رصد آن سوی مرز. گشت در سایت ها و مجله های خبری ویژه نابینایان در جهان

سلام و عرض ادب به همراهان این پایگاه
در این شماره، رصد را با شرح ماجرایی آغاز میکنیم که چند روزی است که دنیای مجازی را تحت الشعاع خود قرار داده و آن هم راه افتادن کَمپِین یا کارزاری است با عنوان #HowEyeSeeIt.
کمپین ها در حقیقت نوعی اردوکشی اینترنتی به حساب می آیند. هر کس که می خواهد حمایتش را از کمپینی اعلام کند، نکته ای در موردش می نویسد و عبارت کلیدی کمپین را به کمک نمادی به نام HashTag، نشانه گذاری می کند.
معمولاً این هشتگ ها در شبکه های اجتماعی قابل جست و جو هستند و این به آن معنا است که اگر کسی بخواهد آماری به دست آورد که به طور مثال چند نفر از یک کمپین حمایت کرده اند، یا مثلاً امروز چه کسانی در مورد آن موضوع خاص مطلب نوشته اند یا از آن حمایت کرده اند، به سادگی میتواند هشتگِ مربوطه را search کند تا تمام این جزئیات در اختیارش قرار گیرد. حالا ببینیم ماجرای #HowEyeSeeIt چیست؟
این کمپین را بنیادی در آمریکا به نام «foundation fighting blindness» یا بنیاد مبارزه با نابینایی به راه انداخته است. بر اساس آمار این بنیاد، سالانه میلیونها نفر در آمریکا و سراسر دنیا در اثر از بین رفتن شبکیه دچار نابینایی میشوند.
این مرکز تلاش میکند راهکارهای مراقبتی را در اختیار مردم دنیا قرار دهد تا مردم بتوانند با رعایت آنها از این اتفاق جلوگیری کنند. آنها همچنین سعی میکنند با انتشار مواد آموزشی در باره نابینایی، آنهایی را که دچار این عارضه شده اند به زندگی برگردانند.
#HowEyeSeeIt، کمپینی است که برای آشنا کردن مردم با پدیده ی نابینایی و توانمندی های نابینایان به راه افتاده است.
در این کارزار، از مردمی که اطلاعاتی در زمینه ی تحلیل رفتنِ شبکیه دارند یا خود به چنین عارضه ای مبتلا شده اند خواسته شده از خودشان یک ویدئوی سِلفی بگیرند و آن را با هَشتَگِ #HowEyeSeeIt در فِیسبوک و توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. اتفاق دیگری که در این کارزار می افتد این است که آدم ها، چشمبندی به چشم می گذارند و امور روزمره شان را در حالی که این چشمبند روی چشمشان است انجام می دهند و از خود فیلمِ سِلفی می گیرند و با دیگران به اشتراک می گذارند و در آخر هم سه نفر از دوستانشان را برای شرکت در این کارزار دعوت می کنند.
تا به حال هزاران ویدئو با این هشتگ در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده و شخصیت های شناخته شده ی زیادی به این کارزار پیوسته اند و انجمن ها و ارگان های مرتبط با امور نابینایان هم به شدت از این ماجرا استقبال کرده اند.
در اینجا
می توانید به شکل مفصل در باره ی این کمپین کسب اطلاع کنید.

از خبر های جالب توجه این روز ها، یکی هم این بود که شرکت NVAccess، یعنی همان شرکتی که پروژه ی NVDA را مدیریت می کند، یک کتاب آموزش کار با Microsoft Word بر مبنای صفحه خوان NVDA منتشر کرده است.
این کتاب الکترونیکی با فرمت های E-pub& docx و HTML عرضه شده است.
البته تا اینجای خبر را خواندید. حالا اگر اخبارِ بد را دوست ندارید دیگر ادامه اش را نخوانید.
ادامه ی خبر این است که این بسته ی آموزشی، بر خلاف معمول رایگان نیست و با قیمت ۳۰ دلار استرالیا بر روی وبسایت این شرکت قرار گرفته است.

بیشترِ زمانِ اپیزودِ این هفته ی Blind bargains به تحلیل و بررسی IOS10 اختصاص یافته است. این به روز رسانی چند روزی است که در اختیار کاربران محصولات apple قرار گرفته و مثل همیشه از نظر دسترس پذیری بحث های زیادی را در میان نابینایان به وجود آورده است.
در این قسمت از پادکست های Blind Bargains، با نحوه ی کار با IOS10 آشنا خواهید شد.
موارد دیگری هم مورد توجه قرار گرفته است که می توانید با دانلود کردنِ این اپیزود، از جزئیاتشان آگاه شوید.
این برنامه را به مدت ۵۵ دقیقه و با حجم ۶۵ مگابایت از
این لینک
دانلود کنید.

از میان روز هایی که جنبه ی جهانی پیدا می کنند، یکی هم در همین هفته ای که گذشت قرار داشت.
روز جهانی گردشگری. برنامه هایی هم در ایران در این زمینه برگزار شد. اما نکته ی جالب در برنامه های برگزار شده در ایران و سایر کشور ها، توجه خاصی است که امسال به پدیده ی دسترس پذیری توریسم برای افراد معلول شده است.
اگر تمایل دارید در این باره بیشتر بخوانید می توانید از مطلبی که در وبسایت global accessibility منتشر شده استفاده کنید. برای خواندن این مطلب می توانید از
این بخش
استفاده کنید.

رصد این هفته را به رسم معمول، با شاهکاری از موسیقیدانان نابینا خاتمه می دهیم.
«jeff healey»، گیتاریست و خواننده ی کانادایی است که در ۱۹۶۶ به دنیا آمد و در سال ۲۰۰۸، زمانی که هنوز حرف های زیادی مانده بود که با ساز و حنجره اش به دنیا و مردمانش بزند، وقتی فقط ۴۲ سال داشت، سرطان او را برای همیشه خاموش کرد.
با هم گوش کنیم به ترانه ی «Angel eyes» با صدای این نابغه ی نابینای موسیقی دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 5 =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *