رصد آن سوی مرز. گشت در سایت ها و مجله های خبری ویژه نابینایان در جهان

رصد این هفته با طرح یکی از چالش‌های بزرگ نابینایان در دنیا آغاز می‌شود. چالشی که در ایران، به اندازه‌ی سایر کشور‌های دنیا به آن پرداخته نمی‌شود. افراد نابینا و کم بینای زیادی در کشور های پیشرفته زندگی می کنند که یکی از دغدغه های اصلی خودشان را دسترسی به منابع علمی می دانند.
دوست دارند در رشته های مختلف حوزه علوم پایه و فنی و مهندسی تحصیل کنند اما امکاناتِ لازم در این زمینه در اختیارشان نیست. در سال های اخیر هم البته انجمن ها، مؤسسات، شرکت ها و مراکز زیادی در کشور های غربی در این زمینه فعالیت کرده اند و دستآورد های زیادی را هم داشته اند.
نمونه اش امکان دسترسی نابینایان به متون تخصصی حوزه ی ریاضی است که در سال های اخیر نسبت به سال های دور بسیار آسان تر شده است. در این میان البته نمی توان تلاش های حمایتیِ انجمن ها را برای نیل به این اهداف نادیده گرفت.
تلاشی که NFB یا فدراسیون ملی نابینایان آمریکا آغاز کرده، یکی از همین نمونه ها است.
دیروز مطلبی در صفحه ی فیسبوکِ این فدراسیون منتشر شد که حکایت از آن داشت NFB تصمیم گرفته تلاش کند تا موانع مختلفی را که بر سر راه دانشآموزان نابینا و کم بینا در زمینه ی تحصیل در رشته های علوم پایه و فنی مهندسی قرار دارد، برطرف سازد. بر همین اساس، کارشناسانی در این مرکز گرد هم آمده اند تا ابتدا تشخیص دهند منظور از موانع دقیقاً چه چیز هایی هستند. برای تشخیص و اولویت بندی این موانع، NFB از دو پرسشنامه ی آنلاین استفاده کرده است.
یکی را مخصوص معلمانی طراحی کرده که دانشآموزان نابینا دارند و دیگری برای خودِ دانشآموزان طراحی شده است.
در این پرسشنامه ها، اعضای هر کدام از این گروه ها می توانند مشکلاتشان را به کارشناسان بشناسانند. این پرسشنامه ها را ببینید تا بدانید این روز ها چه مسائلی دغدغه ی نظام آموزشی ویژه ی نابینایان در یک کشور پیشرفته محسوب می شود.
این پرسشنامه
مربوط به دانشجویان نابینا و افراد بزرگسال است
و این یکی
مخصوص دبیرستانی های نابینا و کم بینا طراحی شده است.
کارشناسان NFB تا دوم ماه دسامبر به مخاطبانشان فرصت داده اند که در پر کردنِ پرسشنامه ها با آنها همکاری کنند.

دومین سوژه ی رصد این هفته، مهندس نابینایی است به نام «Tom Wlodkowski».
او بیش از بیست و پنج سال است که در زمینه ی ایجاد دسترسی در محصولات تکنولوژیکیِ مختلف، با بزرگترین شرکت های ارائه کننده ی این محصولات همکاری می کند. او حالا چهار سالی می شود که از AOL جدا شده و به شرکت Comcast پیوسته است. Comcast یکی از بزرگترین شرکت های ارائه کننده ی خدمات مربوط به تلویزیون های کابلی، اینترنت های پر سرعتِ خانگی و خدمات تلفن همراه در آمریکا است.
تام، چهار سالی می شود که در سِمَتِ مدیر بخش دسترس پذیری به جمع مدیران این شرکت ملحق شده است.
چند روز پیش، وبسایت بسیار معتبرِ CNET که علاقمندان تکنولوژی آن را به عنوان معتبرترین منبع اخبار این حوزه در دنیا می شناسند، مصاحبه ای را با او منتشر کرده و در آن در خصوص نحوه ی کار و فعالیتش پرسیده است.
مشروح این مصاحبه را
از اینجا
بخوانید.

تا انتخاباتِ ریاست جمهوری در آمریکا، ۱۰ روز بیشتر نمانده است. نزدیکِ انتخابات که می شود، کارزار های مختلفی در فضای مجازی شکل می گیرد تا وضعیت دسترسی معلولین به برگه های رأی و امکانات این دسته از رأی دهندگان را مورد بررسی قرار دهد. طبق قانون آمریکا و بسیاری از کشور های دموکراتیکِ دیگر، رأیگیری های از نوع انتخابات ریاست جمهوری باید به شکل مخفی برگزار شود. این به آن معنا است که یک نابینا هم حق دارد به گونه ای رأی خود را در صندوق بیاندازد که نفرِ دومی از محتوای رأی او مطلع نشود.
در کشور های پیشرفته که انتخابات به شکل الکترونیکی برگزار می شود، برخی شرکت ها وظیفه ی مناسب سازی امکانات الکترونیکی انتخابات را برای افراد نابینا عهده دار می شوند.
اگر تمایل دارید بدانید چه امکاناتی برای افراد معلول و به خصوص نابینایان در انتخابات پیش رو در نظر گرفته شده و نابینایان پیش از رأی دادن چه آگاهی هایی را لازم دارند و به چه نکاتی باید توجه کنند، بد نیست
به این مطلب
نگاهی بیندازید. این مطلب، از سوی انجمن معلولان آمریکا «AADP» منتشر شده است.

در جایی که سازمان ها و نهاد های مرتبط با معلولین در کشور ما هنوز نتوانسته اند آمار دقیقی از این گروه از ایرانیان به جامعه ارائه کنند، تحقیقات و ارائه ی آمار و ارقام دقیق در خصوص ریزترین مسائل مربوط به حوزه ی نابینایان در کشور های پیشرفته امری بسیار مرسوم است.
CNIB یا مؤسسه ی ملی نابینایان در کانادا، اخیراً آماری را منتشر کرده مبنی بر این که ۱۸ درصد از کانادایی ها بر این باور اند که نابینایان از انجام مشاغل پیچیده ای که مرتبط با مسائل علمی، مهندسی، فنی یا حقوقی باشد عاجز اند.
آنها بر این باور اند که نابینایان حتی نمی توانند در محیط کاری خود به درستی تردد کنند و برای رفت و آمد در راه رو ها یا اتاق های مختلف نیازمند این هستند که کسی راهنماییشان کند.
حالا CNIB سعی کرده در مطلبی به مخاطبان نابینایش پیشنهاد هایی ارائه دهد تا بتوانند با به کار بستن آنها، دیدِ جامعه را نسبت به نابینایان اصلاح کنند. اگر دوست دارید در خصوص پیشنهاد های ارائه شده از سوی CNIB بیشتر بخوانید سری به
این لینک
بزنید.

رصد این هفته را با هنرنمایی «Taylor Benesh»، نوازنده ی چهارده ساله ی درامز به پایان می رسانیم.
اجرای زنده ی این نوازنده ی نابینای آمریکایی را
از این لینک
بشنوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + ده =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *