مروری بر نشریات و پادکست های انگلیسی زبان ویژه ی نابینایان مهر 1403

نویسنده: امید هاشمی

منبع: سی و چهارمین شماره ی ماهنامه ی نسل مانا

دانلود نسخه ی صوتی نوشته

دانلود پادکست

این شماره از پیشخوان را با صفحه خوان جاز و جدید ترین تحولاتش آغاز خواهیم کرد. سپس به سراغ پلتفرم محبوب بی مای آیز می رویم که جفت شدنش با هوش مصنوعی، برایمان نوید روز های هیجان انگیزی را با خود دارد و در آخر هم با یک پیانیست نابینا آشنا می شویم که دانشش در پیانو  نوازی را به بیزینس پیوند زده و برای خودش تشکیلات پول سازی را راه اندازی کرده است.

پاییزِ پر از حادثه در کمپانی ویسپرو

اگر هنوز بعد از گذشت چند سال به اسم «ویسپرو» عادت نکرده اید باید بگویم همان «فریدم سایِنتیفیک» است که تغییر نام داده و با اسم جدیدش فعالیت می کند. ما در آغاز پیشخوان، آخرین شماره از پادکست تولیدی این شرکت یعنی «اف اس کَست» را مرور کرده ایم تا شما را در جریان جدید ترین اتفاقات حول صفحه خوان قدیمی جاز قرار دهیم.

با آغاز پاییز، طبق عادت، کاربران جاز منتظر ارائه هایی از نسخه بتای جاز که قرار است سال بعد رسمی شود می نشینند. حالا هم نسخه های بتای جاز ۲۰۲۵ برای عرضه آماده می شوند. از قابلیت های جدید جاز اگر بپرسید، بخش عمده ای به پیاده سازی هوش مصنوعی در این صفحه خوان اختصاص یافته است. راجع به هوش مصنوعی در جاز پیشتر هم نکاتی با شما در میان گذاشته بودیم. حالا در امکانی تازه، کاربران می توانند با فشردن یک کلید میان بر، از جاز بخواهند که توضیحاتی را که از هوش مصنوعی دریافت می کند، به زبانی غیر از انگلیسی باشد. مثلاً اگر شما فارسی زبان باشید، می توانید با فشردن کلید های کنترل و ویندوز و حرف ال، وارد تنظیمات زبان شوید و فارسی را انتخاب کنید تا از این پس پاسخ هر آنچه را که از هوش مصنوعیِ جاز می پرسید، به فارسی دریافت کنید.

«اف اس کامپَنیون»، نام قابلیت دیگری است که به جاز اضافه شده است. این ابزار به درد کسانی می خورد که خیلی روی جاز و فرایند ها و میانبرهایش تسلط ندارند. با این ابزار شما یک دستیار در اختیار دارید که هرگاه راجع به نحوه انجام یک عملیات خاص در جاز سؤالی داشته باشید می توانید از او بپرسید. مثلاً اگر نمی دانید چه طور می توانید امکان خوانده شدن کلمات در هنگام تایپ را فعال کنید، کافی است وارد این ابزار شوید و سؤالتان را برایش بنویسید تا او مسیر دقیق انجام این کار را برایتان تشریح کند.

یکی دیگر از نکاتی که در این شماره از پادکست ویسپرو مورد توجه قرار گرفته، مسابقه ای است که بین کاربران جاز برگزار شده و در تاریخ ۱۶ اکتبر پایان یافته است. ویسپرو در قالب این مسابقه از کاربران محصولاتش خواسته تا یک ویدئوی سه دقیقه ای از خودشان ضبط کنند و اگر ایده ای درباره آینده جاز و سایر محصولات ویسپرو دارند که به نظرشان با توسعه اش می توان تجربه بهتری را برای کاربران این محصولات رقم زد، آن را ارائه دهند. ویدئوی برنده، هزار دلار جایزه برای سازنده اش به همراه خواهد آورد. جایزه ای که تکلیفش در رویدادی که به همین منظور در ماه نوامبر برگزار می شود، روشن خواهد شد.

ویسپرو حالا یک همکار جدید را هم در جمع خود پذیرفته؛ «رکسانا فیشر» که زاده آلمان است و سال ها در هلند زندگی و تحصیل کرده، به عنوان مدیر محصول به این شرکت پیوسته است. او که سال ها مربی فناوری های کمکی بوده و در زمینه تحقیقات مرتبط با تجربه کاربری فعالیت داشته، قرار است به این شرکت کمک کند تا کاربرانش تجربه جذاب تری از استفاده از محصولات ویسپرو کسب کنند. یکی از کارکنانِ حالا بازنشسته ویسپرو هم مهمان پادکست بود و از سال های بسیار دور در این شرکت خاطراتی را روایت کرد. ما بازگویی قصه زندگی رکسانا و نقل حکایت های آن کارمند بازنشسته را به نسخه صوتی پیشخوان وا می نهیم.

پیوند های خوش یمن در کمپانی بی مای آیز

همچنان روی ریل هوش مصنوعی می مانیم؛ جایی که یک خبر و ویدئوی مرتبط با آن بارها در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و احتمالاً از بسیاری از مخاطبان نسل مانا هم راجع به آن پرسیده شد. متا، عینکی هوشمند را تولید کرده که ویدئوی تبلیغاتی آن که مربوط می شود به کمک این عینک به نابینایان، حسابی وایرال شده است. ما اینجا نمی خواهیم راجع به عینک متا و واقعیت هایش صحبت کنیم. در نسخه صوتی پیشخوان، به قدر کافی وقت برای حرف زدن درباره اش خواهیم داشت. اینجا صحبت از یک همکاری خجسته است. همکاری میان متا و شرکت بی مای آیز. متا که خود برای تولید عینک های هوشمندش با بِرند شناخته شده رِیبَن همکاری داشته، حالا این همکاری دو  جانبه را به سه جانبه تبدیل کرده و پیوندی را با بی مای آیز برقرار کرده است.

به زودی، کاربران عینک هوشمند متا در آمریکا، کانادا، انگلستان، ایرلند و استرالیا می توانند با گفتن یک ذکر جادویی، به جای تماس با داوطلبان از طریق گوشی، از ورای لنز عینک متا با افراد داوطلب تماس گرفته و کمک تصویری دریافت کنند. این قابلیت به کاربران امکان می دهد بدون اینکه دست هایشان گرفتار نگه داشتن و مدیریت کردن گوشی باشد، از کمک افراد بینا بهره ببرند. دارندگان این عینک، هر جا که باشند، از فرودگاه گرفته تا فروشگاه و از سالن کنسرت تا خیابان، می توانند با استفاده از قابلیت تماس تصویری با داوطلبان بی مای آیز، از کمک های افراد بینا استفاده کنند.

انتشار یک خبر دیگر راجع به بی مای آیز، علاقه مندان این محصول را به آینده اش بسیار امیدوار کرده است؛ آن هم چیزی نیست مگر آغاز همکاری «مایک شِبانِک» کارشناس قدیمی دسترسی پذیری دیجیتال با بی مای آیز. شبانک سال ها به عنوان متخصص دسترسی پذیری دیجیتال با شرکت های بزرگی همچون یاهو، وِرایزِن و اپل همکاری داشته و از جمله کسانی بوده که در پدید آمدن صفحه خوان وویس اور نقش محوری را ایفا کرده است. حالا او به بی مای آیز پیوسته تا ایده هایش در زمینه دسترسی نابینایان به تصاویر را در این شرکت عملی سازد. مایک می تواند با دانش و تجربه ای که در زمینه دسترسی دیجیتال دارد و زیرساختی که در بی مای آیز در اختیارش قرار می گیرد، کمک کند تا ما کاربران بی مای آیز تجربیات ناب و هیجان انگیزی را به دست آوریم. راجع به رزومه مایک شبانک در نسخه صوتی پیشخوان مفصل توضیح داده ایم.

یک شغل نان و آب دار برای پیانیست نابینا

موسیقی از جمله مشاغلی بوده که در طول تاریخ، موفقیت های زیادی را برای نابینایان به دنبال داشته و بسیاری را به شهرت و ثروت رسانده است. در ایران اما تعداد کسانی که از این طریق مشهور یا ثروتمند شده باشند زیاد نیست. موضوعی که خود جای تحلیل و بررسی بسیار دارد. ماه پیش اما مقاله جالبی در بریل مانیتور منتشر شده که نویسنده اش یک تعمیرکار نابینای پیانو است. تعمیرکاری به نام «وینسنت تاگلیارینو». نگاهی به این مقاله نشان می دهد که مقاله متأخری نیست و متن به ۱۳ تا ۱۴ سال پیش باز می گردد. وینسنت به تازگی در ۹۲ سالگی درگذشته و حالا بریل مانیتور، یکی از نوشته های او را که سال ها پیش برایشان ارسال کرده بوده باز نشر کرده است. مقاله ای که برخلاف رسم معمول این روز ها، بر روی کاغذ بریل نوشته شده؛ نه صفحه ورد یا چیزی شبیه آن.

وینسنت در خانواده ای بسیار فقیر متولد شده و تحصیلات دانشگاهی نداشته است. او حتی وارد دانشگاه هم شد اما پدر و مادرش به خاطر فقر شدید نتوانستند مخارج تحصیلش را تأمین کنند. این مقاله نشان می دهد که راه موفقیت افراد نابینا لزوماً از دانشگاه نمی گذرد و می توان با نظم و انضباط و تلاش و اراده، مسیر موفقیت را هموار کرد.

وینسنت سال های تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه نابینایان گذرانده. جایی که به او نوازندگی پیانو و ارگ را آموختند و او در کنارش توانست کوک و تعمیر پیانو را هم بیاموزد. سال ها در گروه های مختلف نوازنده بوده تا اینکه برحسب اتفاق، به واسطه یک دوست، کاری در جهت تعمیر و کوک پیانو به او پیشنهاد شده و او که خوب از پس این کار برآمده، کار پشت کار به سمتش سرازیر شده و توانسته به این اتکا، تجارت شخصی خودش را راه اندازی کند.

وینسنت در این مقاله مفصل راجع به مسیر موفقیتش و نوع کارهایی که انجام می داده برای مخاطبان بریل مانیتور توضیح داده است. او همچنین سال ها فعالیت های داوطلبانه هم انجام داده و با فدراسیون نابینایان آمریکا همکاری داشته است و در همین مسیر هم چندین بار از او تقدیر شده است. اگر به قصه نابینایان موفق علاقه مند هستید، نسخه صوتی پیشخوان را از دست ندهید که درباره وینست به تفصیل صحبت کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − هشت =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *