظیمات پوشه ی امن گوشی سامسونگ می توانید با لمس سه نقطه وارد تنظیمات Secure Folder شوید و متناسب با نیازتان شیوه ی ورود به برنامه را تغییر دهید یا حتی برنامه را حذف کنید.

در صورتی که از برنامه ی Secure Folder خارج شوید، برای ورود به آن باید در بین سایر اپلیکیشن ها دنبال آیکون Secure Folder بگردید و با لمس آیکون و واردکردن رمز وارد آن شوید. البته، همیشه می توانید با تغییر آیکون برنامه ها در اندروید، شکل ظاهری برنامه را تغییر دهید تا شناسایی Secure Folder برای سایرین ممکن نباشد.

دقت کنید هنگامی که گوشی را خاموش و روشن می کنید، آیکون پوشه ی امن مخفی می شود. برای فعال کردن آیکون باید در بخش Quick Panel (همان جایی که بلوتوث، وای فای و سایر دکمه ها قرار دارند)، گزینه ی Secure Folder را روشن کنید. اگر این گزینه در پنل دسترسی سریع شما قرار ندارد، آن را اضافه کنید.

خبر خوش برای افرادی که با کمک برنامه های Shelter یا Island فضای کاری در اندروید ایجاد کرده اند این است که با راه اندازی Secure Folder مشکلی برای Work Profile ایجاد نمی شود.

قفل کردن برنامه ها در گوشی های شیائومی

گوشی و تبلت شیائومی مانند دستگاه های سامسونگ روش پیچیده ای برای قفل کردن برنامه ها ندارند و همه چیز در ساده ترین حالت ممکن انجام می شود. برای فعال کردن قفل برنامه ی شیائومی مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد Settings (تنظیمات) شوید.

روی بخش Apps (برنامه ها) بزنید.

اکنون در ردیف آخر روی App lock (قفل برنامه) بزنید.

در اینجا فهرستی از برنامه ها را مشاهده می کنید.

هرکدام از برنامه های دلخواه  را با روشن کردن گزینه ی قفل در مقابلش، قفل کنید.

در حین فرایند قفل کردن برنامه ها در گوشی شیائومی ممکن است از شما خواسته شود که وارد اکانت شیائومی خود شوید. البته این مرحله ضروری نیست و به راحتی می توانید آن را نادیده بگیرید.

قفل کردن برنامه در اندروید

برای قفل کردن برنامه در اندروید خالص که روی گوشی های پیکسل گوگل شاهد آن هستیم، می توان از قابلیت Private Space بهره مند شد. این ویژگی شباهت زیادی به Secure Folder در گوشی سامسونگ دارد و نسخه ای مجزا از هر برنامه ایجاد می کند.

با قفل کردن پروفایل Private Space برنامه ها از بخش تنظیمات، اعلان ها و برنامه های اخیر مخفی می شود. برای راه اندازی آن باید مراحل زیر را طی کنید:

وارد Settings (تنظیمات) شوید.

کمی پایین بروید و روی Security & Privacy (امنیت و حریم شخصی) بزنید.

به  پایین بروید و Private Space را لمس کنید، بلافاصله از شما خواسته می شود با اثر انگشت هویت خود را تأیید کنید. در Private Space در اندروید ۱۵ امکان واردشدن با حساب گوگل مجزا وجود دارد تا برنامه ها با یکدیگر تداخلی نداشته باشند.

بعد از راه اندازی Private Space حالا وارد منوی کشویی اپلیکیشن ها شوید.

به پایین فهرست برنامه ها بروید.

روی آیکون قفل بزنید و با رمز مشخص شده آن را باز کنید تا به فهرست اپلیکیشن های Private Space دسترسی پیدا کنید.

قفل کردن برنامه ها در گوشی های هواوی

قفل کردن برنامه ها در دستگاه های هواوی نیز ازطریق تنظیمات گوشی و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خاصی انجام می شود.

وارد Settings (تنظیمات) شوید.

به پایین اسکرول کنید و روی گزینه ی Security (امنیت) بزنید.

وارد App Lock شوید.

در این صفحه روی Enable بزنید.

پنجره ی کوچکی باز می شود که در آن باید رمز عبور را بین گزینه ی Lock screen password (همان رمز عبور اصلی) و گزینه ی Custom PIN (رمز عبور اختصاصی برای قفل برنامه ) انتخاب کنید.

با انتخاب Custom PIN به صفحه ای منتقل می شوید که در آن باید یک پین ۶ رقمی برای قفل برنامه ها تعریف کنید.

برای تأیید یک  بار دیگر پین را از شما می خواهد و در نهایت سؤال امنیتی را باید پاسخ دهید تا در آینده برای بازیابی رمز عبور از آن کمک بگیرید. سؤالات امنیتی متنوعی وجود دارد که می توانید به دلخواه یک مورد را انتخاب کنید یا حتی سؤال شخصی خود را به فهرست اضافه کنید و در پایان روی FINISH بزنید.

حالا از فهرست اپلیکیشن ها قفل برنامه ها را برای موارد دلخواه فعال کنید.

قابلیت قفل خودکار برنامه ها

علاوه بر روش هایی که رابط کاربری های مختلف برای قفل کردن برنامه  ها در نظر گرفته اند، برخی برنامه ها نیز از چنین قابلیتی در تنظیمات خود پشتیبانی می کنند که به کاربر امکان می دهد با فعال کردن آن در صورت کارنکردن با برنامه در مدتی مشخص، برنامه به صورت خودکار قفل شود.

توجه کنید که برای استفاده از قابلیت قفل خودکار برنامه ی واتساپ و تلگرام باید ابتدا قفل صفحه و اثر انگشت خود را در تنظیمات گوشی ثبت کرده باشید.

قفل کردن برنامه واتساپ

پیام رسان واتساپ تحت مالکیت شرکت متا، یکی از محبوب ترین برنامه های پیام رسان در دنیا محسوب می شود. توسعه دهندگان این برنامه همواره توجه زیادی به امنیت پیام ها و اطلاعات کاربران خود نشان داده اند و قابلیت قفل خودکار برنامه را ارائه می کنند. برای قفل کردن برنامه واتساپ مراحل زیر را طی کنید:

برنامه ی واتساپ را اجرا کنید و در بالا سمت راست روی سه نقطه ضربه بزنید.

وارد تنظیمات (Settings) شوید و روی گزینه ی Privacy (حریم شخصی) بزنید.

به پایین اسکرول کنید و گزینه ی App lock را لمس کنید.

در صفحه ی جدید تیک گزینه ی Unlock with fingerprint را بزنید تا قفل برنامه ی واتساپ فعال شود.

در ردیف پایینی با انتخاب گزینه ی اول (Immediately) بلافاصله بعد از خروج از برنامه، رمز عبور از کاربر درخواست می شود و هر بار برای ورود، نیاز به اسکن اثر انگشت دارد. گزینه ی بعدی قفل خودکار بعد از یک دقیقه فعال می شود و گزینه ی آخر بعد از ۳۰ دقیقه.

با فعال کردن گزینه ی Show content in notifications، پیش نمایشی از پیام های دریافتی همچنان در بخش اعلان ها نمایش داده می شود.

قفل کردن تلگرام

تلگرام نیز قابلیت مشابهی برای قفل کردن برنامه ارائه می کند که به ترتیب زیر فعال می شود:

برنامه ی تلگرام را باز کنید و سپس وارد Settings (تنظیمات) شوید.

روی گزینه ی Privacy and Security (حریم شخصی و امنیت) بزنید.

وارد بخش Passcode Lock شوید، آن را فعال کنید و در ادامه رمز و نحوه ی ورودتان به برنامه و بازه ی زمانی قفل خودکار را تعیین کنید.

برنامه های دیگری نیز وجود دارند که امکان قفل خودکار را فراهم می کنند. برای مثال، لینکدین یکی از برنامه هایی است که می توانید با استفاده از ویژگی داخلی، آن را قفل کنید.

با روش هایی که در این مقاله آموزش دادیم به راحتی می توانید از راه های مختلف برنامه های مورد نظر را قفل کنید. همچنین، کاربران گوشی آیفون نیز می توانند با آموزش قفل کردن برنامه  های آیفون یک لایه ی امنیتی بیشتر روی اطلاعات و برنامه های شخصی خود اضافه کنند.

برخی کاربران مایل اند هنگامی که گوشی اندرویدی خود را در اختیار فرد دیگری قرار می دهند، آن شخص نتواند از برنامه ی به خصوصی که قصد استفاده از آن را دارد، خارج شود. شما با استفاده از قابلیت پین کردن برنامه ها در اندروید به  آسانی می توانید این کار را عملی کنید.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + هشت =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *