دکه خبر دنیای تکنولوژی و فناوری/تاریخ انتشار، شنبه 6 آذر ۹۵

با سلام و احترام به همراهان وبسايت ويژه نابينايان شرکت پکتوس. در هجدهمين شمارگان دکه خبر دنياي تکنولوژي و فناوري، 15 خبر تقديم شما گراميان مي شود.

ستاره شناس نابینا برای شنیدن ستاره ها از روش فراصوت بهره برد

ستاره شناس  Wanda Diaz Merced هنگامیکه مشغول تحصیل در رشته انفجارهای ابرنواختری بود، در اوایل ۲۰ سالگی بینایی خود را از دست داد. Merced، با توجه به شور و اشتیاق داشته نسبت به عالم گیتی متناسب با اختلال خود یک راه جدید کشف کرد. به گزارش زومتک، وی یک راه جدید از طریق سونیفیکیشن برای استماع کردن ستارگان پیدا کرد. سپس Merced به منصب اخترفیزیکدان صوتی رسید.

Merced روش سونیفیکیشن را از طریق استفاده امواج صوتی به منظور تشخیص الگوهای موجود در داده های رادیویی ستاره ای شرح داد. و از اتصالات پنهان نمودارها و تمثال های بصری پرده برداری کرد. این راه و روش کشف شده وی ترجمه داده های فراگیر پیچیده را به آواهای قابل شنیدن در طول مدت زمان، استقرار و دیگر خواص توسعه داد.

وی گفت: “آن هنگام که سخت و طولانی در این باره فکر کردم، ناگهان به این نتیجه رسیدم که منحنی نور و جدول اعداد قابل تبدیل به طرح بصری است. بنابراین، با همکارانم سخت تلاش کردیم تا اعداد را به آواها ترجمه کنیم. من موفق شدم به داده ها دسترسی یابم. و امروز، با استفاده از آواها قادر به پیاده کردن فیزیک در بهترین سطوح نجوم هستم. آنچه که مردم صدها سال پیش عمدتا بصری قادر به انجام آن بودند، هم اکنون من با بهره بری از صداها انجام می دهم.”

Merced گفته است روند نقشه تبدیل داده های بصری به دانگ صدا و پشتیبانی آخرین انفجار پر سروصدای ابرنواختر از رزونانس های موج می باشد. هنگامیکه مناطق و خطوط بم دارای فرکانس های کم هستند رزونانس ها مشخصه گازهای باردار الکتریکی مانند باد خورشیدی است. از آنجا که موضوع مرتبط به ستاره هاست، انتقال قدرت با فرکانس و توزیع میدان تعیین شده توسط ابعاد صورت می گیرد. وقتی که یک ستاره فوق العاده بزرگ به یک مگنتار میدان مغناطیسی قوی تبدیل می شود، آن از ستاره در حال انفجار خارج شده و به انفجار پرتو گاما مربوط می شود. شنیدن انفجار پرتو گاما ممکن است ستاره شناسان را به جمع آوری اطلاعات بیشتر مشتاق کند.

راه اندازی شهر رسانه ها و شبکه های اجتماعی در کشور

ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن اشاره به راه اندازی شهر رسانه ها و شبکه های اجتماعی تحت عنوان «مدیا سیتی»، این شهر را شتاب دهنده ای برای استارتاپ های حوزه  ی رسانه و شبکه های اجتماعی عنوان کرد

به گزارش تک24، دبیر شورای عالی فضای مجازی درخصوص طرح «مدیا سیتی» اظهار کرد: هم اکنون مطالعات برای بررسی پتانسیل های موجود برای توسعه فناوری پیام رسان ها با ایجاد محیطی حمایتی در حال پیگیری است. بدین منظور منطقه اقتصادی پیام وابسته به وزارت ارتباطات در غرب تهران و پارک علم و فناوری پردیس در شرق تهران را برای ایجاد این شهر در نظر داریم. در این زمینه بازدیدهایی نیز از این دو منطقه انجام شده است.

ابوالحسن فیروزآبادی اذعان کرد: ما در بررسی هایی که انجام می دهیم، مبحث توسعه ی تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات در کشور را مد نظر داریم که این توسعه باید با ایجاد قطب فضای مجازی در ایران شکل گیرد. هم اکنون در مورد طرح ایجاد شهر رسانه ها و شبکه های اجتماعی در مرکز ملی فضای مجازی مطالعاتی صورت می گیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در زمینه بررسی  محل ایجاد شهر رسانه ها و شبکه های مجازی در کشور ابراز کرد: در بازدیدی که از پارک علم و فناوری ایران داشتیم، به این مورد پی بردیم که ظرفیت این پارک تکمیل شده و قرار است آنجا را توسعه بدهیم و زمینی در کنار این پارک برای اجرای «مدیا سیتی» احداث کنیم. البته در غرب تهران نیز فرودگاه پیام و منطقه ویژه اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جای مناسبی برای راه اندازی شهر رسانه ها و شبکه های اجتماعی خواهد بود.

ابوالحسن فیروزآبادی ادامه داد: جای یک «مدیا سیتی» یا یک شهرک رسانه های اجتماعی در کشورمان خالی است. فضا باید طوری باشد که همه نوع رسانه ها اعم از اجتماعی و جمعی بتوانند در یک منطقه حضور داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند تا در نهایت شاهد شکل گیری نظام تبلیغاتی و زنجیره ارزش آن ها باشیم. ضمن اینکه باید توجه داشت در کشور، شهرک های فناوری بسیاری وجود دارد که در مورد فضای مجازی این گونه نبوده و قطب مخصوص فضای مجازی در کشور دایر نیست.

فیروزآبادی در زمینه اهمیت این طرح گفت: این طرح با توجه به درجه اهمیت آن، نیازمند سیاست گذاری شورای عالی فضای مجازی است که ما پس از آماده شدن طرح اولیه، آن را برای تصویب و بررسی به شورای عالی فضای مجازی خواهیم برد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی، منطقه اقتصادی پیام را جهت اجرای طرح «مدیا سیتی» مناسب تر عنوان کرد و تشریح کرد: منطقه پیام با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، برای ایجاد شهر رسانه ها و شبکه های اجتماعی مناسب تر است. زیرا قطب فضای مجازی باید در نزدیکی پایتخت بوده و فرودگاه در آن وجود داشته باشد تا رفت وآمدها در آن آسان شود. هر دو موردی که بیان شد در منطقه اقتصادی پیام وجود دارد.

ثبت نام سیم کارت برای افراد زیر 18 سال ممنوع است

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، فروش و ثبت نام سیم کارت برای افراد زیر 18 سال ممنوع است. این افراد برای ثبت شماره تلفن باید به همراه والدین خود حضور پیدا کنند و با نظارت آنها این روند را انجام داده و سیم کارت را به نام آنها ثبت کند.

به گزارش گجتنیوز، مدتی پیش، اپراتور اول ارتباطی کشور پیامکی را برای مالکان کمتر از 18 سال سیم کارت ارسال کرد که این موضوع انتقاد فروشندگان سیم کارت را در پی داشته است. شرکت همراه اول با ارسال پیامک خطاب به این دسته از کاربران، از آنها خواست تا سیم کارت خود را به نام والدینشان ثبت کنند. در متن این پیام آمده است:
شما حداقل سن مجاز (18 سال) برای ثبت نام سیم کارت را ندارید و برای تغییر نام سیم کارت خود، ظرف 10 روز آینده به همراه ولی به یکی از دفاتر خدماتی مراجعه بفرمایید
این موضوع با اعتراضات بسیاری از سوی فعالان عرصه فروش سیم کارت روبرو شده است. رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی، در این خصوص عنوان کرده است که بر اساس قوانین موجود در کشور، افراد زیر 18 سال حق انجام فعالیت در عرصه‌ی خرید و فروش را ندارند و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که والدین آنها، مسئولیت را بر عهده بگیرند. در محل قرارداد نیز باید ذکر شود که این خرید و فروش، ولایتا انجام شده است.

افشار فروتن در ادامه گفت: بر این اساس افراد زیر 18 سال حتی می‌توانند املاک چندین میلیاردی را به نام خود ثبت کنند اما اکنون در مورد ثبت نام سیم کارت، فرد نمی‌تواند با وجود نظارت والدین، یک شماره تلفن همراه را به نام خود ثبت کند!
ممنوعیت ثبت نام سیم کارت برای افراد زیر 18 سال، مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد
به دلیل محدودیت‌هایی که طبق قانون در زمینه‌ی مالکیت بیش از 9 سیم کارت وجود دارد، بسیاری از افراد مجبور به خریداری سیم کارت به نام فرزندانشان بودند و اکنون این روند می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فعالان صنفی ایجاد کند.
افشار در ادامه متذکر شد که این روند واگذاری سیم کارت برای افراد زیر 18 سال در گذشته نیز بر اساس قوانین موجود انجام می‌شد اما مشخص نیست که چرا و چگونه به یک‌باره این تغییرات در روند واگذاری و ثبت نام سیم کارت صورت می‌گیرد؟!
مسئولان اپراتور همراه اول تاکید کردند که این موضوع با درخواست سازمان تنظیم مقررات ارتباطات صورت گرفته و بر این اساس افراد زیر 18 سال باید سیم کارت خود را تا زمان رسیدن به سن قانونی به نام والدینشان ثبت کنند.

91.5 درصد مشترکان تالیا غیرفعال هستند

گزارشی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وضعیت ارتباطات داخلی کشور تا پایان شهریور ماه سال جاری منتشر شده، نشان می دهد که یک اپراتور تلفن همراه توانسته ظرف سه ماه تابستان پنج سیم کارت را فعال کند اما همچنان ۹۱.۵ درصد مشترکانش غیرفعال هستند.

به گزارش تکنولوژینیوز، اپراتور تالیا توانسته از خرداد تا شهریور ماه سال جاری پنج سیم کارت فروخته شده خود را روشن کند. این اپراتور در این بازه زمانی بدون تغییر در مجموع مشترکان، تعداد 592,468 سیم کارت فروش داشته که از این تعداد 49,940 فعال شده است.

سازمان منطقه آزاد کیش نیز با در اختیار داشتن مجموعا 16,939 مشترک توانسته 69 درصد مشترکانش در هرمزگان را فعال کند.

اپراتور مشارکتی سیار اصفهان هم بدون تغییر در تعداد مشترکان فعال و غیرفعال روی همان رکورد 33,600 سیم کارت فروخته شده و 10,000 مشترک فعال ایستاده است.

در مجموع این سه اپراتور تاکنون 643,007 سیم کارت فروخته اند که از این تعداد 71,630 مشترک فعال شده اند.

افزایش ظرفیت پهنای باند به ۶۴۳ گیگابیت

تازه ترین وضعیت شبکه زیرساخت ارتباطی کشور توسط دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه رزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سه ماهه دوم سال ۹۵ اعلام شده است.بنار گزارشی که منتشر شده،۵۹ هزار و ۷۷۳ کیلومتر فیبرنورری بین شهرهای کشور تا پایان شهریورماه نصب شده است.این در حالی می باشد که جدیدترین آمار در ارتباط با پایان خردادماه حکایت از وجود ۵۷ هزار کیلومتر فیبرنوری داشت.

به گزارش تک24، ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل،در همین حال به ۶۴۳ گیگابیت برثانیه تا پایان شهریورماه رسیده است که این ظرفیت،۵۶۴ گیگابیت برثانیه تا پایان خردادماه گزارش شده بود.آمارهایی که انتشار یافته نشان از این موضوع دارد که ظرفیت شبکه اینترنت داخلی به ۴ هزار گیگابیت برثانیه رسیده است.همچنین ظرفیت مسافت شبکه انتقال ارتباطات کشور هم ۱۳ میلیون و ۳۲۷ هزار گیگابیت بر کیلومتر اعلام شده است.

بنابر این بررسی ها، میزان دسترسی در مدت اندازه گیری در شبکه انتقال و میزان دسترسی در مدت اندازه گیری در شبکه ارتباطات داده به ترتیب،۹۹٫۹۶ و ۹۹٫۱۴ درصد اعلام شده است.

۲۵ درصد سامانه مدیریت امنیت اطلاعات در فاز ۴ (ISMS ) تا پایان اولین نیمه سال جاری مستقر شده است و همچنین میانگین تأخیر در ارسال بسته های اینترنتی در شبکه ارتباطات داخلی کشور هم ۱۱٫۹۲ میلی ثانیه می باشد.طبق این،میزان ترانزیت ارتباطات بین الملل هم ۳۶۰۰ لینک STM1 برآورد شده است.گفتنی است که هر لینک STM1 دارای ظرفیت ۱۵۵ مگابیت برثانیه است

رضایت محمود واعظی از وضعیت برقراری ارتباطات اربعین

محمود واعظی،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه زائران اربعین حسینی از تخفیف های ارائه شده در تعرفه ارتباطی استقبال کرده اند،ابراز کرد: تخفیف ها باعث شد تا تماس مردم از ایران به عراق بیشتر باشد به گونه ای که طی مدت زمان دو هفته ای، بیش از ۷۳ درصد تماس ها صادره بوده که نشان دهنده استقبال مردم از تخفیف های ارائه شده است.

به گزارش تک24، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشکر از زحمات و تلاش های مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور شامل بخش های دولتی و خصوصی در برقراری ارتباطات زائرین اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اذعان کرد:از اربعین سال گذشته ستاد برگزاری اربعین در وزارت ارتباطات تشکیل و طی این مدت تلاش های زیادی صورت گرفت به نحوی که ظرفیت زیرساخت ارتباطی بین دو کشور بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

محمود واعظی اضافه کرد: همچنین نصب و راه اندازی بیش از ۸۰۰ کیوسک تلفن ثابت رایگان و بیش از ۱۰۰ سایت ثابت و سیار تلفن همراه و ۲۰۰ کیوسک وای فای در مسیر پیاده روی زائرین اربعین بخشی از فعالیت های صورت گرفته است.

وی با اشاره به تعرفه مکالمات زائران ادامه داد: همچنین تعرفه ارتباطی را کاهش دادیم که از طرف جمهوری اسلامی ایران با ۵۰ درصد تخفیف مدنظر قرار گرفت و اجرایی شد به نحوی که ارتباط از ایران به عراق دقیقه ای ۵۵۰ تومان منظور شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تازه ترین آمار مکالمات صورت گرفته گفت: همین تخفیف باعث شد تا تماس مردم از ایران به عراق بیشتر باشد به گونه ای که طی دو هفته تعداد ۳۴.۶ میلیون مکالمه با زمان ۴۴ میلیون دقیقه برقرار شد که از این میزان ۲۵.۳ میلیون مکالمه با زمان ۳۱ میلیون دقیقه ارتباط از ایران به عراق بوده است که یعنی بیش از ۷۳ درصد تعداد تماس ها صادره بوده که نشان دهنده استقبال مردم از تخفیف ها است.

او عنوان کرد: البته به علت تراکم زائرین در مناطق خاص و عدم تکاپوی زیرساختهای ارتباطی کشور عراق، احتمال وجود اختلال در شبکه وجود دارد، ولی تمام تلاش ما کاهش این اختلالات و افزایش کیفیت ارتباطی بوده که به همین جهت از همه همکاران تشکر می کنم.

ایرانیها روزانه ۱۰۰ میلیون بار در گوگل سرچ می کنند

علیرضا یاری،رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات بیان کرد: روزانه ۱۰۰ میلیون جستجو از سوی کاربران ایرانی در موتور جستجوی گوگل صورت می گیرد و این موتور جستجوی جهانی، رتبه اول بازدید در ایران را دارد.

به گزارش تک24، وی با اشاره به اهمیت موتورهای جستجو در جهان ابراز کرد:موتورهای جستجو در میان وبگاهها در کشورهای مختلف، رتبه شماره یک را از نظر تعداد بازدید کننده دارند. در همین حال شرکتهای ارائه کننده موتور جستجو، بزرگترین شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات بوده و رتبه اول درآمد در بین وبگاههای اینترنتی را در کشورهای مختلف به خود اختصاص داده اند. اکثر کاربران اینترنت نیز از موتورهای جستجو برای دسترسی به وب استفاده می کنند.

او طبق آمار روزانه، تعداد جستجوها از ایران را یکصد میلیون جستجو اعلام کرد و اضافه کرد:موتور جستجوی جهانی گوگل رتبه اول بازدید در ایران را دارد. البته سه موتور جستجوی جهانی دیگر نیز دارای رتبه بازدید زیر ۲۰ در ایران هستند.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات،عوامل موثر در وضعیت فعلی این طرح را فقدان تجمیع ‏کنندگان قوی در سطح کشور، عدم تمرکز جویشگرهای ایرانی بر دریافت اطلاعات از تجمیع کنندگان داده در سطح کشور و ضرورت ایجاد مدل تعاملی مناسب میان تجمیع کنندگان داده با جویشگرها عنوان کرد و ابراز کرد:حجم، کیفیت و مهم‏تر از همه به روز بودن اطلاعات در تجمیع‏ کنندگان داده ایرانی در مقیاس مناسبی قرار ندارد.

علیرضا یاری ضمن بیان اینکه در طرح جویشگر بومی،تمرکز فعلی بر افزایش دقت و پوشش می باشد،افزود:تجمیع کنندگان اطلاعات نسبتا مناسب به دلیل عدم وجود مدل تعاملی مناسب، تمایلی به ارائه اطلاعات خود به جویشگرهای بومی ندارند.

مدیر پروژه جویشگر بومی،حمایت و تقویت تجمیع‏ کنندگان داده بومی در حوزه ‏های پرمخاطب، استفاده از اطلاعات تجمیع کنندگان داده، شکل‏ گیری مدل‏های تعامل تجمیع کنندگان داده و جویشگرهای بومی و تعامل با کنسرسیوم های محتوای بومی را لازمه دستیابی به زیست بوم اطلاعاتی مناسب جویشگر بومی عنوان کرد.

علیرضا یاری ضمن اشاره به اهداف راهبردی طرح جویشگر بومی اظهار کرد: امنیت جویشگر و صیانت حریم خصوصی به منظور حفظ منافع ملی در فضای مجازی، توسعه محتوای بومی و اشاعه فرهنگ ارزش مدار در فضای مجازی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، توسعه زیرساخت های تولید و ارائه خدمات جویش و توسعه خدمات متنوع مطابق با نیاز مشتریان از جمله اهداف راهبردی این طرح است.

او از دیگر اهداف راهبردی این طرح را دستیابی به فضای رقابتی مناسب و تحقق استقلال مالی در جویشگرهای بومی و ارتقای جایگاه ملی و بین المللی کشور در حوزه فضای مجازی عنوان کرد و بیان کرد: با اجرای طرح می توان به توسعه دستاوردهایی چون توسعه زیرساخت های پردازشی و محتوای زبان فارسی، توسعه سکوهای خدمات پایه موتور جستجو و خدمات مرتبط، توسعه خدمات ارزش افزوده موتور جستجو و خدمات جانبی و رونق فضای کسب وکار موتور جستجو در کشور دست یافت.

وی با بیان اینکه جویشگر بومی بایستی بعنوان یکی از بازارهای خدمات بومی دانش آموزان مورد توجه قرارگیرد،اذعان کرد: توسعه محتوای غنی برای کاربران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجودی که محتوای داخلی رو به رشد است باید توجه بیشتری به تجمیع و ارائه آن داشت.

ترامپ برای تولید آیفون در آمریکا با تیم کوک مذاکره کرد

دونالد ترامپ در گفتگویی تلفنی با تیم کوک، از تمایل خود برای تولید محصولات اپل در داخل خاک آمریکا سخن گفت.

به گزارش زومیت، ترامپ در گفتگو با نیویورک تایمز، گفتگوی تلفنی خود با تیم کوک را چنین تشریح کرده است:

من به تیم گفتم که یکی از بزرگ ترین موفقیت های من زمانی محقق خواهد شد که کمپانی  اپل اقدام به احداث کارخانه ای در آمریکا کرده یا کارخانه های زیادی را در خاک آمریکا احداث کند به جای اینکه محصولاتش را در چین، ویتنام یا هر جای دیگری تولید کند.

اپل در واکنش به سؤالات زیاد مطرح شده در مورد اینکه آیا تمایلی به تولید آیفون  در داخل خاک آمریکا دارد یا خیر، سکوت کرده است.

به طور حتم متقاعد کردن اپل برای انتقال زیرساخت های خود به داخل آمریکا کار چندان راحتی نیست. طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر چندین میلیون فرصت شغلی مرتبط با تولید، در آمریکا از بین رفته اند و شانس اینکه اپل دوباره تولید محصولاتش را به داخل خاک آمریکا بازگرداند، بسیار کم است. در سال ۲۰۱۱، استیو جابز در گفتگو با باراک اوباما به این موضوع اشاره کرده بود که شغل های تولیدی اپل دیگر به آمریکا بازنخواهند گشت.

ارزان بودن نیروی کار در چین را نباید تنها دلیلی خواند که اپل را مجاب کرده است تا تولید سخت افزار خود را به چین انتقال دهد؛ بلکه وابستگی زیاد به کامپوننت های پرشمار تولید شده در کشور چین، باعث شده است تا اپل برای نزدیک بودن به چرخه ی تولید محصولاتش، مونتاژ آیفون را هم در خاک چین انجام دهد. به طور حتم انتقال کل چرخه ی تولید به آمریکا کار ساده و ارزانی نخواهد بود.

تولید محصولات اپل در چین طی سال  های اخیر، یکی از مواردی است که ترامپ از  آغاز کمپین انتخاباتی خود، انتقادات زیادی به آن وارد کرده است. ترامپ طی سخنانی در ژانویه سال جاری گفت: ما اپل را مجبور می کنیم که تولید محصولاتش را به جای تولید در سایر کشور ها، در داخل خاک آمریکا انجام دهد.

وی در ماه های بعدی نیز در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد. به طور حتم ترامپ نمی تواند با یک دستور، اپل را مجبور کند که تولیداتش را به داخل خاک آمریکا انتقال دهد. به نظر نمی رسد انجام مکالمات تلفنی متعدد در این رابطه بتواند کمک زیادی به ترامپ برای رسیدن به اهدافش کند، به این ترتیب تا زمان ایجاد تغییر در قوانین آمریکا در رابطه با تولید، اپل به انتقال زیرساخت هایش به آمریکا ترغیب نخواهد شد.

ترامپ برای ترغیب کمپانی ها نقشه هایی نیز در سر دارد که در گفتگو با تایم به بخشی از آن ها اشاره کرده است. وی در نظر دارد برای کمپانی هایی که در داخل خاک آمریکا فعالیت می کنند، معافیت های مالیاتی و نادیده گرفتن برخی قوانین را عملی کند.

البته اپل در سال های اخیر تلاش هایی را برای تولید محصولاتش در خاک آمریکا انجام داده است که از جمله ی آن می توان به اسمبل کردن مک پرو در کنار تولید شماری از کامپوننت های مورد نیاز در داخل آمریکا از سال ۲۰۱۳ اشاره کرد. اپل همچنین در سال های گذشته، در تلاش بود تا فرآیند تولید نمایشگر های یاقوت کریستال را در داخل خاک آمریکا آغاز کند، اما شریک این کمپانی در آمریکا با اعلام ورشکستگی کنار کشید.

نسخه جدید اپلیکیشن اینستاگرام با قابلیت استریم ویدیویی در استوری منتشر شد

به تازگی نسخه جدید اپلیکیشن اینستاگرام در اختیار کاربران اندرویدی و iOS این شبکه اجتماعی قرار گرفته که قابلیت هایی همچون ارسال پیام های محو شونده در دایرکت و استریم لحظه ای ویدیو (ویدیوهای زنده) در استوری را به ارمغان می آورد.

بر کسی پوشیده نیست، از زمانی که اینستاگرام به زیرمجموعه فیس بوک اضافه شده، سرعت افزایش قابلیت های جدید این شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و ویدیویی نیز دو چندان شده است. در همین راستا به تازگی نسخه جدید اپلیکیشن اینستاگرام (Instagram) برای کاربران اندرویدی و iOS در دسترس قرار گرفته که قابلیت های جدیدی را همراه دارد.

به گزارش گجتنیوز، یکی از قابلیت های افزوده شده به نسخه جدید اپلیکیشن اینستاگرام، استریم ویدیو در بخش استوری (Stories) است. این قابلیت که بر عقیده بسیاری برای جذب کاربران اسنپ چت (Snapchat) تعبیه شده، این امکان را فراهم می کند تا کاربران به صورت لحظه ای ویدیویی را ضبط و با دوستان خود به اشتراک بگذارند. ناگفته نماند در حال حاضر سرویس هایی همچون پریسکوپ (Periscope)، توییتر و حتی یوتیوب نیز چنین قابلیتی را در اختیار کاربرانشان قرار می دهند، با این حال مدیران اینستاگرام بر روی استریم ویدیویی که در قسمت استوری تعبیه شده مانور تبلیغاتی بسیاری داده اند.

بدین ترتیب کاربران می توانند با انتخاب دکمه Start Live در بخش استوری، از خود ویدیویی زنده (حداکثر به مدت 1 ساعت) ضبط کرده و با افرادی از لیست دوستانشان که مایل هستند به اشتراک بگذارند؛ البته ناگفته نماند قابلیت لایک کردن و قرار دادن کامنت نیز در زیر ویدیوها تعبیه شده که هریک قابلیت شخصی سازی دارد.

همچنین در نسخه جدید اپلیکیشن اینستاگرام کاربران می توانند برای صرفا افرادی که آن ها را دنبال می کنند، ویدیو و تصاویر محو شونده در دایرکت (Instagram Direct) ارسال کنند. منظور از محو شونده آن است که فایل ارسالی برای شخص مقابل، با یک بار مشاهده آن به طور خودکار حذف خواهد شد. البته از این روش برای گروه هایی که تمامی اعضای آن ها نیز شما را دنبال می کنند هم می توان ارسال کرد.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر شخصی رند بازی در بیاورد و به عنوان مثال تصویر شما را برای فرد دیگری ارسال کند و یا اینکه حتی از آن اسکرین شات بگیرد، اعلانیه ای برایتان ارسال خواهد شد که این امر را به شما گوشزد می کند. هم چنین قابلیت استوری به قسمت اکسپلور اضافه شده است و می توانید در این قسمت ویدیوهای افراد دیگر که دوستان شما نیستند را هم مشاهده کنید.

اینستاگرام اعلام کرده قابلیت استریو ویدیویی، طی هفته های آینده برای بیش از 100 میلیون استفاده کننده آن فعال خواهد شد، با این حال امکان ارسال تصاویر محو شونده از هم اکنون به صورت عمومی قابل دسترس است.

آپدیت جدید تلگرام به همراه سرویس وبلاگ نویسی منتشر شد

در صورتی که برای انتشار مطالب حوصله ی ثبت نام های طولانی مطلب را ندارید، سرویس جدید تلگرام برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

به گزارش زومیت، اگر می خواهید مطلبی در اینترنت منتشر کنید اما حوصله ی ثبت نام در سرویس هایی مانند وردپرس یا ایجاد حساب کاربری در یک وبلاگ را ندارید، آپدیت جدید تلگرام برای شما کاربردی خواهد بود. تلگرام این سرویس را به تازگی راه اندازی کرده است که به نظر عملکرد سریعی نیز دارد. کار با این سرویس بسیار راحت است.

این سرویس بسیار خوب و کاربردی است و با وجود اینکه امکانات زیادی ندارد اما نتیجه ی دلخواه شما را به دست خواهد داد. اما پتانسیل سوءاستفاده از این سرویس بسیار زیاد است؛ چرا که می توان نام هر کسی را به عنوان نویسنده ی مطلب عنوان کرد.

البته آپدیت جدید تلگرام نیز به همراه این سرویس منتشر شده است که به وسیله ی آن می توانید لینک ارسال شده را در خود اپلیکیشن ببینید. این ویژگی Instant View نام گذاری شده است. همچنین حالا می توانید به تاریخی مشخص رجوع کنید تا پیام های ارسالی در آن روز را ببینید.

نسخه ی اندروید این اپلیکیشن نیز برخی تغییرات در رابط کاربری به خود دیده است؛ دوربین آن سریع تر شده، فشرده سازی ویدیوها بهبود پیدا کرده است و برخی تغییرات ریز را نیز شامل می شود. همچنین تلگرام اعلام کرده است در حال کار روی یک آپدیت بزرگ است!

گوگل پلی سرویس از اوایل سال ۲۰۱۷ از اندروید 2.3 تا 3.2 پشتیبانی نخواهد کرد

پشتیبانی سرویس های گوگل پلی از اندروید ۲.۳ تا اندروید ۳.۲ در اوایل سال ۲۰۱۷ پایان می یابد.

به گزارش زومیت، شرکت گوگل اعلام کرده است که گوگل  پلی  سرویس ۱۰.۰.۰ و فایربیس ۱۰.۰.۰ در واقع آخرین نسخه های این کتابخانه ها خواهند بود که از اندروید API 9 تا اندروید API 13 پشتیبانی می کنند. حداقل نسخه ی اندروید مورد نیاز برای نسخه ی بعدی این دو کتابخانه (۱۰.۲.۰) که در اوایل سال ۲۰۱۷ منتشر خواهد شد، API 14 خواهد بود و این یعنی برای استفاده از نسخه جدید گوگل  پلی  سرویس و فایربیس نیاز به اندروید ۴.۰ دارید. در نتیجه ی این اقدام، پشتیبانی از اندروید ۲.۳ نان زنجبیلی و اندروید ۳.۰ و ۳.۱ و ۳.۲ در این کتابخانه ها متوقف خواهد شد.

سرویس های گوگل  پلی در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ معرفی  شد و در اصل خدمات پس زمینه ی گوگل را برای اندروید به ارمغان می آورد. با استفاده از کتابخانه ی مورد اشاره، گوگل یک سری از بروزرسانی ها را بدون نیاز به آپدیت کلی سیستم عامل اندروید در اختیار کاربران قرار می دهد.

بنا بر جدیدترین آمارهای ارائه شده در مورد درصد استفاده از نسخه های مختلف سیستم عامل موبایلی گوگل، اندروید نان زنجبیلی که اولین بار در دسامبر ۲۰۱۰ منتشر شد، هم اکنون فقط بر روی ۱.۳ درصد از کل دستگاه های اندرویدی که Google Play Services بر روی آن ها نصب است، اجرا می شود. به  عبارت  دیگر تصمیم گوگل مبنی بر عدم پشتیبانی از این نسخه  از اندروید در بروزرسانی بعدی کتابخانه ی خدمات  گوگل   پلی تعجب چندانی ندارد.

در ادامه بخشی از توضیح تیم اندروید را در مورد اقدام یادشده می خوانیم:

پلتفرم نان  زنجبیلی  اکنون شش سال عمر دارد. بسیاری از توسعه دهندگان اندروید از مدت ها قبل، پشتیبانی از این نسخه را در اپلیکیشن های خود متوقف کرده اند. همین موضوع به آن ها کمک می کند تا بتوانند اپلیکیشن های بهتری را تولید کنند و از قابلیت های جدید پلتفرم اندروید بهره ببرند. برای ما نیز همین شرایط وجود دارد. با ایجاد این تغییر ما قادر خواهیم بود مجموعه ای از ابزارهای قدرتمند تر و بهتر را با سرعتی بیشتر برای توسعه دهندگان اندروید ارائه کنیم.

به منظور روشن تر شدن موضوع بد نیست اشاره کنیم که توسعه دهندگان می توانند همچنان از نسخه ی ۱۰.۰.۰ گوگل پلی سرویس و فایربیس به منظور پشتیبانی از دستگاه هایی که اندروید ۲.۳ تا ۳.۲ را اجرا می کنند، بهره ببرند؛ اما پس از بروزرسانی به نسخه ی ۱۰.۲.۰ یا نسخه های جدیدتر ، حداقل نسخه ی اندروید مورد نیاز برای اجرای اپلیکیشن ها، API level 14 خواهد بود.

البته مطمئنا دیر یا زود شاهد توقف کامل استفاده از دو نسخه ی قدیمی اندروید ۲.۳ تا ۳.۲ خواهیم بود.

تغییر رابط کاربری گوگل پلی

به گزارش تک24، بعضی اوقات تغییراتی توسط توسعه دهندگان در رابط کاربری اپلیکیشن هایشان اعمال می شود.در همین راستا،گوگل هم به تازگی تصمیم به اعمال تغییرات این چنینی در فروشگاه گوگل پلی استور است.اینطور به نظر می آید که علاقمندی مهندسان بخش فروشگاه گوگل پلی به انجام این کار بیشتر از دیگر توسعه دهندگان است.رابط کاربری گوگل مدتی پیش دستخوش تغییراتی شد و اکنون هم نوبت Top Charts شده است.

برای نمونه Top Free Apps به Top Free تغییر کرده است.همچنین کلیدی جهت نمایش اپلیکیشن های نصب شده در قسمت بالای رابط کاربری فروشگاه گوگل پلی استور افزوده شده است که به موجب این کلید،فقط اپلیکیشن هایی که نصب نشده است به نمایش در می آیند.ضمنا،فضای سفید میان اپلیکیشن ها برداشته شده است که این موضوع موجب می شود فضای بسیاری جهت نشان دادن محتوا بوجود بیاید و ضمنا،نتایج هم مسطح تر به نمایش در بیایند.غیر از این مواردی که گفته شد،مورد جدیدی در رابط کاربری رویت نمی شود.

هم اکنون اینطور به نظر می آید که این امکان دسترسی به این رابط کاربری برای تعداد محدودی از کاربران در دسترس باشد،چراکه ما در هیچ مدام از دیوایس های خودمان این تغییرات را مشاهده نمی کنیم.با این وجود احتمال می رود هدف کمپانی آمریکایی گوگل از اعمال این رابط کاربری جدید در اختیار تعداد محدودی از کاربران،دریافت بازخورد از آنها باشد.

گوگل پلی تغییرات بسیاری را در سال های گذشته تجربه کرده است.حتی اگر یادتان باشد،نام گوگل پلی در ابتدا،اندروید مارکت بود.به زودی هم تغییرات دیگری در این فروشگاه مجازی اپلیکیشن اعمال می شود.

تکذیب فروش بخش موبایل توسط اچ تی سی

مدتی پیش شایعه ای توسط یک منبع چینی منتشر شد که روایت از این موضوع داشت که شرکت اچ تی سی قصد فروش بخش موبایل خود دارد.طبق این شایعه،گفته شده بود که این شرکت تایوانی تصمیم دارد تجارت گوشی های هوشمندشان را در اوایل سال ۲۰۱۷ عمومی کند.اما اچ تی سی،این شایعه را مهر تکذیب زد و این اخبار را هم کذب عنوان کرد.

به گزارش تک24، اچ تی سی در سال پیش،روبرو با مشکل مالی بزرگی بوده و سود آن هم همواره کاهش یافته است.با وجود اینکه امید بسیاری وجود داشت که پرچمدار اچ تی سی ۱۰،روزنه امیدی را برای اچ تی سی باز کند،این گوشی چندان با استقبال روبرو نشد.در این شرایط بود که گوگل تقاضای همکاری با اچ تی سی را برای ساخت گوشی های پیکسل مطرح کرد.

در هر حال به نظر نمی رسد اچ تی سی فعلا تصمیم به فروش بخش موبایل خود بگیرد و همچنان این بخش متعلق به اچ تی سی خواهد بود.با این وجود باید صبر کنیم تا ببینیم سرنوشت این کمپانی چه خواهد بود.

شواهد ناسا مبنی بر وجود آب زیر سطوح منجمد “پلوتون” است

شواهد ناسا نشان داده است سیاره “پلوتون” ممکن است حجم عظیم اقیانوس پنهان شده ای زیر سطوح یخ زده اش داشته باشد. شواهد جدید که دو گزارش در مجله Nature منتشر شده که در آن یک حجم عظیم اقیانوس حاوی آب مانند دیگر دریاهای زمین نشان داده است. و این نشانه پیدایش یک زیستگاه جدید برای زیستن می باشد.

به گزارش زومتک، این یافته ها مبنی بر مشاهدات فضاپیمای خطوط جدید افق ناسا می باشد که یک گذر بی سابقه در ارتفاعات کم از سیاره Dwarf و قمرهای آن در سال ۲۰۱۵ داشته است.

دانشمندان گفته اند این اقیانوس حاوی برفک های آبکی می باشد که حدود ۶۲ مایل عمق داشته و خلاف تصور ۹۳ تا ۱۲۴ مایل تا زیر پوسته سیاره “پلوتون” نفوذ کرده است.

آب سیال عنصر ضروری برای زیستن است.

دانشمند و محقق پروژه موسسه تکنولوژی نجوم، Richard Binzel، گفته است: “پلوتون با توجه به اقیانوس پوشیده از یخ های بسیار نامزد نخست نبوده است. اما هیچ چیز غیر ممکن نیست.”

به گفته متخصصان، علیرغم آن که پلوتون حدود ۴۰ بار جلوتر از خورشید نسبت به زمین است، حرارت کافی این سیاره ناشی از گرمای رادیواکتیو زمان شکل گیری آن در ۴.۶ بیلیون سال پیش می باشد که منجر به حفظ و ذخیره آب های سیال گردیده است.

Francic Nimmo، دانشمند نجوم دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا، گفته است: “سیاره پلوتون حاوی سنگ های بسیاری برای تولید گرما و همچنین پوسته های یخ با ضخامت صدها کیلومتری است که عایق خوبی به نظر می رسند. بنابراین، وجود یک اقیانوس زیر سطحی عمیق شگفت انگیز نیست. به خصوص که آب های این اقیانوس حاوی آمونیاک باشد که به مانند ضدیخ عمل می کند.”

دانشمندان بدین منظور یک منطقه غیر معمول قلبمانند تحت عنوان “Sputnik Planitia” نزدیک خط استوای سیاره پلوتون به گستره ۶۲۱ مایل مورد بررسی و نظارت قرار دادند. و مدل های کامپیوتری حوزه های آبگیر مانند حاوی برفاب ها همراه با ترک خوردگی های روی پوسته سیاره Dwarf را نشان دادند که منجر به کشف اقیانوس های زیر سطحی حاوی یخ در سیاره “پلوتون” گردید. و از علل ترک های موجود روی پوسته سیاره Dwarf می توان به انجماد آهسته اقیانوس اشاره کرد.

هکرهای کوبالت در حال سرقت از دستگاه های خودپرداز کشورهای مختلف هستند

همواره با پیشرفت تکنولوژی و افزایش امنیت دستگاه های مختلف، هکرها و سارقین نیز راه های جدیدی برای دزدی پیدا می کنند. بر اساس یافته های جدید گروه امنیتی Group IB، مدتی ست که تیمی از هکرها موسوم به کوبالت (Cobalt) مشغول سرقت از دستگاه های خودپرداز (ATM) کشورهای اروپایی و آسیایی خصوصا کشورهای چین و انگلستان هستند.

به گزارش گجتنیوز، به گفته Group IB، تمامی حملات به صورت همزمان و از طریق مراکز نامشخص انجام شده و دستگاه های خودپرداز به هیچ وجه دستکاری نمی شوند. همچنین فردی برای جمع آوری پول های سرقت شده باید در محل حضور داشته باشد.

هنوز نام بانک هایی که قربانی این ترفند جدید شده اند، منتشر نشده اما شرکت های دیبولد نیکسدورف (Diebold Nixdorf) و ان سی آر (NCR Corp) که از سازندگان مشهور دستگاه های خودپرداز هستند، از این اقدام جدید آگاهی پیدا کرده و در تعامل با بانک ها، به دنبال راهی برای مقابله با هکرها هستند. به علاوه در گزارش تیم امنیتی Group IB، نام کشورهای هلند، اسپانیا، مولداوی و مالزی به عنوان قربانیان این حمله سایبری ذکر شده و اگر بانک ها با گروه کوبالت مقابله نکنند، امکان افزایش سرقت از دستگاه های خودپرداز وجود خواهد داشت.

هنوز روش هکرهای کوبالت برای سرقت از دستگاه های خودپرداز مشخص نشده است

رییس بخش تحقیقات Group IB، دیمیتری ولکوف (Dmitry Volkov)، پیش بینی کرده که چنین حملاتی می تواند برای آینده بانک ها خطرناک باشد. درواقع هکرها این توانایی را دارند که از فاصله ای دور و مکانی نامشخص، تمام شبکه دستگاه های خودپرداز را مورد حمله قرار دهند. همچنین ولکوف اشاره داشته که بد افزار به کار رفته در این حملات، لزوما پیچیده نبوده و شاید بتوان رد آن را در لایه های تاریک اینترنت پیدا کرد. دفتر پلیس اروپا (Europol) هم در رابطه با این حملات و احتمال افزایش آنها، اخطار داده است.

هرچند، سرقت از دستگاه های خودپرداز موضوع جدیدی نیست و اوایل سال جاری بود که یکی از بانک های تایوانی، خبر سرقت 2 میلیون دلاری از یکی از دستگاه های خودپرداز را منتشر کرد. ماه فوریه نیز سارقان با هک کردن شبکه مالی جهانی سوئیفت (Swift)، مبلغ 81 میلیون دلار را از بانک مرکزی بنگلادش به سرقت بردند. حالا هم روشی که تیم کوبالت برای سرقت پول به کار گرفته، سبب نگرانی کاربران در مورد امنیت دستگاه های خودپرداز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 9 =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *