همه چیز درباره قهوه برای نابینایان در یک تور شنیداری

قرن ها پیش از آنکه پای محمد میرزا کاشف السلطنه به هند باز شود و از آن سفر ها چای را با خود به ایران بیاورد، قهوه، نوشیدنی مرسوم ایرانی ها به حساب می آمد. این نوشیدنی، به روایاتی از زمان شاه طهماسب صفوی وارد ایران شده و در زمان شاه عباس یکم، جایگاهش را به عنوان یک نوشیدنی معمول روزانه در میان ایرانیان تثبیت کرده است. محبوبیت قهوه در میان ایرانی ها تا به آنجا رسیده که از دورۀ صفویه به این سو، مکان هایی را تحت نام قهوه خانه تأسیس کرده اند تا گرد هم بنشینند و از عطر و طعم این نوشیدنی جادویی لذت ببرند. حتی امروز هم که دیگر در قهوه خانه ها اثری از قهوه نیست؛ اما این اسم روی مکان هایی که باید چای خانه نامیده شوند، باقی مانده است.

قهوه خور هم که نباشید، بی شک تابه حال بار ها مفتون عطر دل انگیز قهوه شده اید و حتماً به راز پشت این بوی دل نشین فکر کرده اید. دربارۀ گیاه قهوه و خاستگاهش چه می دانید؟ از اطراف کمربند استوا تا ایرانِ ما، قهوه چه مسیری را طی می کند؟ در کارگاه های قهوه، چه عملیاتی صورت می گیرد تا آن گیاه بی بو، به دانه هایی با عطری جادویی تبدیل شود؟ تفاوت عطر قهوه های گوناگون به چه عواملی بستگی دارد؟ بو دادن قهوه به چه معنا است و با چه روش ها و ابزار هایی انجام می شود؟ از انواع آسیاب قهوه چه می دانیم؟ روش های دم آوری و آماده سازی قهوه کدام اند؟

این بار نسل مانا، مهمان یک کارگاه تولید قهوه شده است. در کارگاه و فروشگاه قهوۀ لِکافکا، با مدیر این کارگاه به گفت وگو نشسته ایم و تک به تک سؤالات بالا را با او در میان گذاشته ایم. مهرداد فردوسی، مدیر و هم بنیان گذار لکافکا هم با صبر و حوصله به این سؤالات پاسخ داده و هرجا که لازم بوده، موارد را عملاً برای مخاطبان نسل مانا به شکل صوتی به نمایش گذاشته است. اگر شما هم می خواهید از راز های مگوی کارگاه های تولید قهوه بیشتر بدانید و با انواع قهوه ها و ابزار های مرتبط با قهوه بیشتر آشنا شوید، می توانید از طریق وب سایت نسل مانا، این نشست صوتی را که زمانی حدود سه ساعت دارد و در قالب سه قسمت مستقل تقدیم شما شده، بشنوید.

دانلود قسمت اول

دانلود قسمت دوم

دانلود قسمت سوم

دانلود نسخه ی صوتی نوشته.

منبع: ماهنامه ی نسل مانا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − 6 =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *