رصد آن سوی مرز. گشت در سایت ها و مجله های خبری ویژه نابینایان در جهان

رصد این هفته را با مشکل آشنای همه ی نابینایان ایرانی یعنی مشکل اشتغال آغاز می کنیم.
در این مطلب می بینیم که اشتغال، فقط دغدغه ی ما ایرانی ها نیست و حتی در کشور های پیشرفته هم نابینایان درگیر این معضل آزار دهنده اند.
با این تفاوت که در کشوری که این مطلب در موردش نوشته شده، نابینایان به جای آن که صرفاً از نداشتن فرصت شغلی مناسب و کم کاری های دولت در ایجاد آن برایشان حرف بزنند، دست به کار فرهنگ سازی زده اند تا هم به هم نوعانشان این آگاهی را بدهند که اگر می خواهند شغلی به دست آورند، راهی به جز توانمند تر شدن ندارند و از سوی دیگر کارفرما ها را با مختصات توانایی های نابینایان آشنا تر کنند تا آنها هم بتوانند با خیالِ آسوده تری به سراغ استخدام افراد نابینا بروند.

این مطلب را وبسایت مرتبط با یکی از مراکز نابینایان کانادایی با نام «دیدن ماورای نابینایی» منتشر کرده است.
در بخش های آغازین مقاله، آمار هایی ارائه شده در خصوص نرخ اشتغال در میان نابینایانِ در سنِ اشتغال و مقایسه ی آن با سایر افراد. بر اساس این آمار، در کانادا چیزی حدود نیم میلیون نابینا زندگی می کنند که از میان این نیم میلیون، صد هزار نفرشان در سن اشتغال هستند اما درصد آنهایی که از این صد هزار نفر، مشغول به کار اند، ۳۸ درصد است و این در حالی است که این درصد در میان سایر کانادایی ها، ۷۳ درصد است.
در این گزارش همچنین آمده است که بیش از نیمی از نابینایان کانادا، با درآمدی کمتر از ۲۰ هزار دلار در سال، که گویا در این کشور خط فقر محسوب می شود، زندگی می کنند. همچنین در جای دیگری از این یادداشت ذکر شده که طی تحقیقاتی که اخیراً انجام شده، ۷۰ درصدِ کانادایی ها اظهار کرده اند که اگر بخواهند از میان دو نفری که تمام توانمندی های لازم برای انجام یک شغل را داشته باشند یکی را انتخاب کنند، آن فرد، متقاضی بینا خواهد بود.
در این مقاله با استناد به این آمار، گفته شده که وضعیت شغلی نابینایان در این کشور وخیم است و این مسأله نیاز به توجه فراوان دارد. افزون بر این، پیشنهاد هایی هم برای بهبود نوع نگاه کارفرمایان به متقاضیان نابینا ارائه شده که در صورت عملیاتی شدن، شانس استخدام یک نیروی کار نابینا از سوی کارفرما را افزایش خواهد داد.
متن کامل این مقاله را در
این بخش
بخوانید.

حالا که صحبت از اشتغال شد، بد نیست سری به دوست قدیمی خودمان بزنیم.
Megan، کسی است که در اولین شماره های رصد به سراغش رفته بودیم.
دختر ۲۱ ساله ی دانشجویی که از تجربیاتش در زندگی به عنوان یک نابینا می نویسد.
حالا خبردار شدیم که توانسته یک شغل تمام وقت برای خودش دست و پا کند.
مگان در
این پست
از تجربه‌ی مصاحبه ی شغلی اش برای ما می گوید. از این که جو مصاحبه چطور بود و او چگونه در این مصاحبه حاضر شده بود و چگونه با او برخورد شد.
نکته ی جالب این مطلب این است که مگان برای ما تعریف می کند که همه از شنیدن خبر استخدامش خوشحال شده اند، الا خودش. او می نویسد: «درست است که بسیار زحمت کشیده ام تا توانسته ام این موقعیت را به دست آورم اما تنها کسی که از شنیدن خبر استخدامم ناراحت شده، خودم هستم.
احساس گناه می کنم از این که در شرایطی سر کار می روم که هم نوعانم از یافتنِ شغل مناسب خودشان محروم مانده اند.
نمی توانم خوشحال باشم وقتی تلاش های شبانه روزی دوستانم را برای یافتن شغل می بینم.
همه از این که مدیرانم تا این اندازه به من احترام می گذارند و موقعیت شغلی من مناسب است خوشحال هستند اما من نمی توانم خوشحال باشم وقتی همنوعانم، حتی یک کار پاره وقت هم گیرشان نیامده است.

این هفته، خبر خوشی به کتاب خوان ها و دوستداران این یار مهربان داده شد و آن هم این بود که با اخذ بیستمین امضا برای پیمان نامه ی مراکش، حالا دیگر کشور ها متعهد شدند که رسماً برای فراهم کردنِ دسترسی نابینایان به کتاب های چاپ شده تلاش کنند. این را سازمان جهانی مالکیت فکری اعلام کرده است.
ماجرا از این قرار است که چند سال پیش، پیمان نامه ای در مراکش به تصویب رسید با این مضمون که کشور ها باید این تعهد را برای خود ایجاد کنند که برای فراهم کردن دسترسی نابینایان به کتاب های چاپ شده تلاش کنند.
ظاهراً قوانین این سازمان به گونه ای است که هر پیمان نامه ی جهانی، حد اقل باید به امضای بیست کشور برسد تا در میان کشور های امضا کننده لازم الاجرا شود.
پیمان مراکش، یک امضا کم داشت و فقط در حد یک پیمان معمولی و صرفاً توصیه شده باقی مانده بود اما دو سه روز پیش بود که اعلام شد کانادا به عنوان کشور بیستم این پیمان را امضا کرده و حالا دیگر این پیمان نه به عنوان یک پیمانِ توصیه شده، که به عنوان یک پیمانِ لازم الاجرا در میان کشور های امضا کننده به حساب می آید.
البته جالب است بدانید که ایران هم جزو کشور هایی است که این پیمان را به امضا رسانده اند.
در مورد لازم الاجرا شدنِ پیمان تسهیل دسترسی نابینایان به کتب،
در اینجا
بیشتر بخوانید.

2 دیدگاه دربارهٔ «رصد آن سوی مرز. گشت در سایت ها و مجله های خبری ویژه نابینایان در جهان»

  1. سلام از انتشار مطالب ارزشمندتان بسیار متشکرم امیدوارم در راهی که پیش گرفته اید موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × چهار =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *