دکه خبر دنیای تکنولوژی و فناوری/تاریخ انتشار، شنبه 24 مهر ۹۵

با سلام و احترام به همراهان وبسايت ويژه نابينايان شرکت پکتوس. در سیزدهمين شمارگان دکه خبر دنياي تکنولوژي و فناوري، 15 خبر تقديم شما گراميان مي شود.

ارسال پیامک  انبوه تبلیغاتی از سیم کارت های شخصی مسدود می شود

به گزارش تکنولوژی نیوز،به گفته حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، به دنبال راه اندازی سامانه غیر فعال سازی دریافت پیامک های تبلیغاتی (سامانه 800)، شاهد نارضایتی مشترکان از برخی پیامک های تبلیغاتی از طریق شماره های شخصی بودیم.

وی تصریح کرد: ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره های شخصی از مصادیق پیامک انبوه بوده و طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، ارایه کنندگان خدمات ارتباطی باید امکان فعال سازی و یا غیر فعال نمودن دریافت پیامک های انبوه از این طریق را برای کاربران فراهم کنند.

بر این اساس طبق اطلاعیه سازمان تنظیم مقررات، قابلیت ارسال پیامک تمامی سیم کارت هایی که به صورت شخصی برای سایر مشترکین پیامک انبوه تبلیغاتی ارسال می کنند، مسدود می شود و اپراتورها ملزم هستند تا زمان ایجاد این امکان برای کاربران، در صورتی که مشترکین از طریق سیم کارت شخصی خود به ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی اقدام کنند، امکان ارسال پیامک آن ها مسدود شود.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ادامه داد: پس از ایجاد امکان فعال سازی و غیر فعال سازی دریافت پیامک انبوه برای کاربران و تایید رگولاتوری، پس از اطلاع رسانی، امکان باز کردن قابلیت ارسال پیامک انبوه برای این دسته از سیم کارت های مشترکان فراهم می شود.

MTN بیست میلیون یورو به سرمایه گذاری خود در اسنپ افزود

اسنپ، اولین و بزرگترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، سرمایه عظیمی از MTN دریافت کرد.

به گزارش تکنولوژی نیوز، شرکت MTN هفته گذشته، ۲۰ میلیون یورو به میزان سرمایه گذاری خود در شرکت اسنپ و دیگر شرکت های زیرمجموعه گروه اینترنتی ایران افزود.  این افزایش سرمایه با هدف سرعت بخشیدن به رشد این اپلیکیشن و توسعه خدمات آن در دیگر شهرهای ایران انجام شده است.

 همانطور که می دانید اسنپ به عنوان اولین و بزرگترین شرکت نرم افزاری درخواست خودرو در ایران، از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده و میانگین رشد ماهیانه آن تاکنون ۱۰۰درصد بوده است.

گروه MTN اپراتور پیشرو در بازاری در حال رشد است که مشترکین خود را در ۲۲ کشور در آسیا، آفریقا و خاورمیانه متصل می کند. این گروه همچنین سهام دار عمده در ایرانسل و گروه اینترنتی ایران است. MTN در پهنه فعالیت های خود رکورد ۲۳۲.۶ میلیون مشترک مخابراتی را به ثبت رسانده است.

 شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ، در خصوص افزایش سرمایه 20 میلیون یورویی گفت: «این سرمایه گذاری به ما کمک می کند تا بتوانیم خدمات اسنپ را در دیگر شهرهای ایران نیز گسترش دهیم و امکان دسترسی به این خدمت استثنایی را برای همه مردم ایران فراهم کنیم. ما به عنوان اولین و بزرگترین اپلیکیشن درخواست خودرو که در ایران تولید و توسعه یافته، به آنچه همگی تا اینجا به دست آورده ایم افتخار میکنیم و به تحکیم موقعیت خودمان به عنوان پیشتاز بازار، با پشتیبانی قوی از سمت MTN، ادامه خواهیم داد

رتبه 37 ایران در میزان استطاعت در پرداخت هزینه های ICT بین 139 کشور

به گزارش تکنولوژی نیوز، مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی فناوری اطلاعات وابسته به سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارش مجمع جهانی اقتصاد در خصوص نوآوری کشورها در اقتصاد دیجیتال را منتشر کرد. این گزارش براساس ارزیابی کشورها از شاخص آمادگی شبکه ای (NRI) در سال ۲۰۱۵ به دست آمده است.

در شاخص آمادگی شبکه ای (Networked Readiness Index) کشورها برای دیجیتالی شدن در ۴ زیرشاخص محیط، آمادگی زیرساختی، استفاده و کاربری و نیز تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزیابی می شوند. این گزارش نشان می دهد که کشورمان با ۴ پله صعود، در میان ۱۳۹ کشور جهان، از رتبه ۹۶ در سال ۲۰۱۴ به جایگاه ۹۲ دست پیدا کرده است. در این رده بندی رتبه ایران در زیرشاخص محیط ۸۲، از نظر آمادگی زیرساختی و مهارت ها ۸۳، از نظر استفاده کاربران ۹۹ و از نظر تاثیرگذاری ۱۰۲ اعلام شده است.

بررسی ها نشان می دهد که قابل قبول ترین جایگاه ایران در این جدول، در بخش استطاعت در پرداخت هزینه های فناوری اطلاعات و ارتباطات است. ارزیابی انجام شده از وضعیت تعرفه تلفن همراه اعتباری، تعرفه اینترنت پهن باند ثابت و همچنین سطح رقابت در حوزه اینترنت و تلفن مناسب است و به همین دلیل ایران در میان ۱۳۹ کشور رتبه ۳۷ را در میزان استطاعت در پرداخت هزینه ها دارد. اما با این وجود سطح رقابت در این حوزه با کسب امتیاز ۰.۸۵ از ۲، وضعیت مناسبی را از این منظر نشان نمی دهد.

پایین ترین رتبه ایران نیز متعلق به ارزیابی انجام شده از استفاده کسب و کارها از فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این ارزیابی، از حیث استفاده از ICT برای تراکنش های بنگاه به بنگاه  ( B۲B )، سطح آموزش کارکنان در کسب و کارها و میزان جذب فناوری در سطح بنگاه ها، امتیازهای مناسبی کسب نشده است.

کمترین امتیاز نیز متعلق به محور تاثیرات اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این محور، تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی مدل های سازمانی و نشانگر تعداد ثبت اختراع در حوزه ICT امتیاز مناسبی نیست.

تست اینترنت ۱۰۰ مگابایتی مخابرات در تهران

سخنگوی شرکت مخابرات تهران،محمدرضا بیدخام خبر از ارائه اینترنت پرسرعت ۱۰۰ مگابیتی به عنوان برنامه در دست انجام این شرکت داد و اظهار داشت: این سرویس که به تازگی و همزمان با نمایشگاه تله کام رونمایی شد، هم اکنون در برخی مراکز مخابراتی تهران در حال تست است.

به نقل از تک24، سخنگوی شرکت مخابرات تهران ضمن بیان اینکه سرویس VDSL۲ امکان دسترسی به اینترنت ۱۰۰ مگابیتی را ممکن می کند،اضافه کرد: VDSL۲ در اغلب موارد کارکردی مشابه اینترنت ADSL دارد با این تفاوت که در این سرویس، امکان ارائه سرعت ۱۰۰ مگابیتی حداکثر تا فاصله ۱۲۰۰ متری بر بستر کابل مسی، قابل ارائه است.

محمدرضا بیدخام عنوان کرد: در صورت موفقیت فاز آزمایشی این طرح، سرویس VDSL۲ می تواند برای استفاده های تجاری و حتی خانگی کاربرد داشته باشد و سرعت دسترسی چندین برابر بیشتر را برای مشترکان فراهم کند.

انتشار مشخصات تبلت نوکیا D1C

به گزارش تک24، اینطور که به نظر می رسد،موتور غول قدیمی و باسابقه دنیای تلفن همراه یعنی نوکیا تا قبل از پایان سال جاری میلادی روشن می شود و از دستگاه های جدیدی رونمایی خواهد کرد.در هفته هایی که گذشت بنچمارک های بسیاری از تبلتی تحت عنوان نوکیا D1C انتشار یافته که متاسفانه اطلاعات زیادی در دست نیست.به تازگی این تبلت در بنچمارک GFXBench رویت شده و بدین وسیله،مشخصات فنی اش هم مشخص شده است.پیشتر احتمال می رود که D1C یک گوشی هوشمند است که مشخص شد که یک تبلت اندرویدی با سیستم عامل اندروید نوقا است.

طبق اطلاعات این بنچمارک،نوکیا D1C با اندروید ۷٫۰ نوقا عرضه می شود.در قلب دستگاه هم پردازنده احتمالی اسنپدراگون ۴۳۰ با هشت هسته پردازشی و فرکانس ۱٫۴ گیگاهرتز با پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۰۵ قرار دارد.حافظه رم پردازشی ۳ گیگابایتی با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی از دیگر مشخصات این تبلت است.گفتنی است که از ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی میتوان از ۹ گیگابایت استفاده کرد.در پنل پشت یک دوربین با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل قرار دارد.در پنل جلو هم یک دوربین با کیفیت ۸ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری فول اچ دی تعبیه شده است.نمایشگر این تبلت هم ۱۳٫۸ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل(فول اچ دی)است.

 با اپلیکیشن Bitwalking در ازای پیاده روی خود پول دریافت کنید

در صورتی که انگیزه لازم را برای پیاده روی یا دویدن به منظور کاهش وزن ندارید، پس بهتر است به سراغ اپلیکیشن Bitwalking بروید، چراکه این اپلیکیشن در ازای پیاده روی پول پرداخت می کند.

به نقل از زومیت، در صورتی که انگیزه ی خاصی برای پیاده روی، دویدن و کاهش وزن ندارید و همواره ترجیح می دهید تا در هر شرایطی از خودرو برای رسیدن به مقصد استفاده کنید، پس بهتر است اپلیکیشن Bitwalking را مورد استفاده قرار دهید، چراکه این اپلیکیشن در ازای پیاده روی شما، پول پرداخت می کند. شاید تصور کنید که پول پرداخت شده توسط این اپلیکیشن واقعی نیست و ارزش خاصی ندارد، در حالی که این چنین نیست و با استفاده از این اپلیکیشن می توان پول های مجازی دریافت شده را به راحتی به پول واقعی تبدیل کرد. در صورت استفاده از این اپلیکیشن و قدم زدن، به ازای هر قدم مبلغی به حساب شما اضافه می شود که این مبلغ با واحد دلار بیت واکینگ است که با علامت $BW نمایش داده می شود. این پول را می توان از طریق این اپلیکیشن بصورت آنلاین خرج کرد یا آن را تبدیل به پول واقعی کرد.

در وب سایت Bitwalking در خصوص سرویس ارائه شده چنین اظهار نظر شده است:

ما معتقدیم که هر شخصی باید آزادی و توانایی درآمدزایی را داشته باشد. قدم زدن به اندازه ای برابر برای تمام مردم ارزشمند است و این ربطی به محلی که کاربر زندگی می کند و شخصیت وی ندارد. چیزی که مهم است، مسافتی است که کاربر در یک بازه ی زمانی مشخص طی می کند.

این اپلیکیشن فارغ از اینکه شما چه کسی بوده یا در کجا زندگی می کند، بصورت برابر به همه خدمات می دهد. این سرویس را می توان گزینه ی بسیار خوبی برای استفاده در کشورهای در حال توسعه خواند که اغلب سفرهای درون شهری بصورت پیاده انجام می شود. مالاوی و کنیا جزو اولین کشورهایی بودند که این اپلیکیشن  در آن ها آغاز به کار کرد. سالیم آدام، یک معلم IT در کشور مالاوی است که به کسب درآمد ۲۶ دلاری در ماه از طریق بیت واکینگ اشاره کرده است.

هنوز یک نرخ تبدیل جامع برای تبدیل دلار بیت واکینگ به دلار آمریکا وجود ندارد و این موضوع برای تبدیل شدن به یک استاندارد در نقشه ی راه کمپانی توسعه دهنده قرار دارد.

براساس قوانین بیت واکینگ هر ۱۰٫۰۰۰ قدم در این سرویس یک دلار بیت واکنیگ حساب می شود. پس از آنکه این سرویس راه اندازی شد، شماری از کشورها و کمپانی ها نیز به حمایت از این سرویس پرداختند که از جمله ی آن ها می توان به کمپانی ژاپنی Murata اشاره کرد که یک دستبند هوشمند را برای شمارش تعداد قدم ها و درآمد کسب شده در بیت واکینگ توسعه داده است. شنیده ها نشان از این دارد که تولیدکنندگان کفش نیز آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام کرده اند. همچنین احتمالا در اینده بانک ها نیز در امر تبدیل پول الکترونیکی به پول واقعی با بیت واکینگ همکاری کنند.

اینستاگرام برای تبلت ها و کامپیوترهای مجهز به ویندوز 10 منتشر شد

فیسبوک با آپدیت کردن اپلیکیشن ویندوز 10 خود امکان استفاده از آن را برای تبلت ها و کامپیوترهای مجهز به ویندوز 10 فراهم کرد.

به گزارش زومیت، در ماه آوریل گذشته، فیسبوک اپلیکیشن های اینستاگرام، فیسبوک و فیسبوک مسنجر را برای پلتفرم یونیورسال ویندوز عرضه کرد. این پلتفرم به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا با ارائه ی یک اپلیکیشن با توجه به دستگاه و رزولوشن صفحه نمایش کاربر، این اپلیکیشن خود را تطبیق دهد. به این معنا که تنها یک اپلیکیشن می تواند روی کامپیوتر ویندوز 10، تبلت ویندوز 10، گوشی هوشمند ویندوز 10 موبایل و حتی کنسول ایکس باکس وان نیز کار کند اما اینستاگرام تنها محدود به ویندوز 10 موبایل بود.

اما حالا با آپدیت جدید این اپلیکیشن روی کامپیوترهای ویندوز ۱۰ نیز کار کرده و کاشی های زنده ی مخصوص خود را دارد و به علاوه اعلانیه ها به صورت مستقیم روی هوم اسکرین شما نمایش داده می شوند. برای دانلود این اپلیکیشن می توانید به لینک آن در استور ویندوز مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید که برخی ویژگی ها ممکن است در نسخه ی دسکتاپ کار نکنند. برای مثال برای آپلود کردن عکس نیاز به صفحه نمایش لمسی و دوربین پشتی دارید و با وب کم نمی توانید عکسی را ثبت و آپلود کنید.

Quick، پد شارژ وایرلس ال جی با سرعتی معادل شارژرهای سیمی

ال جی پد شارژ بی سیمی به نام Quick ارایه کرده و ادعا می کند که این شارژر سرعتی معادل شارژرهای سیمی دارد.

به گزارش زومیت، ال جی حالا حداقل در زمینه ی سرعت شارژ بی سیم از سامسونگ پیشی  گرفته است، هر چند گوشی های هوشمند این شرکت در حال حاضر از فناوری مذکور پشتیبانی نمی کنند. سامسونگ مدت ها است گوشی های خود را با امکان شارژ بی سیم عرضه می کند و گوشی های جدید این شرکت از شارژ سریع بی سیم پشتیبانی می کنند. پد شارژ ال جی با نام کوئیک اما از شارژرهای سامسونگ سریع تر بوده و سرعتی معادل شارژرهای سیمی دارد.

پد کوئیک ال جی قدرت ۱۵ وات را برای دستگاه در حال شارژ تامین می کند و این در حالی است که پدهای معمول دارای قدرت ۵ واتی هستند. ال جی مدعی است این پد می تواند دستگاه شما را حدود ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد شارژ می کند. به علاوه این پد دارای کنترلر دما نیز است تا به هنگام بالا رفتن دما غیرفعال شود.

این پد برای گوشی هایی که از شارژر بی سیم استفاده می کنند قابل استفاده است و طی یک یا دو هفته ی آینده با قیمتی نامعلوم وارد بازار می شود.

اچ پی ۴٫۰۰۰ نفر از کارکنان خود را طی سه سال اخراج می کند

اچ پی بازهم تصمیم دارد تعداد زیادی از کارمندانش را اخراج کند. در اجرای این تصمیم سود کمتر از انتظار نقش مهمی داشته است.

به گزارش زومیت، اچ پی با اخراج های گسترده غریبه نیست و متأسفانه خودش را برای دور جدیدی از این اقدام آماده می کند. طبق گزارش های افشا شده اچ پی تصمیم دارد در طول سه سال آینده بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ شغل را حذف کند که این طرح در سال ۲۰۱۹ به پایان خواهد رسید.

اچ پی دقیقاً علت این کار را اعلام نکرده اما به احتمال زیاد به دلیل سود مالی پایین تر از پیش بینی این شرکت است. فروش کامپیوترهای اچ پی مدت هاست که وضع خوبی ندارد و نمی تواند چندان روی آن برای جبران ضررهای خود حساب کند.

گرچه انتظار می رود این شرکت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به بعد هرساله صرفه جویی کند. البته این مطلب دلگرمی برای افرادی که اخراج می شوند نخواهد بود اما می تواند به اچ پی کمک کند در بازار کساد پی سی ها سرپا بماند.

طرح جدید هارد اکسترنال از شرکت Western Digital

Western Digital هارد درایو های جدید خود با طراحی جدید را وارد بازار کرد.

به گزارش زومتک، شرکت وسترن یکی از معروف ترین و محبوب ترین تولید کنندگان هارد و لوازم جانبی است که به تازگی هارد های اکسترنال خود را در طرح های زیبا و رنگ های متنوع در دو مدل My Passport و My Book و با رابط USB 3.0 وارد بازار کرده است که قیمت آن ها بر اساس نوع و مقدار حافظه متفاوت است. مدل های My Passport  از ۸۰$ شروع شده و تا ۱۶۰$ ادامه دارد که شامل هارد هایی با مقدار حافظه ۱ ترابایت تا ۴ ترابایت است و مدل My Book از ۱۳۰$ تا ۳۰۰$ با مقدار حافظه ۳ ترابایت تا ۸ ترابایت در بازار موجود است.

این طراحی جدید مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و یکی از دلایل آن این است که هارد های وسترن همیشه با آن ظاهر تکراری و قدیمی برای مدت طولانی بود که هیچ تغییری نکرده بود و اکنون این هارد ها در رنگ های مشکی – نارنجی – قرمز – آبی و زرد و با کابل های اتصال USB 3.0 دربازار موجود می باشد.

سامسونگ تولید گلکسی نوت ۷ را کاملا متوقف کرد

به نقل از زومتک، خط تولید گوشی های گلکسی، منشا اصلی درآمد سامسونگ بوده که هر ساله درآمد بالایی را در زمان عرضه پرچمدارانش نصیب خود کرده اما امسال اینگونه نبود و سامسونگ در تاریخ ۱ سپتامبر با بدترین سناریو ممکن برای نوت ۷ رو به رو شد.

فراخوان تمام گلکسی نوت ۷ های عرضه شده بخاطر نقص باتری ای که در اثر داغ شدن گوشی منفجر می شود خبر خوبی برای سامسونگ نبود. پس از این فراخوان همه ی ما فکر می کردیم که سامسونگ در ماه اکتبر دوباره به بازارهای جهانی باز خواهد گشت و میتواند موفقیت S7 را دوباره تکرار کند ولی این چنین نشد. پس از عرضه مجدد نوت ۷ هایی که سامسونگ مدعی ایمن بودن آن ها بود، آنگونه که انتظار ها از سامسونگ می رفت نبود و در هفته گذشته این بار نوت ۷ های فراخوان شده و ایمن با انفجار های مجدد و آسیب رساندن به اموال و افراد همه چیز را عوض کرد. در نهایت سامسونگ دیگر به این بحث خاتمه داد و تصمیم گرفت تا پرونده پرچمدار تازه تولید شده خود یعنی نوت ۷ را برای همیشه ببندد.

سامسونگ در حال حاضر خط تولید گلکسی نوت ۷ را کاملا متوقف کرده و با بیانیه ای در روزنامه Wall Street Journal اعلام کرده: “ایمنی مشتریان ما مهمترین اولویت ما در تولید محصولاتمان است و به همین خاطر تصمیم به توقف فروش گلکسی نوت ۷ گرفته ایم”. این تصمیم دشواری برای سامسونگ بوده است، البته این تصمیم کمک بزرگی به این شرکت کرده زیرا با فراخوان مجدد این محصول میتوانست عواقب بدی برای این برند مطرح داشته باشد که نه تنها شامل حال گوشی های هوشمندش می شد بلکه در فروش و اعتماد مشتریان نسبت به محصول دیگر این شرکت تاثیر داشت.

اما این خبر می تواند برای شرکت اپل، گوگل و دیگر رقبای مطرح سامسونگ خبر خوبی باشد زیرا یک رقیب سرسخت را کنار گذاشته اند و می توانند آمار فروش خود را افزایش دهند. هم اکنون شرکت اپل با عرضه آیفون ۷ و همچنین گوگل با رونمایی از گوشی های هوشمند Pixel رقابت جدی را با هم شروع کرده اند که با قیمت تقریبا نزدیک محصولاتشان نسبت به هم، قصد در دست گرفتن بازارهای جهانی را دارند.

فروش مجدد گلکسی S7 برای جبران زیان نوت ۷

گلکسی نوت ۷ پرچمدار جدید سامسونگ مطمئنا زیان فراوانی را برای سامسونگ داشته، در ابتدا سامسونگ از فروش اولیه نوت ۷ کاملا راضی بود که با توجه به گزارشهای انفجار این گوشی همه چیز عوض شد، گوشی هوشمندی که پس از فراخوان سامسونگ با تعداد ۲.۵ میلیونی وارد مرحله بازبینی و تعمیر شدند و روزها تلاش و خرج میلیون ها دلار نتوانست ثمر بخش باشد و با انفجار مجدد گوشی و شکست پروژه نوت ۷ زیان فراوانی را برای سامسونگ به همراه آورد.

به گزارش زومتک، گلکسی نوت ۷ زیان چند میلیارد دلاری را برای سامسونگ به همراه آورد، در نتیجه سامسونگ برای جبران این ضرر تصمیم منطقی ای گرفت، با توجه محبوبیت پرچمدار قبلی یعنی گلکسی S7 ، سامسونگ قصد دارد تا با راه اندازی مجدد خط تولید این گوشی هوشمند فروش محصولاتش را افزایش داده و بتواند دوباره ضرر وارد شده را جبران کند. طی روزهای گذشته و همزمان با اعلام توقف تولید نوت ۷ سهام شرکت سامسونگ ۸ درصد کاهش داشته که اتفاقی نادر است.

با این حال با توجه به سیاست جدید شرکت سامسونگ که البته تنها راه باقی مانده برای رهایی از بحران نوت ۷ است، این شرکت قصد دارد تا تولید دو گوشی گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge را به همراه گوشی میان رده گلکسی A8 دوباره از سر گیرد.

گوشی گلکسی S7 هنوز هم قابل رقابت با دیگر پرچمداران اندرویدی است و توانسته است فروش خوبی را با توجه به موفقیتش در عرصه جهانی به همراه داشته باشد. البته این مسئله که گلکسی S7 نمی تواند جای خالی نوت ۷ را پر کند کاملا واضح است و با توجه به اینکه سری نوت تا سال آینده روانه بازار نمی شود، سامسونگ تصمیم گرفته تاریخ رونمایی از پرچمدار بعدی اش یعنی گلکسی S8 را کمی جلوتر بیندازد و با ارتقا مناسب سخت افزاری و افزودن ویژگی های جدیدی ( به جز منفجر شدن) دوباره به روند عادی اش باز گردد و بتواند اعتماد مشتریانش را جلب کند.

ثبت نام برای ورود به اولین کشور فضایی با نام Asgardia آغاز شد

شاید عنوان این خبر شما را به یاد فیلم های علمی-تخیلی بیندازد، اما به تازگی مرکز تحقیقات بین المللی هوا و فضا (AIRC) طی بیانیه ای، از برنامه های خود برای برپایی اولین کشور فضایی با نام Asgardia سخن گفته و اذعان داشته که این کشور، به صورت کاملا مستقل از زمینی ها فعالیت خواهد داشت. در کنفرانس خبری اخیری که در پاریس برگزار شد، دکتر Igor Ashurbeyli با اشاره به اهداف قانونی، فلسفی و علمی و مسائل پیرامون کشور فضایی Asgardia، از مردم زمین خواست تا برای نام نویسی به عنوان اولین شهروندان این کشور، در طراحی پرچم و دیگر نمادهای آن همکاری کنند.

به گزارش گجت نیوز، از سال آینده شاهد برپایی اولین کشور فضایی با نام Asgardia خواهیم بود

همانطور که در بالا گفته شد ، نام این شهر آزگاردیا (Asgardia) انتخاب شده که با الهام از شهر آسمانی آزگارد یا آسگارد در اساطیر اسکاندیناوی که بیشتر با مجموعه فیلم های ثور یا تور (به انگلیسی: Thor ) میان مردم شناخته شده ، انتخاب شده است.دکتر Ashurbeyli فلسفه انتخاب این نام را وحدت میان مردم و نشان دادن یکی بودن آنها اعلام کرده است.

رهبر این پروژه با اشاره به رویای ابدی بشر برای خروج از زمین و توسعه محل زندگی خود به جایی خارج از کره زمین، اذعان داشت که هدف فلسفی از برپایی Asgardia، ایجاد آینه ای از بشریت در فضا بوده که موارد قومی، نژادی و مذهبی درگیر آن نمی شوند.

تنها مناقشات سیاسی پایان ناپذیر میان کشورهای مختلف می تواند بسیاری از افراد را به فکر بیرون رفتن از کره زمین بیندازد. به همین جهت شاید هرگز کشور فضایی Asgardia را در جدل های سیاسی کوچک و بزرگی که در سیاره زمین وجود دارد، مشاهده نکنید. آنها تنها می خواهند به عنوان عضوی از ایالات متحده آمریکا شناخته شوند و در هیچ زمینه دیگری دخالت نخواهند داشت.

با کمی دقت، می بینید درگیری میان زمینی ها و کشورهای مختلف، تمامی ندارد. برای جلوگیری از ایجاد هر مشکلی در فضا، آنها نیازمند تدوین قوانینی کاملا جدید در رابطه با اینکه شرکت ها و کشورهای مختلف چگونه در فضا به جستجو پرداخته و کارهای تحقیقاتی خود را انجام دهند، بوده و باید زمینه دسترسی رایگان برای کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه پیدا کرده را نیز فراهم کنند.

در اطلاعاتی که مدیران این پروژه جاه طلبانه ارائه کرده اند، صراحتا اعلام شده که دانشمندان می توانند در Asgardia، تحقیقات خود را بدون هیچ حد و مرزی انجام دهند. شاید این صحبت ها شما را به یاد فیلم های علمی-تخیلی و انجام آزمایش های “نادرست” یا ترسناک بیندازد. علاوه بر این، اولین کشور فضایی با نام Asgardia که قرار است خارج از سیاره زمین برپا شود، می تواند از زمینی ها در برابر سیارات مختلف، تشعشعات کیهانی و شعله های خورشیدی محافظت نماید.

با توجه به صحبت های Ashurbeyli، اولین کشور فضایی با نام Asgardia قرار است با استفاده از یک یا چند ماهواره اصلی با مجموعه ای از شبکه های کوچک تر و پلتفرم محافظ فضا شکل گیرد. احتمالا حس کنجکاوی شما هم با شنیدن این جملات مبهم برای روش کار Asgardia برانگیخته شود، اما متأسفانه اینها تمام اطلاعاتی هستند که مدیران پروژه در اختیار کاربران قرار دهند.

البته آنها قول داده اند که عدم انتشار اطلاعات بیشتر برای این نیست که آنها هیچ ایده ای در مورد پروژه خود ندارند بلکه آنها منتظر همکاری کشورها، شرکت ها و دانشمندان مختلف هستند. مدیران این پروژه نمی خواهند افراد دیگر را با دیدگاهی که خودشان دارند، محدود کنند.

به هر صورت کسانی که می خواهند به عنوان اولین شهروندان این کشور فضایی شناخته شوند، می توانند با مراجعه به سایت Asgardia نام خود را ثبت کنند. باید اشاره کنیم که 100 هزار نفر اول در اولویت خواهند بود. همچنین از افرادی که در این پروژه انتخاب می شوند، برای طراحی پرچم، نشان ها و سرود ملی کمک گرفته خواهد شد.

شاید این طرح بسیار خطرناک و ریسک پذیر باشد، اما مهندسین مرکز تحقیقات بین المللی هوا و فضا به قدری از کار خود اطمینان دارند که زمان ارسال اولین ماهواره به فضا را سال آینده اعلام کرده اند.

با ربات مفهومی Ventooz می توانید از دیوار راست بالا بروید

سال گذشته بود که شرکت دیزنی ریسرچ (Disney Research) با رونمایی از ربات Vertigo، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب نمود. حالا یکی از مهندسین توانمند کانادایی و البته خوش ذوق با نام Charles Bombardier سعی کرده تا در طرحی مفهومی، عملکرد این ربات که قادر به بالا رفتن از دیوار بود را بهبود بخشد. در واقع ربات مفهومی Ventooz به قدری پیشرفته شده که حتی می تواند یک نفر را نیز با خود حمل کند.

به گزارش گجت نیوز، ربات مفهومی Ventooz با مجهز بودن به سیستم مکش باد، امکان حرکت بر روی سطوح مختلف را فراهم می کند

با ویژگی های بسیار خوبی که ربات پهپاد گونه Ventooz دارد، از آن می توان برای انجام کارهایی همچون بازرسی یا تعمیر سدها، استفاده در مناطق و موقعیت های خطرناک و یا یک سواری بسیار هیجان انگیز در پارک، استفاده نمود. اما این ربات چگونه کار می کند؟

4 چرخ ربات مفهومی Ventooz با داشتن سیستم مکش باد، می تواند همچون یک اختاپوس به سطوح مختلف بچسبد. همچنین دو توربو فن با ایجاد نیروی رو به پایین، می توانند نیروی بیشتری برای چسبیدن به دیواره و سطوح مختلف را فراهم کنند. برای به حرکت در آمدن این ربات، می توان از موتوری با سوخت هیدروژن یا موتوری الکتریکی با باتری های بزرگ استفاده کرد که در هر دو حالت، نیروی کشش اضافی تولید شده، امکان حرکت ربات به جهتی مشخص را فراهم می کند.

برای چرخیدن، راننده یا بهتر است بگوییم خلبان این ربات که در کابینی بند بند قرار می گیرد، باید با آزاد کردن یکی از اهرم های کناری خود، موقعیت فن های ربات را برای حرکت به جلو یا عقب مشخص کند. در همین زمان دو پمپ خلاء تعبیه شده در این ربات نیز می توانند از فعالیت مکنده های باد جلوگیری کنند تا امکان هدایت ربات برای خلبان وجود داشته باشد.

Charles Bombardier شهرت زیادی در طراحی و ارائه نمونه های مفهومی داشته و مواردی که ذکر شد، تنها گوشه ای از ایده های او برای ربات مفهومی Ventooz است. البته دیگر عملکردهای این ربات تحت تأثیر موتوری که سازندگان استفاده می کنند بوده و شاید هنوز موارد بسیار زیادی همچون سطوح مختلفی که Ventooz می تواند بر روی آن حرکت کند، مدت زمانی که بر روی آن قرار گیرد، قدرت مانور و … باشند که Bombardier هیچ اشاره ای به آنها نکرده است. دلیل این موضوع نیز سیستم موتوری ست که سازندگان برای این ربات باید در نظر گرفته باشند.

سونی 5 مورد از بازی های پلی استیشن را برای اندروید و آی او اس عرضه خواهد کرد

به نقل از دیجی رو، گیمرهایی که دوست دارند بازی های پلی استیشن را همه جا همراه خود داشته باشند و بیرون از خانه نیز آن ها را انجام دهند، باید به سراغ کنسول  «پی اس ویتا» (PS Vita) و یا مدل قدیمی تر آن، یعنی «پی اس پی» (PSP) بروند. اما به نظر می رسد قرار است اوضاع تغییر کند، زیرا سونی اخیراً اعلام کرده که قصد دارد حداقل 5 عنوان مختلف از بازی های پلی استیشن را برای اجرا در پلتفرم های موبایل نظیر اندروید و آی او اس، آماده کند.

البته پیش از این نیز سونی به فکر انتقال بازی های پلی استیشن بر روی گوشی های موبایل افتاده بود. در سال 2011 این شرکت ژاپنی گوشی اکسپریا پلی (Xperia Play) را روانه بازار کرد (در آن زمان این گوشی تحت برند سونی اریکسون عرضه شده بود) که قادر به اجرای بازی های پلی استیشن بود. با اینکه این ایده سونی چندان موفق نبود اما در حال حاضر شرایط فرق کرده و می توان امیدوار بود که این بار سونی بتواند به موفقیت خوبی در این زمینه دست پیدا کند.

بازی های پلی استیشن بر روی گوشی های هوشمندسونی هنوز اعلام نکرده که دقیقاً چه عناوینی قرار است بر روی گوشی های هوشمند عرضه شوند، اما می تواند حدس زد که در اولین مرحله، این شرکت به سراغ بازی های شناخته شده تر و خاطره انگیز خود برود تا بتواند گام اول را محکم بردارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که سونی در این عرصه رقبای بسیار قدرتمندی دارد که مطمئناً کار را بر این شرکت سخت خواهند کرد. از جمله مشهورترین رقبای آن هم می توان به کمپانی ژاپنی نینتندو اشاره کرد که به تازگی وارد عرصه گوشی های هوشمند شده و در واقع جزو رقبای سنتی سونی به حساب می آید.

باید منتظر ماند دید سونی چگونه این ایده جدید خود را عملی خواهد کرد و آیا این بار می تواند به توفیقی دست پیدا کند یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + یک =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *