دکه خبر دنیای تکنولوژی و فناوری/تاریخ انتشار، شنبه ۲7 آذر ۹۵

با سلام و احترام به همراهان وبسايت ويژه نابينايان شرکت پکتوس. در بیست و یکمين شمارگان دکه خبر دنياي تکنولوژي و فناوري، ۱۵ خبر تقديم شما گراميان مي شود.

گزارش مراسم اختتامیه چهارمین دوره آموزشی کتابخانه های گویای سامسونگ

چهارمین دوره ی آموزشی کتابخانه های گویای سامسونگ با تجلیل از نابینایان و مربیان حاضر در این دوره پایان یافت.

به گزارش زومیت، چهارمین دوره ی آموزشی کتابخانه های گویای سامسونگ با حضور مدیران این شرکت، مسئولان انجمن نابینایان ایران، مربیان، نابینایان و خبرنگاران پایان یافت. در مراسم پایانی این دوره ی آموزشی از دست اندرکاران، مربیان و نابینایان تجلیل به عمل آمد.

سامسونگ حدود ۳ سال پیش راه اندازی «کتابخانه های گویا» برای کودکان نابینا و کم بینا را تحت پروژه مسئولیت اجتماعی خود با نام «کودکان امید» شروع کرد. سامسونگ در این مراکز مربیانی را برای کمک به کودکان نابینا و کم بینا مستقر کرده است که در دوره های مختلف نکات لازم برای آن ها را آموزش می دهد.

چهارمین دوره آموزش مربیان کتابخانه های گویا به مدت سه روز در هفته ی گذشته برگزار شد و سه شنبه شب با برگزاری اختتامیه پایان یافت.

جمالی دبیر انجمن نابینایان ایران، در این مراسم اعلام کرد: «انجمن نابینایان ایران وظیفه ی ارائه ی خدمات و حمایت از نابینایان و خانواده هایشان را برای رسیدن به یک زندگی مستقل دارد. برای رسیدن به این اهداف در کمیته ها، کارگاه ها و کارگروه های مختلف پروژه ها و دوره های گوناگون تعریف می شود.»

دبیر انجمن نابینایان ایران ادامه داد: «یکی دیگر از وظایف ما شناساندن نابینایان به جامعه و مسئولان و بالعکس است. یکی از مهم ترین برنامه های ما ایجاد کتابخانه های گویا و دیجیتال است که با همکاری سامسونگ توانسته ایم این کتابخانه ها را برپا کنیم.»

همچنین در این مراسم فرناز فرضی مدیر روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران نیز در این مراسم گفت: «بحث مسئولیت اجتماعی مبحث جدیدی نیست ولی به تازگی در کشور و در دنیا بسیار درباره ی این مفهوم می شنویم. سامسونگ همچون دیگر شرکت ها در این راه گام برداشته است تا بر اساس درآمدهایی که در این جامعه دارد، فعالیت هایی برای رفع مشکلات اجتماعی و ارتقای اجتماعی جامعه انجام دهد. اشتغال سلامت آموزش و محیط زیست چهار موضوعی است که سامسونگ در حیطه ی مسئولیت اجتماعی در این راه گام برمی دارد.»

فرضی افزود: «۳ سال است که کتابخانه های گویا را راه اندازی کرده ایم که هیچ کدام از آن ها در تهران نیست و در مناطق کم برخوردار (محروم) تشکیل شده است.»

مدیر مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران بیان کرد: «کلیدی ترین بخش پروژه ی کتابخانه ی گویا مربی هایی هستند که در این کتابخانه ها به کودکان نابینا کمک می کنند. در برخی مواقع این مربیان با کودکان صحبت و از نظرات و طرح های آن ها استفاده می کنند که این کار برای سامسونگ با ارزش است.»

در چهارمین دوره ی آموزش مربیان کتابخانه های گویا، ۲۷ مربی شرکت کردند. در این کلاس ها به مربیان آموزش داده شد چطور اعتماد کودکان نابینا و کم بینا را تقویت کنند و برای تعامل بهتر با کودکان روشن دل نیاز به چه مواردی دارند.

سامسونگ در سه سال اخیر ۱۳ کتابخانه ی گویا را در ۱۳ شهر کشور برپا کرده است که تمام آن ها فعال هستند. در این کتابخانه ها بیش از ۱۲۰۰ کتاب صوتی در دسترس کودکان و نوجوانان نابینا و کم بینا قرار دارد تا بتوانند به آن ها گوش دهند. فضای هر کتابخانه برای فعالیت ۳۰ تا ۵۰ کودک نابینا مهیا است.

گوگل ساخت خودرو خودران را متوقف می کند

شرکت گوگل ساخت خودروهای خودران مخصوص خودش را متوقف خواهد کرد.

به گزارش زومیت، طبق گزارش نشریه ی Information؛ شرکت گوگل قصد دارد در سال آینده، تمرکز خود را از فناوری ساخت خودروهای خودران بدون فرمان و پدال بردارد و به همکاری با دیگر خودروسازانی که خودروهایشان قابلیت به کار گیری فناوری خودران دارند، بپردازد.

شرکت فیات کرایسلر نمونه ی اولیه ی مبتنی بر مینی ون پسیفیکا را برای گوگل تولید کرده است که در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش این خودرو، به بازار مصرف راه پیدا خواهد کرد. طبق اعلام این دو شرکت، این مینی ون ها در ماه می سال آینده عرضه خواهند شد.

لری پیج و روث پورات، مدیرعامل و مدیر ارشد مالی شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت، معتقدند برنامه ی حال حاضر برای تولید داخلی خودروهای خودران تقریبا نشدنی است. بنا بر گزارشات، تغییرات مهم در بخش فناوری خودران پروژه ی «X» شرکت گوگل که با نام شوفر (Chauffeur) نیز شناخته می شود؛ توسط سرگی برین، یکی از مؤسسان شرکت گوگل انجام شد که ایده ی تولید کامل خودرو را مطرح کرد.

شرکت گوگل خبر های جدیدِ مرتبط با فناوری خودروهای خودران خود را تا آخر این هفته اعلام خواهد کرد.

بیست و دومین دوره نمایشگاه الکامپ شروع شد

بیست و دومین دوره نمایشگاه الکامپ ۲۵ آذر با حضور شرکت های ایرانی و خارجی حوزه فناوری اطلاعات آغاز به کار کرد.

به گزارش زومیت، نمایشگاه الکامپ با افت وخیزهای فراوان به بیست و دومین دوره ی خود رسید. ایران الکامپ ۲۰۱۶ با حضور معاون رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی فضای مجازی آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه که در سال های ابتدایی خود با حضور شرکت های حوزه های الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک برگزار می شد، این روزها شاهد حضور دیگر شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و می توان گفت حوزه ی فعالیت این نمایشگاه تمام بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است. زیرا شرکت های ارائه دهنده ی اینترنت، اپراتورهای تلفن همراه، شرکت خدمات شبکه های مخابراتی و کامپیوتری، بازی و سرگرمی، دولت الکترونیک، کسب وکارهای نوپا و شرکت های خدماتی دیگر نیز در آن حضور دارند.

الکامپ امسال برای سومین بار و دومین بارِ پیاپی توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور برگزار می شود و بیش از ۷۰۰ شرکت، استارتاپ و بازی ساز برای حضور در آن تقاضای ثبت نام داشتند که حدود ۳۰۰ شرکت به همراه بیش از ۲۰۰ استارتاپ و بازی ساز موفق به حضور در این نمایشگاه شده اند.

در کنار شرکت های بخش خصوصی؛ سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی با حضور در بخش دولت الکترونیک نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۶ به ارائه ی خدمات دولتی در بستر اینترنت، موبایل و دستگاه های الکترونیکی و هوشمند می پردازند.

نمایشگاه الکامپ امسال از پنجشنبه ۲۵ آذر ساعت ۹ صبح آغاز شده است و تا یکشنبه ۲۸ آذر ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت. ساعت کار این نمایشگاه ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر خواهد بود و با توجه به اینکه سه روز از این نمایشگاه مدارس، ادارات و شرکت ها تعطیل هستند، احتمال بازدید بالا و حضور مردم در الکامپ امسال وجود دارد.

محل برگزاری الکامپ امسال نیز همان محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران است.

شرکت های تاکسی یاب موبایلی برای حضور در نمایشگاه الکامپ تخفیف های بسیار و سفرهای رایگان را برای حضور مردم در الکامپ ایران در نظر گرفته اند.

هدیه ۱۲۰ میلیون تومانی بامیلو برای همه خانواده های ایرانی

شب یلدا، خانواده های ایرانی عموماً در خانه ی بزرگ ترین فرد فامیل دور هم جمع شده و این شب را به پاس #یک_دقیقه_بیشتر بودن کنار هم جشن می گیرند.

به گزارش زومیت، بامیلو از سال ۱۳۹۳ برای اولین بار کمپین خرید شب یلدا را برای کاربران فضای آنلاین ایران طراحی و اجرا کرد. امسال نیز برای سومین سال حراج با شکوهی را برای همه ایرانیان تدارک دیده است، اما این حراج امسال از ۲۸ آذر تا ساعت ۶ عصر ۳۰ آذرماه برگزار می شود. بامیلو معتقد است شب یلدا فرصتی است که باید در کنار خانواده و دوستان سپری شود و به همین دلیل حراج شب یلدا تنها تا ساعت۶ عصر روز ۳۰ آذر خواهد بود. بامیلو علاقه مند است تا از همه خانواده های ایرانی دعوت کند تا شب یلدا را به دور از فضای مجازی و در کنار اعضای خانواده خود جشن بگیرند.

اما برای همه کاربران بامیلو که همراه کمپین یلدا هستند و در این دو روز از بامیلو خرید می کنند، قرعه کشی بزرگی با هدایای ارزشمندی را در نظر گرفته است. این هدایا با مشارکت شرکت پین تا پین و راه و جا برای خانواده های ایرانی تدارک دیده شده است.

کاربران می توانند برای افزایش شانس خود برای برنده شدن در این قرعه کشی و دریافت ۸۰۰ کارت تخفیف به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان یکی از روش های زیر را امتحان کنند:

  • ارسال کلمه «یلدا» یا «Yalda» به شماره 200095
  • ارسال شماره سفارش به شماره 200095

کاربرانی که از ۱۳ الی ۲۷ آذر از بامیلو خرید کرده اند، می توانند شماره سفارش خود را پیامک کرده و شانس خود برای دریافت یکی از کارت های تخفیف ویژه را ۳ برابر بیشتر کنند. البته لازم به ذکر است هر شماره موبایل تنها یک شانس برای دریافت کارت تخفیف دارد.

بامیلو برای هوادارانش دراینستاگرام هم مسابقه ای را تدارک دیده است. با استفاده از #یک_دقیقه_بیشتر می توانید در این مسابقه نیز شرکت کنید.

تیم بامیلو برای اینکه کار کاربران را آسان تر کند رباتی را در تلگرام طراحی کرده که با استفاده از آن می توانند تصویر اینستاگرامی خود را سریع تر و راحت تر طراحی کنند. می توانید به تلگرام ربات بامیلو مراجعه کنید.

سپس عکسی که برای شما به نمایش درمی آید را Reply کرده و متنی با موضوع #یک_دقیقه_بیشتر را برای هرکسی که دوست دارید بنویسید.

تصویر جمله نوشته شده را دریافت کنید. این مسابقه از ۲۱ آذرماه آغاز شده و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد. ۷نفر از برندگان مسابقه اینستاگرام بامیلو کارت هدیه ای به ارزش۵۰۰ هزارتومانی دریافت خواهند کرد.

مدیران کانال های تلگرام مجوز نمی گیرند بلکه احراز صلاحیت می شوند

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرد مدیران کانال های تلگرام مجوز نمی گیرند بلکه احراز هویت می شوند.

به گزارش زومیت، قرار است کانال های تلگرامی با بیش از ۵ هزار عضو توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی شوند تا اخبار کذب و شایعات در مورد هنرمندان، مسئولان، تعطیلات رسمی و دیگر مسائل مطرح در پیام رسان ها کاهش یابند و منابع آن ها مشخص گردند.

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرده است که قرار نیست این کانال ها مجوز بگیرند و تنها مدیران این کانال ها احراز هویت می شوند.

سید مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات انجام شده برای ساماندهی کانال های بالای ۵۰۰۰ عضو اعلام کرد: «از قبل، بستری به نام samandehi.ir داشتیم که تا ۱۰ روز دیگر برای ثبت اعتبار ادمین شبکه های آماده فعالیت می شود. البته در حال حاضر این سامانه برای شبکه اجتماعی اینستاگرام آماده شده است.»

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در مورد نحوه ی احراز هویت مدیران کانال های تلگرامی توضیح داد: «برای پیام رسان تلگرام هم در حال نوشتن یک ربات هستیم تا فردی که اظهار می کند کانالی متعلق به او است، او را اعتبار سنجی کنیم. ما اصرار داریم که کسی به جایی مراجعه نکند و همه کارها به صورت اینترنتی و از طریق سامانه انجام شود. تأکید می کنم که این کار به معنای ثبت اعتبار است نه صدور مجوز؛ در واقع ما هویت مالک کانال را ثبت می کنیم و از او زمینه فعالیت کانالش را می پرسیم که بعد بتوانیم آن را معرفی کنیم.»

موسویان بیان کرد: «ما در مورد احراز هویت مدیران کانال های تلگرام، بحث های تشویقی را هم دنبال کنیم و دستگاه های ذی ربط موافقند کانال های برتر را تشویق و حمایت کنیم. به نظر من مصوبه ی شورای عالی فضای مجازی، یک مصوبه ی بسیار خوب است اما در اجرای آن همه باید کمک کنند که مهم تر از همه، خود مردم هستند که باید به ما کمک کنند. ما کدی به نام «شامد»(شناسه ی الکترونیکی محتوای دیجیتال) به کانال تلگرامی ثبت شده می دهیم.»

او افزود: «من انتظار دارم از این طرح استقبال شود چرا که ما بدون نیاز به مراجعه ی مدیران به سازمان یا نهادی، کار ثبت کانال های تلگرامی را انجام داده و این کار به صورت خود اظهاری انجام می شود. البته بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، احراز هویت در این سامانه برای مدیران کانال های دارای بیش از ۵۰۰۰ عضو الزامی است اما کانال های با کاربر کمتر می توانند کانالشان را به ثبت برسانند و هیچ گونه مانعی برای این کار وجود ندارد.»

به گفته ی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چنانچه ادمین های کانال های تلگرامی که ۵۰۰۰ عضو و بیشتر دارند، کانالشان را ثبت نکنند و کد شامد نگیرند، غیرقانونی تلقی خواهند شد. البته بحث های سلبی در این باره و احیاناً برخورد با آن ها، بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست اما به هر حال وقتی غیرقانونی تلقی شوند، به معنای این است که ضابطین قضایی این حق را دارند که جلوی فعالیت آن ها را بگیرند.

موسویان در مورد استعلام کردن مشخصات مدیران کانال های تلگرامی گفت: «استعلام خاصی صورت نمی گیرد و این کار، فقط یک احراز هویت است. ما مشخصات فرد را از سازمان ثبت احوال می گیریم و نیز می بایست شماره تلفنی را هم که متعلق به خودش است، به ما بدهد تا ما با استعلامی که از اپراتور مربوطه و از طریق دیتابیس آن می گیریم، برایمان مشخص شود که شماره تلفنی که کانال را با آن رجیستر کرده، متعلق به خود آن فرد است. همین کفایت می کند.»

افراد ۶ سال به بالا در ایران از تلفن همراه استفاده می کنند

مدیرعامل یکی از شرکت های اینترنتی با بیان اینکه ۶۵ درصد از کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی عضو هستند اعلام کرد افراد بالای ۶ سال از موبایل استفاده می کنند.

به گزارش زومیت، فناوری اطلاعات در ایران رشد بسیار خوبی داشته است و شرکت های حاضر در این عرصه کار سختی خواهند داشت. بر اساس آمار، افراد بالای ۶ سال در ایران از موبایل استفاده می کنند و ۶۵ درصد از کاربران ایرانی اینترنت در شبکه های اجتماعی عضو هستند.

علی اصغر طراوتی مدیرعامل فن آوا در مورد وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور گفت: «وضعیت آمار و ارقام در کشور نشان می دهد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حوزه ای است که نمی شود از آن گذشت. حدود ۶۰ درصد از خانوارها به اینترنت دسترسی دارند. ۹۵ درصد ضریب نفوذ تلفن همراه و ۹۸ درصد ضریب نفوذ تلفن ثابت است. رشد و اثر صنعت فناوری اطلاعات را هم کاربران نهایی و هم کسب وکارهای نوپا نشان می دهند.»

طراوتی ادامه داد: «تغییر جهت در ارتباطات ثابت و سیاست های ارتباطات سیار در دولت کمک شایانی به رشد صنعت فناوری اطلاعات برسد. در حوزه ی ارتباطات ثابت پروانه های FCP به شکل گیری اپراتورهای بزرگ و مشابه مخابرات کمک کرد. در ارتباطات سیار نیز مجوز اپراتور مجازی کمک به رشد و توسعه ی موبایل در کشور می کند تا اپراتورهای کوچک با سرویس های اقتصادی ولی برای جامعه ی هدف کوچک تر، خدمات بگیرند.»

این مدیر شرکت اینترنتی در مورد استفاده کنندگان از فناوری های نوین در کشور اعلام کرد: «افراد ۶ سال به بالا از تلفن همراه در کشور استفاده می کنند. ۶۵ درصد از مصرف کنندگان اینترنت در ایران از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این آمار نشان می دهد بازیگرانی که می خواهند در صنعت ICT بمانند، برنامه های ۱۰ ساله داشته باشند که در این صنعت بسیار زمان طولانی است. در ۵ سال اخیر صحبت در بازار اینترنت موبایل طور دیگری بود ولی امروز 3G کاملا شناخته شده است و بر روی 4G نیز خدمات ارائه می شود.»

طراوتی گفت: «با این تحلیل با وظایفی در دو بخش روبرو هستیم. یکی در بخش شرکت ها و دیگر در بخش حاکمیت. در بخش حاکمیت سرعت عمل و دقت نظر در ایجاد و قانون گذاری باید شکل بگیرد که مربوط به وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی است. شرکت ها نیز با سرمایه گذاری های مناسب و ارائه ی سرویس های جذاب و قابل قبول برای کاربران، باید مسیر رشد و برنامه ریزی را پیگیری کنند. در همه حوزه های فناوری اطلاعات و فناوری های نوین باید حوزه ی پرداخت وجود داشته باشد و ما تنها شرکتی هستیم که کل چرخه ی موجود در این صنعت را در اختیار داریم.»

مدیرعامل فن آوا افزود: «نگاه در فناوری اطلاعات و ارتباطات باید به کاربران سازمانی و کاربران خانگی باشد. در بخش سازمانی باید بر اساس تعاملات و خاصه های شرکت ها و سازمان ها سرویس ارائه کرد. در حوزه ی کاربران خانگی بر اساس ایده های جدید باید عمل شود. ما نیز به دنبال دریافت و اجرای ایده های افراد و استارتاپ ها هستیم که در آینده با نام شتاب دهی فن آوا فعالیت خواهد کرد.»

طراوتی ادامه داد: «همچنین با کمک دانشگاه ها و پژوهشگاه ها سعی در ارائه خدمات با کیفیت و بر اساس علم روز دنیا داریم.»

او در مورد اهمیت تولید محتوا در فضای مجازی گفت: «در حوزه ی تولید محتوا، فن آوا قرار نیست خودش به عنوان تولیدکننده باشد ولی به صورت اگریگیتور می تواند در این حوزه فعال شود و ایجاد تولید محتوا داشته باشد. محتوای مورد پسند کاربران امروزه بیشتر ویدیویی است و ما نیز با این هدف به بازار تولید محتوا وارد شده ایم. زیرساخت ها و قراردادها در حال آماده سازی شرایط تولید محتوای ویدیویی در فن آوا را فراهم می کند.»

زبان فارسی در محیط وب رتبه دوازدهم را دارد

به گزارش تکنولوژینیوز، محمدمهدی باقری، پژوهشگر زبان فارسی با اشاره به آخرین آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی W۳text که مربوط به اول دسامبر ۲۰۱۵ تا اول دسامبر ۲۰۱۶ می شود، سهم زبان فارسی از محیط وب را در میان سایر زبان ها یک و نیم درصد عنوان کرد و گفت: فارسی رتبه دوازدهم را در میان زبان های دیگر دنیا در وب دارد.

به گفته وی، زبان انگلیسی ۵۶ درصد زبان وب را به خود اختصاص داده است و پس از این زبان، زبان روسی ۶ درصد از این سهم را در اختیار دارد. زبان هایی مانند زبان های ژاپنی، چینی و آلمانی در رده های بعدی محیط وب هستند.

افزایش سهم زبان فارسی از محیط وب سیر صعودی داشته در حالیکه برای مثال زبان چینی رشد نزولی را در دنیای وب دارد.

این پژوهشگر زبان فارسی تصریح کرد: از میان ۱۰ میلیون سایت اول دنیا، زبان فارسی رشد قابل توجهی دارد به نحوی که بر اساس برآوردهای روزانه از تولید محتوا در وب سهم زبان فارسی از تارنمای جهانی ۸ درصد است. رتبه ثبت دامنه ۱۸ و رتبه تولید علم ۱۷ عنوان شده است.

طبق اظهارات باقری، سهم فارسی از تولیدات علمی ۶ صدم درصد است. یکی از مهمترین آمارهایی که در خصوص تولید محتوای فارسی در فضای وب عنوان می شود، مربوط به سایت ویکی پدیای فارسی است به نحوی که این سایت سومین رتبه را در تولید مقالات فارسی به خود اختصاص داده است. سایت ویکی پدیا ماهانه ۸۰ میلیون بازدید و ۹۰ هزار کاربر فعال دارد. ۱۸ میلیون مقاله به ۲۷۰ زبان زنده دنیا را در خود جای داده است.

تعداد مقالات فارسی در ویکی پدیا به ۵۱۶ هزار مقاله رسیده و به این ترتیب رتبه اول بین ۳۰ زبان خاورمیانه و رتبه ۱۸ بین ۲۷۰ زبان در جهان به زبان فارسی در ویکی پدیا اختصاص دارد.

باقری طولانی نویسی و بریده گویی را در فضای مجازی از معضلات تولید محتوا در فضای وب دانست و از وجود غلط های ویرایشی بسیار در فضای مجازی انتقاد کرد.

پخش زنده اینستاگرام برای کاربران فعال شد

باتوجه به اینکه ویژگی پخش زنده را میتوان در بسیاری از شبکه های اجتماعی و سایتهای متفاوت مشاهده کرد،اینستاگرام هم تصمیم گرفته تا با انتقال این قابلیت در قسمت Stories هایش،توجه بسیاری از کاربران را جلب خود کند.

به گزارش تک24، فقط کافی است که در بحش Stories به قسمت Live سوایپ کنید.خوشبختانه با این وجود که برچسب Live روی تصاویر پروفایل کاربر در قسمت Stories قرار دارد،این امکان برای دنبال کنندگان شما وجود دارد که تصاویر زنده شما را به طور همزمان مشاهده کنند.ضمنا،تماشاکنندگان در این مدت میتوانند اقدام به ارسال استیکر و شکلک برای شما کنند.

اینستاگرام،برخلاف دیگر ارائه کنندگان قابلیت تصاویر زنده،امکان ذخیره ویدئوهای زنده را به شما نمی دهد.البته قسمتی تحت عنوان Top Live وجود خواهد داشت که لیستی از Live هایی که احتمالا آنها را دوست داشته باشید به شما پیشنهاد داده خواهد شد.

تاکنون این قابلیت برای کاربران آمریکایی این شبکه اجتماعی فعال بوده و مدتی زمان می برد تا برای دیگر کاربران هم فعال شود.

اسپیکر هوشمند مایکروسافت سال آینده برای رقابت با آمازون اکو وارد بازار می شود

به گزارش دیجی رو، بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، مایکروسافت در حال همکاری با کمپانی صوتی هارمن کاردن (Harman Kardon) است تا اسپیکری با قابلیت پشتیبانی از دستیار صوتی کورتانا (Cortana) طراحی نماید. این اسپیکر که با عبارت “a voice-activated speaker” توصیف شده، به تازگی در یک ویدیوی تبلیغاتی کوتاه به نمایش درآمده است و طراحی استوانه ای آن شباهت زیادی به دستیار صوتی آمازون اکو (Amazon Echo) دارد. همچنین در طراحی این محصول از گوگل هوم (Google Home) نیز الهام گرفته شده و یک صفحه نمایش کوچک در بالای آن تعبیه شده که هنگام جستجوی دستیار صوتی به دنبال اطلاعات درخواست شده، دایره آبی رنگ آشنای کورتانا را به نمایش می گذارد.

متأسفانه در حال حاضر اطلاعات ما در مورد این محصول تنها به همین تیزر تبلیغاتی محدود می شود و در ویدیوی مذکور نیز تنها به اعلام سال 2017 به عنوان تاریخ عرضه آن، اکتفا شده است. البته به جرأت می توان گفت که این تنها اسپیکر مجهز به دستیار صوتی کورتانا نخواهد بود. مایکروسافت در چند وقت اخیر به اینترنت اشیاء توجه زیادی نشان داده و با ارائه کیت نرم افزاری دستگاه های مبتنی بر کورتانا، امیدوار است تا سازندگان مختلف از این دستیار صوتی در ابزارهای تولیدی خود استفاده نمایند.

مایکروسافت در پستی که به معرفی کیت نرم افزاری کورتانا پرداخته است، از شرکت هارمن کاردن با عنوان شریکی که محصولش به زودی عرضه خواهد شد، یاد کرده و به این نکته اشاره کرده که سال آینده میلادی کمپانی هارمن کاردن اطلاعات بیشتری را درخصوص برنامه های خود منتشر خواهد کرد. بنابراین اگر به دنبال نسخه مایکروسافتی اسپیکرهای هوشمندی مانند آمازون اکو و یا گوگل هوم هستید، اسپیکر طراحی شده توسط هارمن کاردن اولین محصولی خواهد بود که می توانید خریداری نمایید. با وجود این که انتظار می رود در آینده شاهد اسپیکرهایی با برند سرفیس و یا مایکروسافت باشیم اما در حال حاضر این غول دنیای نرم افزار قصد دارد تا با تکیه بر شرکای تجاری خود به جنگ با گوگل و آمازون برود.

رونمایی مایکروسافت از اولین مترجم زنده شخصی برای گوشی های هوشمند

مایکروسافت،به تازگی از یک ابزار شگفت انگیز برای اپلیکیشن Microsoft Translator با نام مترجم زنده مایکروسافت با توان ترجمه ریل تایم تا ۱۰۰ سخنگو برای گوشی های هوشنمد،تبلت و کامپیوترهای شخصی رونمایی کرده است.گفتنی است که مدتی پیش،مایکروسافت از مترجم اسکایپ جهت تماس تلفنی با موبایل یا خطوط ثابت پرده برداری کرد.

به گزارش تک24، کاربران با استفاده از این ابزار قادر اند با زبان های مختلف به شکل رو در رو و با زبان مادری شان روی دستگاه خود گفتگو کنند.این مترجم یونیورسال شخصی مایکروسافت،هر سنارویی را با تکیه بر قابلیت های کاربردی و جذاب،پوشش داده تا شما از مکالمه تان لذت کافی را ببرید.

برای نمونه،شما بدون اینکه اهمیت داشته باشد که به چه زبانی صحبت می کنید،قادر به ملحق شدن به یک مکالمه هستید.بدون تردید،میتوان این سیستم را برای افرادی مناسب دانست که در مسافرت های بین المللی بسیاری اند.در صورتی که شما هم از این افراد هستید که بیشتر اوقات در سفر تشریف دارید،با بهره گیری از مترجم زنده مایکروسافت میتوانید با مردم محلی مکالمه کنید.

وبسایت رسمی مایکروسافت گفته است: مترجم جهانی شخصی در اندازه یک رویای علمی تخیلی بود.اما این رویا امروز جنبه حقیقت به خود گرفته است.اپلیکیشن مترجم مایکروسافت هم اکنون میتواند صحبت های بیش از ۱۰۰ سخنگو را روی گوشی هوشمند،کامپیوتر و تبلت ترجمه کند.کاربر با این قابلیت می تواند با افراد مختلف به همراه زبان های مختلف گفتگو کند.راهی برای دنیای جدید ارتباطات میان مردم بوسیله این ویژگی باز خواهد شد تا بدون درنظر گرفتن اینکه چه زبانی دارید،با مردم دنیا گفتگو کنید.

طبق گفته کمپانی ردموندی،نسخه آزمایشی این مترجم از هفته آتی در اختیار کاربران سیستم عامل اندروید،IOS و آمازون فایر قرار خواهد داشت و در آینده نزدیک هم نسخه نهایی اش عرضه می شود.

۱۰ هزار برابر مصرف انرژی کمتر در پسیو وای فای

سیستم وای فای جدیدی تحت عنوان پسیو وای فای(Passive Wi-Fi) توسط محققان دپارتمان مهندسی دانشگاه واشینگتن اختراع شده است که اینطور که به نظر می آید،موجب ایجاد تحولی در شیوه تعامل ما با دستگاه های دیجیتال اطراف می شود.مصرف انرژی این سیستم در مقایسه با وای فای کنونی،۱۰ هزار برابر کمتر است و تمام دستگاه های امروزی مانند،تبلتها،روترها،گوشی های هوشمند و لوازم خانگی مجهز به قابلیت اتصال به شبکه بی سیم کار خواهد کرد.همچنین،اینترنت اشیا توسط پسیو وای فای با سرعتی بیشتر پیشرفت خواهد کرد.

به گزارش تک24، محققان بعد از کسب موفقیت کاهش مصرف انرژی،هم اکنون در حال کار روی مکانیزم این سیستم برای افزایش پهنای باند و سرعت آن اند،چنانکه حداکثر سرعت دانلود ۱۱ مگابایت برثانیه تاکنون حاصل شده است.این نرخ دانلود با نرخ دانلود شبکه ۴G در حالت معمولی در بسیاری از کشورها برابر است و با آنها رقابت می کند.

اعتقاد محققان دانشگاه واشنگتن بر این است که با رونمایی از پسیو وای فای،پنجره جدیدی به شیوه برقراری ارتباط دستگاه ها با همدیگر و همچنین ارتباط انسان با دستگاه های دیجیتال باز می شود که البته بدلیل محدودیت هایی که سیستم وای فای کنونی دارد،غیر ممکن به نظر می آید.در حال حاضر مشخص نشده است که این فناوری در زمانی،خود را به صورت محصولات تجاری نشان می دهد و کاربران دنیا هم توان خرید آن را خواهند داشت.ویژگی مصرف اندک انرژی این سیستم،به نظر می آید که سازنده،با اصرار و پافشاری مردم برای استفاده از آن،اقدام به ارائه سریع آن کند.

گلکسی اس ۸ نخستین گوشی با بلوتوث ۵ خواهد بود

هفته قبل بود که فهرستی از مشخصات نسخه ۵ بلوتوث توسط موسسه SIG انتشار یافت و با استناد به آن،نسخه ۵ بلوتوث،۴ برابر افزایش نسبت به نسل قبل داشته است.ضمنا سرعت انتقال داده نسخه ۵ هم دو برابر نسخه ۴٫۲ بلوتوث شده است.

به گزارش تک24، طبق گفته SIG،توان استفاده از نسخه ۵ بلوتوث برای تمام پرچم داران جدید فراهم است.همانگونه که در گذشته شایعه شده بود،گلکسی اس ۸ به احتمال بسیار با نسخه ۵ بلوتوث به بازار خواهد آمد.ضمنا این نسخه از بلوتوث از گجت های بیشتری در این باره پشتیبانی می کند که با این وجود بایستی شاهد افزایش محصولات مبتنی بر بلوتوث باشیم.گفتنی است که افزایش سرعت عملکرد نسخه ۵،در کیفیت ابزارهای مبتنی بر بلوتوث تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

با این وجود باید تا زمانی که گلکسی اس ۸ به طور رسمی رونمایی شود،صبر کرد تا از صحت این خبر مطمئن شویم

سیستم عامل Android Things ؛ هدیه گوگل برای اینترنت اشیا

به گزارش گجتنیوز، سیستم عامل Android Things نام جدید پلتفرم گوگل مخصوص دستگاه های اینترنت اشیا است. این پلتفرم مدرن، دارای بخشی به نام Weave است که وظیفه ارتباط بین دستگاه های مختلف اینترنت اشیا را بر عهده دارد. این بخش از پلتفرم جدید گوگل که در واقع نسخه ارتقا یافته سیستم عامل بریلو (Brillo) است، زین پس امکان آن را خواهد داشت تا با سرویس های ابری نظیر دستیار گوگل (Google Assistant) نیز ارتباط برقرار کند.

اینترنت اشیا یا همان IOT، به طور کلی اشیا و وسایلی را در بر می گیرد که قادرند به اینترنت متصل شده و از طریق اپلیکیشن های موجود در گوشی های هوشمند کنترل شوند. گفتنیست که اینترنت اشیا همچنان پر رونق است و هر کسی دوست دارد از این دستگاه ها استفاده کند.

ما اخیرا تحرکاتی را از سوی مایکروسافت دیده ایم و آن ها در تلاشند تا ویندوز 10 و کورتانا را به اینترنت اشیا بیاورند؛ اما در این بین، گوگل نیز می خواهد به همه یادآوری کند که او هم جزوی از این بازی است. آیا کسی به یاد میاورد که پلتفرم اینترنت اشیا گوگل چه نام داشت؟ اگر شما هم از عاشقان فناوری هستید و یا یکی از طرفداران پر و پا قرص گوگل هستید، قطعا می دانید که این پلتفرم بریلو نام دارد.

بله، ما هم همانند شما شاید کمی این نام را عجیب بدانیم، اما خوشبختانه گوگل با تغییر نام این پلتفرم به سیستم عامل Android Things ، باعث شده تا کاربران به مراتب آسان تر از گذشته این نام را از بر کنند. برلیو مبتنی بر اندروید بود و پلتفرم جدید گوگل نیز بر همین اساس اما بیش از پیش آپگرید شده تا توسعه دهندگان را قادر سازد با استفاده از ابزارهای یکسان با اندروید، خیلی آسوده تر از گذشته بر روی دستگاه های اینترنت اشیا کار کنند. گوگل اخیرا نسخه پیش نمایش مخصوص توسعه دهندگان سیستم عامل Android Things را منتشر کرده است، اما آن تنها یک بخش از این آپدیت خواهد بود.

به روزرسانی بخش Weave، مهمتر از تغییر نام بریلو به سیستم عامل Android Things

دیگر بخش، آپدیتی مربوط به یک آپدیت برای “Weave” است که گوگل از این ابزار برای برقراری ارتباط بین دیوایس های اینترنت اشیا با یکدیگر استفاده می کند. بزرگ ترین به روزرسانی سیستم عامل Internet Things دقیقا همینجاست و در واقع ارتباط آسان دستگاه های اینترنت اشیا با سرویس های ابری نظیر دستیار گوگل (Google Assistant)، به واسطه Weave است. ترکیبی که با عملیات های مختلف بر روی گوگل به وجود خواهد آمد تا کاربران را در راه جذابی از استفاده این دستگاه ها قرار دهد.

کفی های کفشتان را با اتصال بلوتوث گرمازا کنید

کفی های گرمازا اختراع جدیدی نیست. اگرچه من از آن ها استفاده نکرده ام، اما مدام نگران داغ شدن و سوختن پاهایم هستم. حال به نظر می رسد مخترعین مشکل را به طور قانونی حل کرده باشند. اگر در طول زمستان پیاده روی می کنید و به اسکی می روید، احتمالا گرم ماندن پاهایتان برایتان یک معضل جدی خواهد بود. یک شرکت اروپائی تحت عنوان “T+” قرار است در آینده کفی های کفش گرمایشی هوشمند را عرضه کند.

به گزارش زومتک، شرکت T+ هفته گذشته به مناسبت کفی های گرمازا زمستانه یک Kickstarter راه اندازی کرد. و برخلاف محصولات مشابه این کفی ها قابلیت شارژ بی سیم داشته و از طریق یک اپلیکیشن مرتبط با بلوتوث همگام سازی شده و درجه حرارت را تنظیم و بر عمر باتری نظارت می نماید. همچنین این کفی ها دارای یک شتاب سنج درون ساخت بوده که با شروع پیاده روی شروع به کار خواهد کرد. کارکرد آن ها حداقل ۵ ساعت بوده و در برابر آب و آتش مقاوم هستند.

البته این کفی ها قابلیت پیگیری انجام فعالیت هایتان را ندارد. قیمت یک جفت از این کفی های گرمازا ۹۸ دلار است.

حقیقتا کفی های گرمازا تحت عنوان “Winter+” در نوع خودشان بی نظیر هستند. همه ما با سردی وحشتناک زمستان موافقیم و حداقل با ابداع و عرضه این کفی ها می توانیم یک بخش از بدنمان را گرم نگه داریم. به هر حال، می دانیم تا وقتی که پاهایمان گرم هستند، خودمان هم گرم هستیم!

پرواز دو ساعته از لندن تا نیویورک با نسل آینده ی جت فضایی ناسا

سازمان فضایی ناسا از طرح مفهومی نسل آینده ی جت های مسافربری با قابلیت پرواز فضایی زیر مداری رونمایی کرد. این جت فضایی از توانایی حمل صدها مسافر بر روی صندلی های پیشرفته و سرعتی معادل سه برابر سرعت صوت برخوردار است.

به گزارش گجتنیوز، این جت مسافربری، صدها مسافر را در حین پرواز زیر مداری بر روی صندلی های پیشرفته نگه می دارد. پرواز فضایی زیر مداری به پروازی گفته می شود که در آن، هواپیما از نقطه ی پرتاب به مرز فضا خواهد رسید. تفاوت چنین پروازهایی با پروازهای فضایی معمولی در آن است که هواپیما در مدار نمی چرخد و دوباره به جو زمین بازمی گردد.

در حال حاضر، ناسا تنها نمونه ی اولیه و در مقیاس کوچک این جت فضایی را مورد آزمایش قرار داده است. این هواپیما به صورت بال ترکیبی با بدنه طراحی شده و با ساختار محکم خود، پایداری بدنه را در پروازهای طولانی مدت و پر تنش تضمین می کند.

مهندسان ناسا مدعی شده اند که این هواپیما از چنان سرعتی برخوردار است که می تواند فاصله ی لندن تا نیویورک را در مدت 2 ساعت پرواز کند. خوان گارسیا مانسیلا (Juan Garcia Mansilla)، مهندس طراحی صنعتی پیشرفته ی ناسا و مدیر پروژه ی ساخت این هواپیما در مورد سرعت نسل جدید جت فضایی ناسا عنوان کرد: سیستم رانش هواپیمای هایپرجت ناسا از موتورهای دمنده ی هوا تشکیل شده که قدرت لازم برای رسیدن به ارتفاع 18 کیلومتری از سطح زمین با سرعتی معادل سه برابر سرعت صوت را تامین می کند.

نسل آینده ی جت فضایی ناسا در راستای طرح سفر ارزان قیمت به فضا ساخته می شود

حداکثر سرعتی که برای هواپیمای هایپرسونیک ناسا در نظر گرفته شده، 4 هزار کیلومتر در ساعت است که این میزان سرعت، تجربه ی سفر 3 ساعته از لس آنجلس تا سیدنی را فراهم می کند. مانسیلا در ادامه افزود که این جت فضایی در راستای طرح ارسال توریست به فضا تحت عنوان سفر فضایی ارزان قیمت ساخته خواهد شد.

برای این جت فضایی، موتوری از نوع رم جت چرخشی با قابلیت مکش هوا و تبدیل به راکت طراحی شده است. موتورهای رم جت این هواپیما پس از رسیدن به سرعت سه ماخ به راکت تبدیل می شوند و با تزریق اکسیژن مایع به محفظه ی خروج هوا، رانش مورد نیاز برای پرواز تا مدار زمین را تامین می کنند.

یک دیدگاه دربارهٔ «دکه خبر دنیای تکنولوژی و فناوری/تاریخ انتشار، شنبه ۲7 آذر ۹۵»

  1. با سلام خدمت همه ی عزیزان،
    ممنون از این بخش پر محتوا.
    من یکشنبه در نمایشگاه الکام بودم.
    برای اولین بار در ایران چیز های مثبتی در نمایشگاه دیدم.
    اولاً در بخش سخت افزار فقط 2 شرکت msa و green شرکت کرده بودند.
    همانطور که احتمالاً می دانید شرکت msa محصولاتش در زمینه ی لپتاپ، کارت گرافیک، مادربرد، و غیره است.
    green هم بیشتر در زمینه ی case و power فعالیت دارد.
    من به همراه یک نابینا ی دیگر که از دوستان صمیمیم به حساب می آید به هر 2 غرفه سر زدیم.
    نمایندگان هر 2 شرکت اولاً بسیار از حضور ما استقبال به عمل آوردند.
    ثانیاً اجازه ی لمس تمامی تجهیزات و ابزار آلاتی را که در غرفه یشان بود را صادر کردند.
    ثالثاً با سعه ی صبر به تمامی پرسش های ما پاسخ کامل دادند و بسیار خوب راهنمایی می کردند.
    درضمن هر 2 شرکت راهنمایی های خوبی را در زمینه ی رفتن به غرفه های دیگر به ما دادند.
    در بسیاری از موارد خود شخص تا غرفه ی مورد نظر با ما می آمد.
    درضمن هرکس به این نمایشگاه می رفت و تمایل داشت می توانست یک سیمکارت رایگان از ایرانسل و رایتل هدیه بگیرد به شرطی که کارت ملی همراهش باشد.
    مثل همیشه با دیدن عصای سفید هر 2 اپراتور بدون صف به نابینا ها خدمت ارائه می کردند که دمشون گرم.
    اگر قرار بود برای گرفتن سیمکارت رایگان هر 2 اپراتور در صف بایستیم باید بیش از 2 ساعت الاف می شدیم.
    ولی به طور کلی این نمایشگاه چیز زیادی برای عرضه نداشت و مثل سایر نمایشگاه ها در این کشور روز به روز در حال افت هست.
    این بود گزارشی کوتاه از بازدید از نمایشگاه.
    ممنون از اینکه حوصله کردید و این گزارش را مطالعه کردی.
    باور بفرمایید وقتی از نمایشگاه بیرون آمدیم هم من و هم دوستم باور نداشتیم که در ایران اینقدر در یک نمایشگاه برای نابینا ارزش قایل باشند و اینقدر حق تساوی انسانی را رعایت کنند.
    نن شخصاً فکر کردم این نمایشگاه در ایران نبوده و خودم در خواب به یکی از نمایشگاه های برگزاری در یکی از کشور های پیشرفته سفر کرده ام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *