افتتاح چاپخانه ی بریل انجمن نابینایان ایران

مراسم افتتاح چاپخانه بریل انجمن نابینایان ایران با حضور علی اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران و دبیر کتابخانه های دیجیتال گویا، محمد خوانین زاده، رئیس مرکز توانبخشی نابینایان رودکی، اصغر گودرزی، مدیرکل امور کتابخانه ها و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از نابینایان شنبه ۱۶ تیرماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی اکبر جمالی، در سخنانی، گفت: فرهنگ و ارتقای فرهنگ، همواره یکی از نکات مهم و قابل توجه در انجمن بوده است؛ بنابراین مسئله توسعه خدمات فرهنگی از ابتدای تشکیل انجمن نابینایان، جدی دنبال می شد و از ابتدای سال جاری به شکل ویژه دنبال شد.

وی افزود: پیگیری حقوق شهروندی و فرهنگی نابینایان در انجمن اهمیت ویژه ای داشته است، با توجه به اینکه چند سال است در حوزه فرهنگ و خدمات فرهنگی کار می کنیم، ارائه خدمات و فعالیت در این بخش را به شکل جدی دنبال کردیم؛ به عنوان مثال تأسیس ۱۵ واحد کتابخانه گویا در ۱۵ استان برای نابینایان یکی از این اقدامات است؛ اکنون حدود ۳۰ هزار نفر از امکانات این کتابخانه ها استفاده می کنند.

مدیرعامل انجمن نابینایان کشور درباره دیگر فعالیت های فرهنگی در این حوزه توضیح داد: برگزاری جشنواره های فرهنگی و انتشار نشریه بریل «نسل مانا» از دیگر اقدامات و فعالیت هایی است که دنبال کردیم اما مسئله خط بریل، گسترش آن و تشویق نابینایان به آموزش خط بریل، یک نکته ضروری است.

جمالی با بیان اینکه متاسفانه مسئولان دولتی نسبت به تولیدات و خدمات بریل برای نابینایان تلاش نمی کنند، ادامه داد: در سازمان بهزیستی که متولی حوزه نابینایان است، فقط یک چاپخانه بریل فعالیت دارد و با وجود همه تلاش ها و اقداماتی که تاکنون انجام شده است، انتظار تولیدات و خدمات بیشتری از آن ها داریم.

وی همچنین گفت: با توجه به برخی محدودیت ها در تولید کتاب و نشریات بریل، براساس توصیه همکاران انجمن، تصمیم گرفتیم یک چاپخانه داشته باشیم و با اینکه هزینه و زحمت زیادی به همراه داشت، اما انجام دادیم تا خدمات و فعالیت های بریل را توسعه دهیم.

در ادامه این مراسم ، منصور شادکام، با بیان اینکه فرهنگ، رکن اصلی هر جامعه است، گفت: رونق اقتصادی در گرو فرهنگ خوب است، در این زمینه با توجه به اینکه جامعه هدف ما کمتر به منابع مطالعاتی مورد نیاز خود دسترسی دارند و نیاز به کار فرهنگی بیشتری است تلاش کردیم این منابع را به اشکال مختلف توسعه دهیم.

وی با اشاره به توقف انتشار روزنامه ایران سپید بعد از ۲۵ سال در دوره کرونا، گفت: پس از این موضوع، «ایران سپید» که گستره ای کشوری داشت به یک هفته نامه با گستره توزیع تهران تبدیل شد، پس از نیز ماهنامه «نسل مانا» را با مدیرمسئولی امیر سرمدی منتشر می کنیم که در بردارنده مطالبات و نیازهای جامعه هدف، محتوا تولید می کند.

به گفته شادکام، با توجه به استقبال جامعه نابینایان از کتاب های صوتی و اهمیت خط بریل تصمیم گرفتیم که به این موضوع بیشتر تمرکز داشته باشیم؛ زیرا کتاب صوتی در کنار همه مزایا، معایبی هم به همراه دارد؛ مثل اینکه نگارش نابینایان خیلی ضعیف شده و باید تقویت شود.

وی با اشاره به انتشار نشریه «نسل مانا»، گفت: این نشریه را نهاد کتابخانه های عمومی خریداری و در ۷۵ کتابخانه ویژه نابینایان توزیع می کند؛ همچنین اعضای انجمن مشتری این نشریه هستند. این نشریه به دلیل برخی محدودیت ها در یزد چاپ می شود.

شادکام یادآور شد: به دلیل سختی های کار، تصمیم گرفتیم فضایی را در داخل انجمن مهیا کنیم و یک چاپخانه ایجاد کنیم، فضایی در حدود ۲۵ متر مربع را آماده کرده و با کمک سفارت استرالیا یک دستگاه پرینتر بریل خریداری شد، و دستگاه های دیگر شامل لپ تاپ، نوت تیکر، صحافی، فنرزن، پرس گرم و.. نیز تهیه شد.

وی با بیان اینکه هدف غایی، چاپ نشریه انجمن و کتاب های مورد نیاز اعضای انجمن است، گفت: با تامین زیرساخت و مسائل مالی و با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی و سازمان ها و انجمن های خیریه دنبال این هستیم که تا در آینده نزدیک پاسخگوی نیاز بریل دانش آموزان و دانشجویان کشور باشیم. برای توسعه کار خود علاوه بر ساختمان و فضای بزرگ تر به کمک نهادها نیاز داریم، اکنون برای همه تجهیزات کنونی مبلغی حدود یک میلیارد و نیم هزینه شده و برای توسعه تجهیزات و کار به حدود ۳ میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم.

در ادامه نیز امیر سرمدی، سردبیر ماهنامه «نسل مانا» در سخنانی بیان کرد: از دی ماه سال ۱۳۹۹، صوتی و متنی منتشر می شد و از دی ماه ۱۴۰۰ نخستین نسخه بریل آن منتشر شد و تاکنون ۳۰ شماره بدون توقف منتشر شده است.

وی افزود: این ماهنامه در میان نشریات و هفته نامه های حوزه معلولان و نابینایان خاص و ویژه است، زیرا در قالب یک تیم ۲۲ نفره از جامعه نابینا، کم بینا و معلول به صورت منسجم فعالیت می کند و تاکنون حدود ۷۰۰ مطلب اختصاصی و تخصصی تولید کردیم و در تلاشیم نیاز مطالعاتی نابینایان را بشناسیم.

اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه نهاد کتابخانه های عمومی نیز که به نمایندگی از دبیر نهاد کتابخانه های عمومی در این مراسم حضور داشت، در سخنانی، گفت: از فعالیت های خاص و ویژه انجمن نابینایان ایران تشکر می کنم و بعید می دانم انجمنی به فعالی و پویایی آن باشد؛ به عنوان مثال جشنواره «کاما» و خدمات خاص به جامعه معلولان و نابینایان.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی در این مدت تلاش کرده که با انجمن همراهی کند و براساس بضاعت خود، خدمات ارائه بدهد؛ به عبارت دیگر در این حوزه به کتابداران نابینایان و خدمات و توجه ویژه به بریل اهتمام ویژه داریم.

در بخش پایانی نیز محمد خوانین زاده با اشاره به فعالیت ها و تلاش های مجتمع رودکی، گفت: مرکز رودکی طی سال های اخیر دچار مشکلات و تهدیدات فراوانی شده بود و حتی بحث واگذاری و انتقال آن هم بود اما تلاش کردیم برای بقای مرکز، رایزنی داشته باشیم و موفق شدیم.

وی افزود: خوشبختانه با اصرار و تلاش های مختلف درخواست احیای ساختار را مطرح کردیم، از آنجایی که مرکز رودکی همواره به خط بریل اهمیت داده است، به تازگی تجهیزات جدیدی از سوی سازمان بهزیستی اضافه شد.

به گفته خوانین زاده، سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۹۰ هزار صفحه بریل چاپ کردیم که بالاترین رقم تولید کتاب بریل بوده است، از این تولیدات، ۲۴۵ هزار صفحه کتاب بریل و بقیه منابع دیگر بوده است.

در پایان این مراسم چاپخانه بریل انجمن نابینایان ایران افتتاح شد.

منبع: ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 13 =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *