رونمایی سامسونگ از گلکسی A51 و گلکسی A71 و معرفی جدیدترین قابلیتهای توییتر در سی و هفتمین شماره ی هفته نامه ی دنیای موبایل و کامپیوتر صفحه ی اخبار موبایل

با سلام و احترام به همراهان وبسايت ويژه ی نابينايان شرکت دانش بنیان پکتوس. در سی و هفتمین شماره ی هفته نامه ی دنیای موبایل و کامپیوتر و در صفحه ی اخبار موبایل، ده خبر از دنیای سخت افزار و نرم افزار در زمینه ی موبایل یا گوشیهای تلفن همراه تقدیم شما گرامیان میگردد.

آیگپ مسابقه‌ طراحی استیکر برگزار می کند

آیگپ، اولین مسابقه سراسری جایزه سال استیکر را برگزار می کند که علاقمندان می توانند در آن شرکت کرده و با طراحی استیکر از جوایز نقدی بهره مند شوند.

به گزارش زومیت، آیگپ به عنوان یکی از سرویس های پیام رسان داخلی که البته خدمات متعددی را ورای پیام رسان بودن در اختیار کاربران قرار می دهد، با هدف تولید استیکر های بومی-ایرانی، اولین مسابقه ی سراسری جایزه ی سال استیکر را برگزار می کند. علاقمندان در این رقابت می توانند استیکر هایی را با موضوعاتی نظیر خنده، گریه، دوست داشتن، عصبانیت و لایک شرکت کرده و طرح های خود را ارسال کنند.

تمام طرح های ارسال شده توسط هیأت داوران شامل بهرام عظیمی، علی رادمند و سید مسعود شجاعی طباطبایی بررسی خواهند شد. شرکت کنندگانی که آثارشان مورد قبول هیأت داوران واقع شده باشد، مشروط بر اینکه بسته ی ۲۰ عددی استیکر را تکمیل کرده باشند، مبلغ ۲۰ میلیون ریال دریافت خواهند کرد. البته جوایز در نظر گرفته شده به مبلغ ۲۰ میلیون ریالی محدود نشده و در مرحله ی بعد به نفرات اول تا سوم برگزیده این رقابت به ترتیب ۱۳۰، ۱۰۰ و ۷۰ میلیون ریال به عنوان جایزه اهدا خواهد شد.

برای آگاهی از جزئیات بیشتر این رویداد، متن فراخوان این رویداد را مطالعه کنید.

موضوعات مرحله اول:

  • خنده
  • گریه
  • دوست داشتن
  • عصبانیت
  • لایک

شرایط:

  • تمامی هنرمندان رشته های کارتون، کاریکاتور، گرافیک، تصویرسازی، انیمیشن، نقاشی، طراحی و… می توانند در این مسابقه شرکت کنند.
  • هر شرکت کننده در ابتدا باید یک کاراکتر اصلی در قالب موضوعات ۵ گانه طراحی (جمعا ۵ استیکر) ارسال کند.
  • آثار ارسالی باید به روز بوده و نباید قبلا برای هیچ پیام رسانی ارسال و استفاده شده باشد.
  • آثار ارسالی باید براساس فرهنگ بومی- ایرانی (داستان ها، حماسه ها، شخصیت های اساتیری و معاصر و…) طراحی شده باشند.
  • آثار ارسالی باید با فرمت PDF با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و رزولوشن ۳۰۰ dpi ارسال گردد.
  • ارسال (نام و نام خانوادگی، آدرس پستی، آدرس ایمیل، تلفن، عکس و کد ملی) در قالب فایل word توسط هنرمند «الزامی» است.

اعضای هیأت داوران:

  • بهرام عظیمی
  • علی رادمند
  • سیدمسعود شجاعی طباطبایی

مرحله اول ارسال آثار:

هر هنرمند باید ۵ استیکر با کاراکتر واحد و درقالب  موضوعات اشاره شده ارسال کند.

مرحله دوم ارسال آثار:

بعد از داوری اولیه آثار و انتخاب برای راهیابی به نمایشگاه، شرکت کنندگان باید ۱۵ استیکر براساس ایموجی دلخواه برای داوری نهایی ارسال کنند.

جوایز مرحله اول:

به تمامی هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه یابد، مبلغ ۲۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد. اهدای این مبلغ منوط به تکمیل بسته ۲۰ عددی استیکر طبق فرمت ارائه شده و تأیید هیات داوران خواهد بود.

جوایز مرحله دوم:

  • رتبه اول جایزه سال استیکر: ۱۳۰ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر
  • رتبه دوم جایزه سال استیکر: ۱۰۰ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر
  • رتبه سوم جایزه سال استیکر: ۷۰ میلیون ریال به همراه تندیس و لوح تقدیر

گاه شمار مسابقه:

  • مهلت ارسال آثار در مرحله اول: ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸
  • انتخاب آثارمرحله اول: ۳ دی ماه ۱۳۹۸
  • اعلام اسامی راه یافتگان به نمایشگاه: ۴ دی ماه ۱۳۹۸
  • مهلت ارسال آثار در مرحله دوم: ۲۰ دی ماه ۱۳۹۸
  • داوری نهایی: ۲۳ دی ماه ۱۳۹۸ هم زمان با روز جهانی استیکر
  • مراسم اختتامیه و اهدای جوایز: ۳۰ دی ماه ۱۳۹۸

تبصره:

حضور تمامی هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه و داوری نهایی راه یابد (یا نماینده آن ها) و برگزیدگان اصلی، برای دریافت جوایز نقدی در مراسم اختتامیه الزامی است.

روش ارسال آثار:

ایمیل:  st98@igap.net

جهت کسب اطلاعات بیشتر یا هرگونه سوالی با ایمیل st98@igap.net  یا شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۴۶۹۲۸ در تماس باشید.

سامسونگ گلکسی A51 و گلکسی A71 را معرفی کرد

سامسونگ دو گوشی جدید سری A، یعنی گلکسی A51 و گلکسی A71 را با صفحه نمایش Infinity-O و دوربین چهارگانه ی مربعی شکل رونمایی کرد.

به گزارش زومیت، همان طور که انتظار می رفت، سامسونگ امروز مدل ۲۰۲۰ گوشی سری گلکسی A خود، یعنی گلکسی A51 و گلکسی A71 را معرفی کرد.

سامسونگ گلکسی A51

گلکسی A51 از تراشه ی اگزینوس ۹۶۱۱، حداکثر هشت گیگابایت رم، رابط کاربری One UI 2.0 برپایه ی اندروید ۱۰ و حداکثر ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی بهره می برد. همچنین، اسلات کارت MicroSD در آن تعبیه شده و امکان افزایش حجم ذخیره سازی تا ۵۱۲ گیگابایت را خواهد داشت. گلکسی A51 صفحه نمایشی ۶/۵ اینچی Infinity-O از نوع Super AMOLED با رزولوشن FullHD+ و نسبت تصویر ۲۰ به ۹ دارد و حسگر اثر انگشت آن زیر صفحه قرار گرفته و حفره ای در وسط آن میزبان دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی است.

پنل پشتی گلکسی A51 آینه ای است و طراحی الماس برش خورده چشم ها را می نوازد. مجموعه دوربین چهارگانه ی مربعی شکل گوشی هوشمند جدید سامسونگ شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، حسگر اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی (۱۲۳ درجه FOV)، حسگر تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی هستند. Live Focus و Smart Switch و Super Steady Video برخی از امکانات این دوربین ها به شمار می آیند.

گلکسی A51 از باتری ۴۰۰۰ میلی آمپرساعتی بهره می برد که از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می کند. گوشی هوشمند مذکور در رنگ های مشکی (Prism Crush Black)، سفید (Prism Crush White)، آبی (Prism Crush blue) و صورتی (Prism Crush Pink) عرضه خواهد شد.

سامسونگ برای مدل پایه ی گلکسی A51 قیمت ۳۵۰ دلار را در نظر گرفته است و پیش فروش آن از ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) در ویتنام شروع شد. کسانی که گوشی را پیش خرید می کنند، هدایایی همچون هدفون بلوتوث و بی سیم سامسونگ C&T ITFIT A08C و پاوربانک ۱۰ هزار میلی آمپرساعتی می گیرند که ارزششان ۷۰ دلار است.

سامسونگ گلکسی A71

گلکسی A71 به نظر شبیه A51 است؛ اما بین این دو گوشی تفاوت هایی وجود دارد. برای مثال، این گوشی از پردازنده ی اسنپدراگون ۷۳۰ استفاده می کند و دوربین اصلی آن به جای ۴۸ مگاپیکسلی، ۶۴ مگاپیکسلی است.

گلکسی A71 از صفحه نمایش ۶/۷ اینچی بهره می برد که کمی از برادر خود بزرگ تر است و حفره ی درون آن نیز قطر بیشتری دارد. ناگفته نماند باتری آن ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی است که از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می کند. همین باتری باعث شده است وزن این گوشی هفت گرم از گلکسی A51 سنگین تر باشد.

گلکسی A71 مانند برادر کوچک ترش با همان های آبی، سفید، مشکی و صورتی عرضه می شود؛ اما هنوز هیچ حرفی درباره ی قیمت و زمان دسترسی آن زده نشده است.

ردمی K30 شیائومی معرفی شد؛ نمایشگر ۱۲۰ هرتز، تراشه اسنپدراگون 765G و دوربین ۶۴ مگاپیکسلی

ردمی K30 شیائومی با بهره مندی از تراشه ی اسنپدراگون 765G، نمایشگر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و دوربین ۶۴ مگاپیکسل با حسگر سونی IMX686 معرفی شد.

به گزارش زومیت، اوایل خردادماه، پرچم داران مقرون به صرفه ی شیائومی یعنی ردمی K20 و ردمی K20 پرو با اسنپدراگون ۸۵۵ و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در چین رونمایی شدند. هر دو گوشی شیائومی از طراحی ظاهری مشابهی بهره می برند و تنها تفاوت آن ها در پردازنده است.

گوشی هوشمند پرچم دار ردمی K20 پرو با تراشه ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام به بازار عرضه شد؛ در حالی که ردمی K20 با تراشه ی اسنپدراگون ۷۳۰ کوالکام در دسترس کاربران قرار گرفت که از قیمت  پایین تری نیز نسبت به ردمی K20 پرو بهره می برد.

ظاهرا به نظر می رسد شرکت چینی تولیدکننده ی گوشی های هوشمند قصد دارد با معرفی ردمی K30 دستگاهی با قیمت مناسب و عملکرد بهبودیافته تر در دسترس کاربران قرار دهد.

پیش از رویداد رونمایی گوشی  هوشمند جدید شیائومی، مشخصات اصلی دستگاه فاش شده است. حتی چند روز قبل، رندرهای جدیدی از ردمی K30 شیائومی پیش از رونمایی رسمی دیده شد. شیائومی در اکتبر ۲۰۱۹ (مهرماه ۱۳۹۸) اعلام کرده بود که به زودی ردمی K30 نخستین گوشی هوشمند 5G شرکت معرفی می شود.

با نزدیک تر شدن به رویداد رونمایی، ردمی تأیید کرد که دستگاه جدید با دوربین چهارگانه در پنل پشتی شامل دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با بهره مندی از حسگر IMX686 سونی، باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپرساعتی و فناوری شارژ سریع ۳۰ واتی، مجهز به حسگر اثر انگشت در دکمه ی پاور، جک هدفون ۳.۵ میلی متری و NFC معرفی می شود. اکنون، مشخصات کامل نسخه ی 4G ردمی K30 و نسخه ی 5G ردمی K30 به صورت رسمی منتشر شده اند.

یكی از مهم ترین نكاتی که در مشخصات گوشی هوشمند نسخه ی 5G ردمی K30 به  چشم می خورد، بهره مندی این گوشی هوشمند از پردازنده ی اسنپدراگون 765G کوالکام است. ردمی K30 نخستین گوشی هوشمند بازار است که با این پردازنده  به بازار عرضه می شود. تراشه ی اسنپدراگون 765G کوالکام در Redmi K30 5G مجهز به هسته ی اصلی با سرعت کلاک ۲/۴ گیگاهرتزی است که در کنار هسته ی Performance CPU با سرعت ۲/۲ گیگاهرتز قرار دارد. هر دو مبتنی بر معماری سفارشی کریو 475 (Kryo 475) توسعه یافته اند که وام گرفته از طراحی کورتکس A76 شرکت ARM است.

کورتکس A55 شش هسته ای با پیکربندی ۱ + ۱ + ۶ در برابر پیکربندی ۲ + ۶ پردازنده های قدیمی تر اسنپدراگون ۷۳۰ قرار دارد. به علاوه پردازنده ی جدید با فرایند تولید ۸ میلی متری EUV توسعه یافته است. اسنپدراگون 765G مجهز به مودم 5G است. نسخه ی 5G ردمی K30 از 5G دوگانه و از شبکه های SA و NSA پشتیبانی می کند. این دستگاه از 5G MultiLink نیز پشتیبانی کرده و در اصل به کاربران امکان می دهد تا بتوانند هم زمان به وای فای ۲/۴ گیگاهرتز، وای فای ۵ گیگاهرتز و شبکه ی 5G و 4G متصل شوند.

همچنین ردمی K30 5G نخستین گوشی هوشمند شیائومی است که از نمایشگر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می کند. تعداد تصاویر نمایش داده شده در هر ثانیه با نمایشگر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دو برابر تعداد تصاویر نمایش داده شده با نمایشگر با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز در هر ثانیه است. کاربران عموما با چنین نمایشگرهایی تجربه ی کاربری بهبودیافته تر و بهتری خواهند داشت. فریم ریت مربوط به این گوشی به صورت دینامیک بین ۶۰ هرتز، ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز قابل تنظیم است و می تواند تجربه ی کاربری متفاوتی را برای کاربر ایجاد کند.

دوربین سلفی روی نمایشگر ردمی K30 5G از نسبت نمایشگر به بدنه ی ۹۱ درصد بهره می برد. نسخه ی 5G گوشی هوشمند ردمی K30، نخستین دستگاهی است که با دوربین ۶۴ مگاپیکسلی جدید سونی یعنی IMX686 به بازار عرضه می شود. حسگر IMX686 سونی مجهز به حسگر بزرگ 1/1.7 اینچی و ابعاد هر پیکسل ۰/۸ میکرومتر است. دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی دستگاه در کنار سه دوربین دیگر شامل دوربین فوق عریض، دوربین تشخیص عمق و دوربین ماکرو اختصاصی قرار دارد. پنل جلویی دستگاه نیز مجهز به دوربین اصلی ۲۰ مگاپیکسلی درکنار دوربین ثانویه ی تشخیص عمق است.

درکنار مشخصات ذکرشده، گوشی هوشمند جدید از باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپرساعتی با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۳۰ واتی بهره می برد. علاوه بر این گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت یکپارچه  شده با دکمه ی پاور بوده و از برخی ویژگی های دیگر همچون جک هدفون ۳.۵ میلی متری و IR Blaster نیز پشتیبانی می کند.

نسخه ی 4G ردمی K30 نیز از مشخصات مشابه نسخه  ی 5G بهره می برد. نسخه ی 4G فاقد GPS با فرکانس دوگانه بوده ولی از نمایشگر ۱۲۰ هرتز، حسگر دوربین IMX686 سونی و باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپرساعت بهره می برد.

قابلیت هشدار جاده های یخ زده و لغزنده به مسیریاب ویز اضافه شد

قابلیت جدید مسیریاب ویز به مسافران جاده های برفی کمک بسیاری می کند.

به گزارش زومیت، مسیریاب پرطرفدار ویز به تازگی قابلیت جدیدی را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است که به کمک آن رانندگان می توانند لغزندگی و یخ زدگی جاده ها را در ویز گزارش دهند و سایر رانندگان از آن مطلع شوند. پیش از این رانندگان قادر بودند تصادف ها را در این مسیریاب به سایرین گزارش دهند اما قابلیت جدید برای جاده های برفی و رانندگان آن نعمت بزرگی خواهد بود چرا که رانندگان می توانند شرایط آب و هوایی شامل برف، باران، تگرگ و جاده های لغزنده و یخ زده را گزارش دهند و سایر رانندگان مسیر را آگاه کنند.

سازمان حمل و نقل ایالت ویرجینیای آمریکا پیشنهاد این قابلیت را به گوگل داده و باتوجه به نیاز رانندگان جاده های برفی به اطلاع از وضعیت مسیرهای مختلف، قابلیت یادشده به ویز اضافه شده است. به کمک این ویژگی جدید که تاحدودی به قابلیت پرچم دار کردن جاده ها شبیه است رانندگان، جاده های خطرناک و وضعیت آن ها را می توانند به سادگی گزارش داده و در اپلیکیشن ثبت کنند.

در حال حاضر این ویژگی جدید در ۱۸۵ کشور در دسترس بوده و کاربران می توانند جاده های برفی، یخ زده و لغزنده را در ویز گزارش و هشدار دهند. همچنین کاربران در این قابلیت جدید می توانند جاده های مه گرفته و آب گرفته (سیل) در جاده را به سادگی روی نقشه مشخص کرده و دیگران را از وجود آن ها مطلع کنند.

ویز با ۱۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، پرطرفدارترین و پر استفاده ترین اپلیکیشن مسیریاب حال حاضر جهان است که به کمک کاربرانش می تواند سریع ترین وضعیت جاده های جهان را منتشر کند. پیش از این کاربران ویز قادر بودند خطراتی مانند روغن در جاده، چاله ها، جاده های بدون علائم راهنمایی و رانندگی و گردبادها را در این اپلیکیشن گزارش کرده و رانندگان دیگر را از وقوع اتفاقات و حوادث مطلع نمایند. با اضافه شدن این قابلیت جدید انتظار می رود بسیاری از سوانح رانندگی و گیر افتادن ماشین ها در برف و کولاک کاهش یابد.

گوگل از ویژگی جدید مبتنی بر AR برای برنامه های گوشی هوشمند و وب رونمایی کرد

گوگل از اوایل سال گذشته بدون سر و صدا تلاش کرده تا پلتفرم واقعیت افزوده ARCore را بهبود ببخشد و اکنون به نتایج خوبی رسیده است.

به گزارش زومیت، گوگل آماده است تا از برخی ویژگی های نسل بعدی پلتفرم واقعیت افزوده ی ARCore پرده برداری کند و وعده می دهد که تجربیات AR در آینده بسیار واقعی تر به نظر خواهند رسید. به روزرسانی های بخشی از ARCore به زودی به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا یک شی مصنوعی را در یک محیط واقعی ارائه دهند. به عنوان مثال، می توان یک گربه مجازی را در اتاق نشیمن قرار داد و وقتی زاویه ی دوربین به سمت یک میز باشد می توان این گربه ی مجازی را در کنار میز و دیگر اشیا واقعی دید. نتیجه ی این تغییرات و به روزرسانی ها، صحنه ای قابل باورتر از واقعیت افزوده با تشخیص عمق بهتر خواهد بود. درواقع با این قابلیت، گوشی های هوشمند، یک شی و یک صحنه را بهتر درک خواهند کرد.

گوگل می گوید که قادر است این کار را از طریق بهینه سازی نرم افزاری موجود انجام دهد، بنابراین نیازی به گوشی های هوشمند با سنسورهای خاص یا پردازنده های فوق العاده قوی نخواهد بود و در هر گوشی هوشمندی ارائه خواهد شد. از سوی دیگر این قابلیت واقعیت افزوده به هیچ کمکی از فضای ابری متکی نبوده است. درواقع برای در اختیار داشتن و بهره بردن از این قابلیت های واقعیت افزوده کافی است تا از گوشی هایی با پشتیبانی از ARCore استفاده کنید. تقریبا هر گوشی جدید اندرویدی که در چند سال اخیر منتشر شده است، می تواند به این ویژگی های جدید دسترسی پیدا کند.

قبلا در مواردی مانند Pokémon Go شاهد این قابلیت و قرار گرفتن واقعیت افزوده در محیط واقعی بودیم که در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۸ ارائه شده بود. اما اکنون با نسخه ای پیشرفته تر رو به رو خواهیم بود که ترکیبی از شی واقعیت افزوده در محیطی با تجهیزات و عمق واقعی به صورت آنی بوده است.

اعضای بخش AR Google نمایشی از این فناوری جدید را در یک محیط آزمایشی ارائه کردند و این فناوری قطعا بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. همچنین برای شروع، از این قابلیت در به روزرسانی برنامه ی طراحی داخلی منزل Houzz استفاده شده و کاربران می توانند لوازم خانگی مورد نظر را در محیط منزل خود قرار دهند و محیط جدید را در حالت واقعیت افزوده مشاهده کنند. این قابلیت AR همچنین در جستجوی گوگل نیز به عنوان یک ویژگی جدید ارائه خواهد شد.

به گفته ی گوگل بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه اندرویدی می توانند به هر شی که دارای یک مدل AR است در جستجوی گوگل دسترسی پیدا کنند. البته برخی از قابلیت های جدید Depth API فعلا در برنامه ها یا خدمات تجاری قابل استفاده نخواهند بود اما به گفته ی گوگل پیشرفت این بخش بسیار سریع صورت خواهد گرفت و همکاری هایی با توسعه دهندگان برنامه ها آغاز خواهد شد.

قابلیت های جدید AR که درواقع جفت سازی محیط واقعی با اشیا مجازی را به همراه دارد، چیزی فراتر از نقشه برداری سه بعدی است. گوگل روشی را برای اشیاء AR ایجاد کرده تا واقع بینانه تر با دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند، به طوری که یک شیء سه بعدی در دنیای واقعی قرار گرفته است. درنتیجه می توانند در یک محیط حرکتی قرار گیرند، سطوح را بشناسند و همان طور که انتظار دارید با محیط رفتار خواهند کرد.

گوگل همچنین یک بازی کوچک را ارائه کرده است که توانایی حرکت اجسام AR در یک محیط حرکتی نسبت به اجسام دنیای واقعی و قابلیت های تعامل با سطح در عمق جدید API را نشان می دهد. این بازی شامل یک ربات آشپز و انواع دسرها بوده که کاربر باید این دسرها را به سمت آشپز رباتی پرتاب کند. در این بازی تمامی سطوح شناسایی خواهند شد درنتیجه دسرها با برخورد به سطوحی مانند مبل واکنشی طبیعی نشان خواهند داد و اثر خوراکی ها بر سطوح مختلف باقی خواهد ماند.

البته گوگل این نسخه های نمایشی را در دسترس عموم قرار نمی دهد، اما امیدوار است تا سازندگان برنامه ها بتوانند با این به روزرسانی Depth API، تجربه های خوب و بهبودیافته ای را در اختیار کاربران قرار دهند. هنوز زمان ارائه ی این قابلیت مشخص نشده اما احتمالا در سال آینده شاهد انتشار گسترده ی این قابلیت AR در برنامه ها و وب خواهیم بود.

ویندوز 10 موبایل به پایان کار خود رسید

پس از کش و قوس های فراوان، مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ موبایل پایان داد.

به گزارش زومیت، مایکروسافت از مدت ها قبل اعلام کرده بود ۱۰ دسامبر ویندوز ۱۰ موبایل را کنار خواهد گذاشت. خاتمه دادن به کار ویندوز فون و ویندوز ۱۰ موبایل فرصت خوبی است تا ردموندی ها تمرکز خود را بر بخش های دیگر، به ویژه ساخت برنامه هایی برای دستگاه های سرفیس آینده خود بگذارد.

درحالی که برخی از کارشناسان تلاش های مایکروسافت برای توسعه ی پلتفرم اختصاصی گوشی های هوشمندش را مسخره می کنند، تعداد زیادی از کاربران از ویندوز ۱۰ موبایل و ویندوز فون ۸ به عنوان خاطرات دلپذیر یاد می کنند. درواقع، مایکروسافت و شرکایش در پروژه ی ویندوز فون و ویندوز ۱۰ موبایل نتوانستند به موفقیت برسند؛ درنتیجه بهترین کار کنار گذاشتن آن بوده است. با وجود این، مایکروسافت وظیفه داشت از دستگاه های فروخته شده  پشتیبانی کند و درنهایت، این مسئولیت به پایان رسید.

درحقیقت، کاربرانی که از دستگاه های مجهز به ویندوز فون و ویندوز ۱۰ موبایل بهره می برند، دیگر به روزرسانی های امنیتی این سیستم عامل را دریافت نخواهند کرد. البته این گوشی ها به کار خود ادامه خواهند داد و مایکروسافت پایانی برای دسترسی به برنامه های Microsoft Store اعلام نکرده و احتمالا پشتیبانی از برنامه ها و سایر نرم افزارها به توسعه دهندگان و OEMها بستگی دارد.

به نظر می رسد در حال حاضر جدیدترین برنامه ی مایکروسافت در زمینه ی جذب برنامه نویسان برنامه های اندرویدی است تا نرم افزارهای مایکروسافت را با استفاده از زبان طراحی Fluent و API دیگر برای دستگاه هایی با دو نمایشگر مانند Surface Duo بپردازند طراحی و بازطراحی کنند. این استراتژی باتوجه به خاص بودن دستگاه هایی مانند Surface Duo بسیار جذاب خواهد بود. البته موفقیت مایکروسافت در این زمینه به جدی بودن این شرکت در تشویق توسعه دهندگان و دیگر کاربران بستگی خواهد داشت. درواقع، اگر مایکروسافت انتظار دریافت نتیجه ی بهتری درمقایسه با ویندوز فون و ویندوز ۱۰ موبایل دارد، باید تلاش زیادی کند؛ البته هنوز یک سال برای رسیدن به این موفقیت زمان دارد.

مایکروسافت غیر فعال‌شدن برنامه Wunderlist را اعلام کرد

مایکروسافت اعلام کرد ۶ مه ۲۰۲۰ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹)، به کار برنامه ی Wunderlist پایان خواهد داد و این برنامه برای همیشه غیر فعال خواهد شد.

به گزارش زومیت، Wunderlist در ابتدا در سال ۲۰۱۰ به عنوان برنامه ای دسکتاپ کار خود را شروع کرد و سپس در گوشی آیفون نیز در اختیار کاربران قرار گرفت. در سال ۲۰۱۱، دستگاه های اندرویدی نیز از این برنامه بهره مند شدند و درنهایت، مایکروسافت چهار سال قبل برنامه ی Wunderlist را از 6Wunderkinder خرید. دو سال قبل، ردموندی ها برنامه ی لیست خود را با بسیاری از ویژگی های مشابه با Wunderlist ساخت و منتشر کرد.

مایکروسافت تاکنون به حفظ هر دو برنامه ی لیست سازی خود مایل بود؛ اما اکنون تصمیم گرفته است برنامه ی To Do را جایگزین Wunderlist کند و به کاربران اعلام کرده از To Do استفاده کنند. البته Wunderlist پس از پایان کار همچنان دردسترس خواهد بود و تمامی داده های کاربران در اختیارشان قرار خواهد داشت؛ اما از ۶ مه ۲۰۲۰ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) امکان به روزرسانی لیست ها وجود نخواهد داشت و از هم اکنون نیز عضویت در این سرویس امکان پذیر نخواهد بود.

مایکروسافت در پست وبلاگی خود نوشت ویژگی های محبوب کاربران از برنامه ی لیست Wunderlist به برنامه ی To Do منتقل شده است که می توان به لیست گروه ها (پوشه ها)، مراحل (زیرگروه ها)، فایل پیوست ها، اشتراک گذاری و وظایف کاری اشاره کرد. ردموندی ها برنامه ی To Do را برنامه ی یادداشت برداری و برنامه ریزی یکپارچه و ایمن معرفی کرده اند و این برنامه، تنها برنامه ی مدیریتی و یادداشت برداری مایکروسافت نیست؛ درنتیجه، می توان به برنامه های دیگری چون Sticky Notes ،OneNote ،Outlook Tasks ،Notepad و Planner نیز اشاره کرد.

مایکروسافت همچنین اعلام کرد باتوجه به به روزرسانی های اخیر To Do، کارایی و عملکرد خوبی در اختیار کاربران قرار داده؛ درنتیجه، بهتر است Wunderlist را کنار بگذارند و بر سرویس To Do تمرکز کنند. برنامه ی لیست To Do در سپتامبر به روزرسانی شد و با قابلیت حالت تاریک (Night Mode) در اختیار کاربران قرار گرفت. این سرویس هم اکنون برای کاربران ویندوز، مک، اندروید و iOS ارائه شده و نسخه ی تحت وب آن نیز دردسترس خواهد بود. ردموندی ها امیدوار هستند این نقل و انتقالات اطلاعات کاربران از Wunderlist به To Do مشکلی برایشان ایجاد نکند و با رابط کاربری To Do به خوبی ارتباط برقرار کنند.

اپل iOS و iPadOS نسخه 13.3 را منتشر کرد

اپل به روزرسانی 13.3 را برای iOS و iPadOS با رفع برخی مشکلات و افزودن چند قابلیت جدید منتشر کرد.

به گزارش زومیت، اپل هم اکنون در حال انتشار iOS و iPadOS نسخه ی 13.3 برای دستگاه های سازگار با این به روزرسانی است. حجم به روزرسانی OTA برای آیفون XR حدود ۶۹۵ مگابایت بوده اما مقدار آن برای دستگاه های مختلف متفاوت است.

مانند اکثر به روزرسانی هایی که از زمان عرضه ی iOS 13 از دو ماه پیش تاکنون منتشر شده است، نسخه ی 13.3 نیز در درجه ی اول تمام ایراداتی که سیستم عامل را درگیر می کند برطرف خواهد کرد. فهرست از این ایرادات وجود دارد که نمی توان به تمام آن ها اشاره کرد.

غیر از این موارد، به روزرسانی جدید گزینه های دیگری برای کنترل والدین در منوی اسکرین تایم (Screen Time) ایجاد می کند که به والدین اجازه می دهد تا بتوانند تعیین کنند فرزندشان با چه کسی تماس بگیرد و می توانند فیس تایم یا پیام ها را کنترل کنند؛ همچنین می توانند مدیریت دقیق روی مخاطبان دستگاه فرزندشان داشته باشند. همچنین گزینه های لایه بندی جدید و لایک و دیسلایک استوری ها در نرم افزار اپل نیوز و استوری نرم افزار مذکور از موارد اضافه شده به نسخه ی 13.3 iOS هستند.

اپل WatchOS 6.1.1، tvOS 13.3، HomePod OS 13.3 و macOS 10.15.2 را نیز منتشر کرده است. تمامی این به روزرسانی ها هم اکنون برای دستگاه های سازگار قابل دریافت هستند.

امکان پست کردن Live Photos به صورت GIF به توییتر iOS اضافه شد

توییتر قابلیت جدیدی برای کاربران iOS اضافه کرده که می توان تصاویر متحرک گرفته شده با لایو فوتوز iOS را در قالب GIF در توییتر ارسال کنند.

به گزارش زومیت، لایو فوتوز (Live Photos) یکی از گزینه های اپلیکیشن دوربین در iOS است که به کاربر این امکان را می دهد ثانیه هایی از عکس گرفته شده را به صورت ویدئو کوتاه در عکس ذخیره کند. اگر تابه حال سعی کرده  باشید عکس هایی را در توییتر پست کنید که با ویژگی Live Photos گرفته شده ‍ اند، حتما متوجه شده اید توییتر عکس مذکور را به عنوان عکس ثابت شناسایی می کرد. هرچند می توان عکس را با اپلیکیشن هایی مخصوص به GIF تبدیل کرد و آن را در توییتر به اشتراک گذاشت؛ این کار ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد.

به گفته ی توییتر، اکنون می توان لایو فوتوز را با فرمت گیف و بدون نیاز به تبدیل، به طور مستقیم روی این شبکه اجتماعی ارسال کرد:

Give the gift of GIFs. You can now upload your iOS Live Photos as GIFs anywhere you upload photos on Twitter. pic.twitter.com/D8TIfsBwyd

— Twitter (@Twitter) 11 December 2019

کار با این قابلیت در اپلیکیشن توییتر iOS بسیار آسان است. زمان نوشتن توییت، عکسی را از فهرست دوربین انتخاب و پس ازآن روی گزینه ی GIF در گوشه ی سمت چپ عکس کلیک کنید. سپس، هنگام ارسال توییت آن عکس به GIF تبدیل خواهد شد.

Testing Twitter’s new Live Photos -> GIF feature. Here’s a goat. pic.twitter.com/8IgMxRuZFt

— Jay Peters 🧇 (@jaypeters) 11 December 2019

امکان بارگذاری و نمایش تصاویر JPEG بدون فشرده سازی در توییتر فراهم شد

از این پس تصاویر JPEG که در توییتر بارگذاری می شوند، بدون تغییر فرمت و افت کیفیت به نمایش درخواهند آمد.

به گزارش زومیت، توییترقصد دارد شیوه ی پردازش تصاویر بارگذاری شده در این سایت را تغییر دهد. شیوه ی جدیدی که توییتر اتخاذ می کند، برای عکاسانی که حاصل کار خود را در توییتربارگذاری می کنند بسیار قابل تقدیر خواهد بود. نولان اُ.براین (Nolan O’Brien) که یکی از مهندسان توییتر است گفته که پلتفرم توییتر از این پس انکود عکس های JPEG را حفظ می کند. پیش از این عکس های JPEG که در توییتربارگذاری می شد یک تغییر فرمت روی آن اعمال می شد و سپس نمایش داده می شد که این امر باعث کاهش کیفیت تصاویر می شد و برای عکاسان حرفه ای و طرفداران آن ها ناراحت کننده بود.

اما باز هم باید به یک نکته توجه کرد؛ توییتر ضمن اخذ این تصمیم و اجرای آن، گفته که تصاویر بند انگشتی مربوط به عکس های آپلود شده همچنان تغییر انکود داده شده و فشرده می شوند (اگر فرض کنیم تصویر ارسالی JPEG باشد) با این حال، وقتی کاربر روی این تصویر کلیک می کند، سایز اصلی تصویر با فرمت JPEG و با همان کیفیت به نمایش درمی آید.

از این به بعد توییترانکودینگ تصاویر JPEG که برای بارگذاری در توییترانکود شده اند را حفظ می کند (هشدار: تصویر نمی تواند EXIF باشد).

توییتر همچنان محدودیت هایی را که برای فایل های EXIF قرار داده بود، حفظ خواهد کرد. در این فایل ها اطلاعات اضافه در مورد تصویر ذخیره می شود؛ مانند اینکه این تصویر چه زمانی، چطور و کجا ثبت شده  است. پلتفرم توییتر پیش از این مقررات مربوط به فایل های EXIF را اجرا می کرده است و این قوانین بسیار مناسب هستند؛ زیرا با وجود اینکه عکاسان علاقه مند هستند این اطلاعات بیان شود تا بتوانند ISO و اندازه ی دیافراگم عکس ها را ببینند یا اطلاعات حق کپی رایت را منتقل کنند، برخی افراد سودجو هم از اطلاعات اضافه در مورد عکس و محل ثبت آن سوء استفاده کرده و از آن برای موقعیت یابی استفاده می کنند.

نمونه ای که اُ.براین در توییترخود آورده به خوبی نشان می دهد، حال که توییتر محدودیت های مربوط به انکود JPEG را برداشته است و این عکس ها فشرده سازی نمی شوند، چه جزئیاتی در مورد عکس حفظ خواهند شد. تغییر ایجاد شده در پلتفرم توییترکوچک اما مهم است و امیدواریم تغییرات توییتر به گونه ای ادامه یابد که فضای بهتری را برای اشتراک تصاویر فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 3 =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *