گزارشی از صعود نابینایان تهران به ارتفاعات قله آبک در منطقه فشم

روز جمعه 23 فروردین، 23 نفر از کوهنوردان نابینا و کمبینای هیأت ورزش نابینایان استان تهران به همراه همنوردان بینایشان اولین صعود کوهنوردی خود در سال 98 را برگزار کردند. این گروه کوهنوردی که سال گذشته صعودهای متعددی را در فصول مختلف به قلل اطراف تهران برگزار کرد، قصد دارد در نهایت صعود به قله دماوند را انجام دهد. ساعت 6 صبح از مجموعه ورزشی شهید هرندی به راه افتادیم و پس از سوار کردن بچه ها از مترو دروازه دولت و ترمینال شرق، ساعت 8 صبح به روستای روته در فشم رسیدیم. از میدان فشم تا ورودی روستای روته، حدود 4 کیلومتر راه است. در ابتدا قصد داشتیم دره روته تا غاری که در مسیر دره روته تا قله این کوه قرار دارد را طی کنیم. برای این امر، میبایست از رودخانه عبور میکردیم. وقتی به روستای روته رسیدیم، باران در حال باریدن بود و رودخانه هم بسیار خروشان بود. عملاً با توجه به سیلابی شدن رودخانه، امکان عبور از داخل آن وجود نداشت. با تصمیم استاد رفیعی لیدر گروه، مسیر قله آبک که 3488 متر ارتفاع دارد را از سمت یال جنوبی در پیش گرفتیم. ساعت حدود 10 صبح بود که با ادامه جاده از داخل روستا وارد جاده خاکی در امتداد رودخانه شدیم. حدود 500 متر بالاتر به یک دوراهی رسیدیم که مسیر مستقیم، مسیر قله روته و سمت چپ مسیر قله آبک بود. با پشت سر گذاشتن یک شیب تند به انتهای جاده رسیدیم. از جاده جدا شده و یال سمت چپ، که یک تپه بود را بالا رفتیم. تپه شیب بسیار تندی داشت و مسیر پاکوب نبود. نم نم باران در حال باریدن بود و گاهی شدت میگرفت. حدود ساعت 12 ظهر بود که به بالای یال اول که ارتفاع آن 2500 متر بود رسیدیم. کم کم هر چه به بالای یال اول نزدیک شدیم، برف بر روی زمین نشسته بود و هنوز بارانهای اخیر و خورشید بهاری، نتوانسته بود برفها را آب کند. به بالای یال که رسیدیم، منطقه سفیدپوش بود و چهره ای زمستانی داشت. در همان بالای یال نخست برای خوردن ناهار توقف کردیم. هوا سرد شده بود. پس از خوردن ناهار مسیر بازگشت به سمت روستای روته را در پیش گرفتیم و ساعت 14 به روستا رسیدیم و به سمت تهران برگشتیم. بدین ترتیب، یک روز خاطره انگیز دیگر برایمان رقم خورد و حالا بیصبرانه، منتظر صعود های آتی در فصل زیبای بهار هستیم. فصلی که طبیعت، به اوج شکوه و زیبایی خود میرسد.

منبع: ایران سپید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.