دکه ی خبر دنیای تکنولوژی و فناوری/تاریخ انتشار، شنبه شانزدهم مرداد ۹۵ | شرکت دانش بنیان پکتوس

با سلام و احترام به همراهان وبسايت ويژه نابينايان شرکت پکتوس. در سومين شمارگان دکه خبر دنياي تکنولوژي و فناوري، ۱1 خبر تقديم شما گراميان مي شود.

سیستم رانندگی خودکار نیسان در بازار ژاپن عرضه می‌شود

سیستم رانندگی خودران جدید نیسان با نام ProPilot در بازار ژاپن عرضه می‌شود. این سیستم به زودی در سایر بازار‌ها اعم از ایالات متحده نیز عرضه خواهد شد. این سیستم فعلا تنها در مدل Serena عرضه می‌شود.

به گزارش زومیت، نیسان از سیستم رانندگی خودکار ProPilot بر روی خودروی ون سرنا رونمایی کرد. نخستین نسخه‌ی سیستم پروپایلوت تنها قادر به کنترل خودرو در بزرگراه‌ها و آن‌هم تنها در یک لاین حرکت است. راننده این سامانه را با استفاده از فشردن کلیدی بر روی غربیلک فرمان فعال می‌کند و سپس سرعتی بین ۳۰ الی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو تعیین می‌کند.

از اینجا به بعد سامانه‌ی پروپایلوت کنترل خودرو را با استفاده از سیستم فرمان، ترمز و گاز بر عهده می‌گیرد. همچنین پروپایلوت با کمک دوربین تکی جلو می‌تواند خطوط روی جاده را تشخیص دهد و فاصله تا خودروی جلویی را نیز اندازه بگیرد.

این سامانه خودرو را در وسط لاین حفظ می‌کند و ضمن حفظ فاصله‌ی ایمن با خودروی جلویی می‌تواند با فرمان دادن به خودرو، پیچ‌ها را نیز طی کرده و حتی خودرو را به طور کامل متوقف کند.

در صورتی که خودرو توقف کامل کند، راننده باید این سامانه را دوباره فعال کند، این کار با استفاده از کلید روی فرمان و یا فشار مختصر روی پدال گاز صورت می‌گیرد.

نسخه‌های مختلف این سامانه دارای توانایی‌های مختلفی برای کار در شرایط گوناگون هستند. تا سال ۲۰۱۸ نسخه‌ی دوم این سامانه قادر خواهد بود که خودرو را در بین لاین‌های مختلف بزرگراه‌ها هدایت کند.

نسخه‌ی سوم سامانه‌ی پروپایلوت نیز که تا سال ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد این توانایی را خواهد داشت که کنترل خودرو را در ترافیک‌های شهری و تقاطع‌ها بر عهده بگیرد.

نخستین مدلی که مجهز به این سامانه به بازار عرضه خواهد شد نسل پنجم مین ون نیسان با نام سرنا خواهد بود که به تازگی رونمایی شده است. این خودرو از ماه آگوست در بازار ژاپن عرضه خواهد شد. نیسان قصد عرضه‌ی این سامانه در بازار ایالات متحده را نیز دارد اما زمان قطعی فروش آن در این کشور و این که کدام مدل نیسان مجهز به این سیستم خواهد شد هنوز مشخص نشده است.

گوشی گلکسی فولدر 2 سامسونگ موفق به دریافت گواهینامه TENAA شد

یکی از شاخصه‌های موفقیت در بازارهای گوشی هوشمند مربوط به ارائه محصولات در تمامی زمینه‌های ممکن است. شرکت کره ای سامسونگ نیز در همین مسیر قدم گذاشته است و در حقیقت قصد دارد محصول جدید خود را البته تنها به منظور ارائه داخلی و همچنین کشورهای آسیایی راهی بازار نماید.

به گزارش تکنولوژی نیوز، شرکت سامسونگ در حال تولید یک گوشی تاشو است. این گوشی هوشمند به طور پیشفرض از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند. اما در هر صورت می‌بایست به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز هم تایپ کردن با کیبورد فیزیکی با جواب دادن تلفن با باز کردن درب آن بسیار خوشایند و دوست داشتنی به نظر می‌آید. آخرین گوشی در حال ساخت توسط شرکت سامسونگ در این زمینه گلکسی فولدر 2 (Galaxy Folder 2) نام دارد. بعد از این که اطلاعات مربوط به این گوشی در وبسایت مربوط به گروه سازمان بلوتوث، Zauba هند و FCC منتشر شد این بار نوبت وب‌سایت سازمان تنا بود که اطلاعات و تصویر این گوشی را در فضای مجازی انتشار دهد.

این گوشی جدید که دارای کد SM-G1600 است دارای ابعاد دقیق 122 × 60.2 × 15.5 میلی‌متر بوده و وزنی برابر با 155 گرم خواهد داشت. ابعاد نمایشگر لمسی این گوشی نیز معادل 3.8 اینچ بوده و درست همانند نسخه پیشین از دقت تصویر 480×800 پیکسل برخوردار خواهد بود. این گوشی از یک تراشه چهار هسته شرکت کوالکام که از حداکثر فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی استفاده می‌کند، تجهیز خواهد شد و در کنار آن دارای میزان حافظه رم دو گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی خواهد بود. میزان حافظه داخلی از طریق شیار کارت حافظه قابل افزایش خواهد بود. دوربین اصلی این گوشی دارای حسگر 8 مگاپیکسلی بوده و دوربین سلفی آن نیز 5 مگاپیکسلی است. میزان ظرفیت باتری این گوشی نیز معادل 1950 میلی‌آمپر ساعت خواهد بود. جالب است بدانید که به منظور درخشش بیشتر در این حوزه، گلکسی فولدر 2 از نسخه 6.0.1 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به همراه تمامی امکانات موجود در آن استفاده خواهد کرد.

هک تلگرام در ایران ؛ اطلاعات 15 میلیون ایرانی در دستان هکر‌ها!

برنامه تلگرام (Telegram) یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای پیام‌رسان در بین ایرانیان محسوب می‌شود. تا به حال بارها درمورد قضیه هک تلگرام در ایران شنیده ایم که همه آن‌ها یکی پس از دیگری رد شده اند؛ اما این‌بار به نظر می‌رسد این پیام‌رسان، واقعا هک شده است.

به گزارش گجت نیوز، قضیه هک تلگرام در ایران چندین بار مطرح شده است و حال این بار با ادعای جدید دو پژوهشگر، وارد فاز جدیدی شده است. با توجه به جدید‌ترین اطلاعات منتشر شده، هکر‌های ایرانی توانسته اند به تعداد فراوانی از حساب‌های سرویس پیام‌رسان تلگرام دسترسی پیدا کنند و شماره تلفن 15 میلیون کاربر ایرانی را شناسایی کنند. این اتفاق بزرگ به نحوی، بزرگ‌ترین نقص شناخته شده در این پیام‌رسان و در کل، سیستم ارتباطی رمزگذاری شده محسوب می‌شود.

حملات هکرها به این نرم افزار، که در سال جاری رخ داده و تا الان درمورد آن گزارشی منتشر نشده است، امنیت ارتباطات فعالان این پیام‌رسان (همچون روزنامه نگاران و افرادی که در دیگر شغل‌های حساس کار می‌کنند) را به‌خطر انداخته است. کولین اندرسون، محقق مستقل در حوزه سایبری و همچنین تکنولوژیست بین‌المللی کمپانی آمنستی، یعنی کلودیو گوارنیری، که به مدت سه سال بر روی گروه‌های هکر ایرانی تحقیق کرده اند، در گزارشی اعلام کردند که نرم‌افزار تلگرام توسط بیش از 20 میلیون کاربر در ایران استفاده می‌شود و این خبر مهم، می‌تواند برای خیل عظیمی از کاربران، بسیار ناراحت‌کننده باشد.

تلگرام مدت‌هاست که از خود به عنوان یک سرویس پیام‌رسان فوق امنیتی یاد می‌کند؛ زیرا تمامی داده‌هایی که رد و بدل می‌شوند، در تمامی مسیر انتقال، رمزگذاری شده اند. البته شایان ذکر است که قبلا تعداد زیادی از سرویس‌های پیام‌رسان، همچون فیسبوک و واتس‌اپ نیز از داشتن چنین امنیتی برای سرویس‌های خود خبر داده اند.

مسوولان تلگرام – که مقر اصلی آن‌ها در برلین قرار دارد – اعلام کرده اند که این سرویس پیام‌رسان، بیش از 100 میلیون کاربر فعال دارد که بخش زیادی از این 100 میلیون، در خاورمیانه قرار دارد. بر طبق گفته‌های دو محقق مذکور، آسیب‌پذیری تلگرام، در استفاده‌ی آن از پیامک‌های متنی به منظور تایید دستگاه جدید نهفته است. وقتی که کاربران می‌خواهند با یک گوشی جدید وارد حساب خود در تلگرام شوند، کمپانی سازنده توسط یک پیام کوتاه، یک کد مخصوص را برای کاربر می‌فرستد که این پیام قابلیت هک شدن توسط هکرها را دارد. طبق گفته این دو پژوهشگر، هکرها می‌توانند به وسیله همین کدها، یک دستگاه جدید را به حساب تلگرام فرد اضافه کنند و این کار باعث می‌شود آن‌ها بتوانند پیام‌های جدید و حتی پیام‌هایی که قبلا فرستاده شده اند را مشاهده کنند. کولین اندرسون در مصاحبه اخیر خود درمورد این موضوع گفته بود: ما دلایل مهم و متعددی داریم که نشان می‌دهند حساب‌های [کاربران] تلگرام به خطر افتاده‌ است.

اعتماد کمپانی تلگرام به یک پیامک برای ارسال کد، این پیام‌رسان را در تمامی کشورهایی که در آن‌ها، دولت نظارت شدیدی روی تلفن‌ها دارد یا شرکت‌های تلفن همراه شخصی هستند، آسیب‌پذیر کرده است. یکی از سخنگویان تلگرام اخیرا گفته است که مشتریان می‌توانند خودشان با عدم تکیه بر پیامک برای دریافت کد، در برابر چنین حملاتی ایستادگی کنند. نرم افزار تلگرام به مشتریان این امکان را می‌دهد که رمزهای عبور را خودشان بسازند که البته این رمزهای عبور، با ایمیل‌های بازیابی (Recovery Emails) قابل تغییر هستند. سخنگوی تلگرام در این مورد گفته است: اگر شما [از لحاظ امنیتی] یک رمز قوی برای حساب تلگرام خود دارید و ایمیل بازیابی شما نیز امن است، [پس مطمئن باشید] هیچ مهاجمی نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد.

البته لازم است بدانید که مقامات ایرانی، تاکنون درمورد این ادعای بزرگ هک تلگرام در ایران ، اظهارنظری نکرده اند. موضوع هک مدتی پیش به سایت‌های دولتی سرایت کرد که مقامات کشور، سریعا آن‌ها را تکذیب کردند.

طبق گفته‌های این دو محقق، هکرهای تلگرام متعلق به گروهی هستند که با نام Rocket Kitten شناخته می‌شوند. نکته مهم اینجاست که این هکرها، در کدهای خود برای هک تلگرام در ایران از زبان فارسی استفاده کرده بودند. این دو محقق درمورد اینکه آیا این هکرها توسط دولت ایران استخدام شده بودند، اظهارنظری نکردند ولی به نظر می‌رسد می‌خواهند به طور غیر مستقیم به این موضوع اشاره کنند که هک تلگرام در ایران کار خود دولت است.

دیگر کارشناسان سایبری معتقدند که حملات گروه Rocket Kitten بسیار شبیه به فعالیت‌های سپاه پاسداران در فضای مجازی بوده است. این موضوع هم ادعای بزرگی است و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. محققان گفته اند که قربانیان هک شده، شامل فعالان سیاسی در جنبش‌های اصلاح‌طلب و سازمان‌های مختلف هم می‌شوند؛ البته آنان به‌علت نگرانی‌های موجود برای امنیت خود، از کسی اسم نبردند. اندرسون در این‌‌مورد گفته است: ما شاهد مواردی هستیم که بر اساس آن‌ها، مردم، هدف قرار داده شده اند. ما در سراسر این اقدامات انجام شده، توازن و هماهنگی خاصی را مشاهده می‌کنیم. (اشاره غیر مستقیم به سپاه پاسداران)

این دو پژوهشگر همچنین گفته اند که آن‌ها، موفق شده اند به شواهدی دست پیدا کنند که بر اساس آن‌ها، هکرها از یک رابط برنامه ریز استفاده کرده اند و با همین کار موفق شده اند به شماره موبایل و همچنین ID بیش از 15 میلیون کاربر ایرانی دست پیدا کنند. سخنگوی تلگرام گفته است که در گذشته نیز شاهد چنین اتفاقاتی بوده اند که البته موفق به جلوگیری از آن‌ها شده اند و روز به روز در تلاشند که امنیت این نرم افزار را برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی بالا ببرند.

طبق اظهارات کارشناسان سایبری، هکرهای ایرانی روز‌به‌روز در حال پیچیده‌تر شدن و قوی‌تر شدن هستند و این توانایی را دارند که با جدیدترین عادات رسانه های اجتماعی، خود را تطبیق دهند. اهداف گروه Rocket Kitten شامل اعضای خانواده سلطنتی عربستان، دانشمندان هسته ای اسرائیل، مقامات ناتو (NATO) و همچنین برخی مخالفان ایرانی این پیام‌رسان هستند.

نرم افزار پیام‌رسان تلگرام در سال 2013 توسط پاول دوروف (Pavel Durov) ساخته شد؛ دوروف تا قبل از ساخت تلگرام، برای ساخت شبکه اجتماعی VKontakte (نسخه روسیه ای فیسبوک) مشهور شده بود. در حالی که شبکه‌های فیسبوک و توییتر در ایران فیلتر شده اند، تلگرام به طور گسترده توسط اقشار مختلف در حال استفاده است. اکتبر سال گذشته بود که رییس تلگرام در پستی جنجالی نوشت که مسوولان ایرانی از کمپانی آن‌ها خواسته اند تا با قرار دادن سرورهای این برنامه در ایران، توانایی سانسور کردن بخش‌های لازم را در اختیار ایرانیان قرار دهند. طبق ادعای رییس این پیام‌رسان، کمپانی تلگرام این درخواست را نادیده گرفت و به همین منظور، پیام‌رسان تلگرام به مدت 2 ساعت در روز 20 اکتبر سال 2015، مسدود شد. تلگرام صراحتا اعلام کرد که موضع خود در برابر درخواست‌های ایران را تغییر نمی‌دهد و هیچ سروری را در ایران قرار نمی‌دهد.

امیر رشیدی، محقق امنیتی اینترنت در کمپین بین‌المللی مستقر در شهر نیویورک برای حقوق بشر ایران، ادعا می‌کند که مدتی با قربانیان هک ایران کار کرده است. رشیدی گفت که او از تمامی‌ جاسوسی‌های انجام شده از کاربران تلگرام خبر داشته است. سخنگوی تلگرام درمورد این ادعا گفت که: به احتمال زیاد در این موارد، ایمیل بازیابی افراد هک شده است.

اندرسون و گورانیری، یافته‌های خود در این‌مورد را در روز جمعه گذشته، در کنفرانس امنیتی Black Hat در لاس‌وگاس به اشتراک گذاشتند.

تعرفه اینترنت غیرحجمی شرکت مخابرات تغییر کرد

به گزارش زومتک، چند ماه گذشته دوران رسیدگی به اعتراضات کاربران برای بالا بودن تعرفه اینترنت نسبت به پهنای باند کنونی بود که بالاخره با تصویب طرح کاهش قیمت اینترنت در کشور به ثمر نشست.

البته این تنها قسمت خوب قضیه بود، چون در کشاکش این تغییرات، قیمت تلفن ثابت تغییری بالای ۱۰۰% را به خود دیده و از ۵۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

برای آن دسته از کاربرانی که در جریان این اخبار نبوده اند باید گفت که علاوه بر کاهش قیمت هر گیگ حجم به ۳۰۰۰ تومان، این کاهش به اینترنت همراه نیز سرایت کرد، به طوری که تعرفه استفاده آزاد از اینترنت همراه، فارغ از نسل و تکنولوژی آن (۲G یا ۳G یا ۴G) ، به میزان ۲۰% کاهش یافت.

به عنوان نمونه اگر کاربری تا پیش از این بدون استفاده از بسته های افزایشی چیزی در حدود ۵۰ هزار تومان برای استفاده از اینترنت همراه بصورت آزاد پرداخت می کرد، از این پس این هزینه با کاهش ۱۰ هزار تومانی تنها ۴۰ هزار تومان برای وی تمام خواهد شد.

مخابرات استان تهران تقریباً سرویس دهنده غالب کاربران بوده و به دلیل ارائه سرویس های نامحدود با قیمت مناسب (و البته سرعت غیرقابل تحمل) محبوبیت خوبی نزد کاربران پیدا کرده است.حال این شرکت مطابق با مصوبه شماره ۱ جلسه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، از کاهش تعرفه سرویس اینترنت پرسرعت غیرحجمی خود خبر داد، بطوری که سرویس غیرحجمی از ابتدای مردادماه سال ۹۵ اجرا شده است.

اگر که جزو کاربران کنونی سرویس اینترنت پرسرعت غیر حجمی شرکت مخابرات استان تهران هستید، می‌توانند پس از تمام شدن مدت زمان قرارداد کنونی، سرویس خود را با تعرفه و شرایط جدید دریافت کنند.

اینستاگرام و معرفی قابلیت Stories

اگر از کاربران شبکه اجتماعی اسنپ چت باشید که البته چندان در میان ما ایرانیها طرفدار ندارد،با قابلیت Stories آشنایی دارید که موجب تبدیل اسنپ چت به یکی از اپ های روزمره کاربران در دیگر کشور ها شده است.کاربران در این قابلیت میتوانند عکس ها و ویدئوهای کوتاهشان را آپلود کرده و این تصاویر تا ۲۴ ساعت پس از ارسال،قابل نمایش برای لیست دوستان خواهند بود.

به گزارش تک24، اکنون اینستاگرام به عنوان زیرمجموعه فیسبوک تصمیم به پاگذاری به رقابت با اسنپ چت شده است. این شبکه اجتماعی عکس و فیلم محور، ویژگی جدیدی را به نرم افزار خود افزود که دقیقا نام Stories دارد و عملکردی کاملا شبیه استوری در اسنپ چت دارد.از این به بعد اینستاگرامی ها هم میتوانند عکس ها و ویدئوهای کوتاه خود از اتفاقات روزانه خود را در بخش استوریز(Stories)بارگذاری کنند.محدودیتی در تعداد انتشار تصاویر وجود ندارد و کاربر قادر است که هر تعداد ویدئو و عکس را در استوریز قرار دهد در شکل اسلایدشو تا ۲۴ ساعت بعد از انتشار نشان داده خواهد شد.

امکان مشاهده لیست استوری های جدید از کاربرانی که فالو می کنید در نوار بالای تایم لاین وجود دارد.علاوه براین تصاویری که در استوری خود آپلود می کنید،دارای امکان مشاهده به طور پیش فرض برای تمام فالورهای شما در اینستاگرام است.البته امکان مخفی کردن هر عکس یا ویدئو وجود خواهد داشت.همچنین قادر به تزئین عکس ها و ویدئوهای استوری با متن دلخواه یا اشکال گرافیکی خواهید بود.

همچنین امکان پاسخ به استوری ها با ارسال پیام خصوصی وجود دارد.در زمان مشاهده استوری دوستانتان در زیر هر تصویر گزینه send mesage قرار دارد که با تپ کردن برروی آن میتوانید پاسخ خود را در شکل پیام خصوصی برای دوست خود بفرستید.

علاوه بر این بعد از ارسال تصویر در استوری به راحتی میتوانید مطلع شوید که عکس شما چند بار توسط فالورهایتان دیده شده است.برای نمونه اگر یکی از تصاویر خود را در استوری باز کنید،عددی در زیر آن قرار دارد که نشانگر تعداد دفعات دیده شدن آن است و با تپ کردن برروی آن،لیست افراد مشاهده کننده تصویر شما در استوری نشان داده خواهد شد.

این قابلیت در اینستاگرام برای جمع کثیری از کاربران نسخه اندروید و ios فعال شده و تا هفته آتی برای تمام کاربران دنیا فعال خواهد شد.

هدیه ۱۵ گیگابایت فضای ابری به کاربران گلکسی نوت ۷

به گزارش تک24، کمپانی کره ای سامسونگ در جریان رونمایی از نسل هفتم فبلتهای سری نوت یعنی گلکسی نوت ۷ اعلام کرد که فضای ابری با ظرفیت ۱۵ گیگابایت را به کاربران این گوشی هوشمند خواهد داد.البته هنوز مشخص نشده این فضای ابری رایگان برای بازار کدام کشورها خواهد بود.این احتمال متفاوت بودن مقدار فضا و شرایط  استفاده از آن برای مناطق مختلف وجود دارد.این هم وجود دارد که امکان استفاده از این فضای ابری برای بعضی مناطق فراهم نباشد.

این موضوع رسما تایید شده که کاربران گلکسی نوت ۷ در ایالات متحده از این فضای ابری بهره مند خواهند بود.با اینکه این مقدار فضا چندان زیاد نیست،اما همین که رایگان است،غنیمت است!اگر یادتان رفته باید گفت که پیش فروش نوت ۷ شروع شده و این دستگاه در ۱۹ اوت برابر با ۲۹ مرداد برای کاربران پیش خرید کرده،ارسال خواهد شد.از جمله قابلیتهای بارز نوت ۷ میتوان به اسکنر عنبیه یا آیریس(IRIS)به همراه قلم مقاوم در برابر آب و گردو غبار و صفحه نمایش از دو لبه خمیده اشاره کرد.

بهره برداری اینترنت ثابت نسل چهارم ایرانسل با فناوری TD-LTE

اپراتور ایرانسل به بهره برداری نخستین شبکه اینترنت ثابت نسل چهارم کشور (TDD-LTE ) در مشهد و ٢۴ شهر دیگر پرداخت.فناوری TD-LTE جایگزینی برای ADSL و وایمکس می باشد که دارای سرعت و آنتن دهی بسیار بهتری است.گفتنی است که این نوع دسترسی به اینترنت به علت بهره گیری از تکنولوژی TDD-LTE با عنوان TD-LTE شناخته می شود.شهریور سال گذشته بود که ایرانسل پروانه بهره برداری از TDD-LTE را از رگولاتوری دریافت کرد و با حضور محمود واعظی،وزیر ارتباطات به طور آزمایشی رونمایی کرده بود.

به گزارش تک24، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم گفت:استفاده از کلام ثابت به معنای عدم جابجایی و حمل و نقل نیست. از این مودم‌ها در هر جای کشور که پوشش TD-LTE وجود دارد می‌توان استفاده کرد و این فناوری را به راحتی جابجا کرد. پس کلمه ی ثابت به معنای ثابت در فناوری ADSL نیست.

علیرضا قلمبر دزفولی اضافه کرد:فناوری ۳G ایرانسل ١۶.۵ میلیون مشترک در کشور دارد. در فناوری ۴G روزانه ٢۵٠ ترابایت در روز ترافیک مصرفی کاربران ایرانسل است. در مجموع اینترنت پهن باند ایرانسل ١٧ میلیون مشترک دارد که روزانه ١٠٠٠ ترابایت ترافیک در روز توسط اینترنت پهن باند ۳G و ۴G مصرف می‌شود که ٢۵ درصد از مصرف اینترنت کل کشور است.

وی ابراز کرد:متوسط رشد اینترنت همراه پهن باند هر کاربر در ۲ سال گذشته ١٠ برابر شده که در مجموع رشد ٢٠ برابری داشته است. ٩٠درصد مصرف دیتای ایرانسل در ۳G و ۴G است. رشد گوشی‌های۴G کاربران ایرانسل در سال گذشته ٣.۶ برابر شده است و ٢۵ میلیون نفر از مشترکانمان گوشی ‌هوشمند دارند.

مدیرعامل ایرانسل اضافه کرد:میانگین سرعت کاربران ما در شبکه‌ی نسل چهارم ١٠ مگابیت بر ثانیه بوده است. باید بدانیم هر ١٠درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند باعث رشد ١.٣٨ درصدی تولید ناخالص ملی (GDP) می‌شود.

او اظهار کرد:تا سال ٢٠١۵ حدود ٧.٣ میلیارد اشتراک تلفن همراه در دنیا بوجود آمده است که با توجه به اینترنت اشیاء قرار است تا سال ٢٠٢٠ حدود ۵٠ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل شود. این اهمیت رشد فناوری‌های موبایل و اینترنت همراه را می‌رساند.

علیرضا قلمبر دزفولی اذعان داشت:ما در ۴G همگام با دنیا هستیم اما متأسفانه به خاطر تأخیر در دریافت پروانه در ۳G از دنیا عقب مانده ایم که در یک‌سال پیش‌رو این کمبود را برطرف می‌کنیم.طبق گفته مدیرعامل اپراتور دوم،پروژه IPTV ایرانسل به زودی با توجه به مصرف بالای ویدیو در دنیا  راه اندازی خواهد شد.

وی تاکید داشت:ما در TD-LTE یک سال دیرتر از اروپا پروانه گرفته ایم و بنابراین این سرویس به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید. در حالی که دیگر کشورها مانند چین در معدود شهرهایشان در ابتدا این فناوری را ارائه دادند اما امروز ما در ٢۵ شهر کشور این فناوری را بهره‌برداری می‌کنیم.

بنابر گفته مدیرعامل ایرانسل میزان ping این تکنولوژی پایین می باشد و این مورد برای بازی آنلاین و تماشای ویدیو مهم می باشد. در آزمایش انجام شده توسط ایرانسل این آزمایش به ٣٣ میلی‌ثانیه در ‌‌‌‌latancy یا ping رسید که عددی خوب است.

همچنان امکان دریافت ویندوز ۱۰ به صورت رایگان وجود دارد

به نقل از تک24، کمپانی مایکروسافت در راستای افزایش کاربران ویندوز ۱۰ و از میان برداشتن تجربه ناموفق ویندوز ۸ و ۸٫۱ تصمیم به عرضه فایل نصب ویندوز ۱۰ برای دو نسخه ویندوز ۷ و ۸٫۱ گرفته است.گفتنی است که این روش کاملا قانونی است و اگر در پی ارتقا سیستم عامل دستگاه خود به ویندوز ۱۰ هستید،باید دست بجنبانید.

برای دانلود ویندوز ۱۰ باید فایل EXE را از قسمت مخفی Accessibility سایت مایکروسافت دانلود کنید تا مراحل آپگرید رایگان به ویندوز ۱۰ بدون هیچ دردسری شروع شود.مایکروسافت مدعی شده هنوز تاریخ رسمی برای اتمام این پیشنهاد را مشخص نکرده است و همچنان افزونه ارتقا رایگان در حالت فعال است. ردموندی ها تصمیم به اعلام تاریخ پایان این پیشنهاد در یک رویداد رسمی دارند.باز هم بر این موضوع تاکید می کنیم که این روش در حال حاضر کاملا قانونی است.کمپانی آمریکایی مایکروسافت فردا نسبت به شروع انتشار آپدیت سالانه ویندوز ۱۰ برای عموم اقدام خواهد کرد.این آپدیت شامل تغییراتی بسیاری مانند افزونه های مرورگر اج است.

پروژه TEB یا ترانزیت اتوبوس های هوایی معضلات ترافیکی را حل می‌کند

به نقل از گجت نیوز، به تازگی پروژه ی جدیدی در نمایشگاه Beijing International High-Tech چین مطرح شده بود که سرویس حمل و نقل یا ترانزیت اتوبوس های هوایی (Transit Elevated Bus) نام داشت. در این پروژه اتوبوس‌هایی طراحی شده اند که در مسیرهای ریل مانند خاصی حرکت کرده و در زیر خود فضای خالی به همراه دارند تا در عبور و مرور سایر وسایل نقلیه مشکلی ایجاد نکنند.

ایده مربوط به سرویس حمل و نقل اتوبوس های هوایی یا TEB در ماه می (May) به طور رسمی توسط مهندسین چینی مطرح شد. این ایده با هدف حل معضل ترافیک ارائه شده بود. در این ایده اتوبوس‌های ساخته می‌شود که مانند تصویر زیر بوده و در بخش زیرین خود فضای خالی را به همراه دارند. چرخ‌های اتوبوس در ریل‌های منحصر به فردی قرار می‌گیرند که در دو طرف جاده نصب شده و نهایتا بدین صورت بدون از بروز هیچ مشکل ترافیکی ممانعت به عمل می‌آید. بدین صورت اتوبوس‌های مورد نظر می‌توانند به راحتی و با عبور از ترافیک جاده ای در سطح شهر حرکت داشته باشند. این اتوبوس‌ها اصطلاحا Elevated Bus یا اتوبوس های هوایی نامیده می‌شوند.

هنگامی که ایده ساخت این نوع اتوبوس‌ها طی ماه می در نمایشگاه Beijing International High-Tech چین ارائه شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که شاهد اجرا و پیاده سازی طرح مربوط به آن باشیم. اما به تازگی و پس از گذشت چیزی در حدود 2 ماه شاهد انجام اولین آزمایش عملی این پروژه در کشور چین بودیم. نمونه اولیه اتوبوس های هوایی نامبرده شده مسافتی در حدود 300 متر را طی کرد و از این بررسی کاملا سربلند بیرون آمد. ظاهرا نسخه نهایی هر یک از این اتوبوس های هوایی ظرفیت حمل و نقل 1200 مسافر را دارند. این اتوبوس‌ها از نظر راحتی فوق العاده هستند و سرنشینان آن‌ها در طول مسیرهای طی شده دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند.

هنوز زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری قطعی از پروژه حمل و نقل اتوبوس های هوایی یا TEB مشخص نشده، اما با توجه به اقدامات دولت‌مردان چینی به نظر می رسد که در آینده بسیار نزدیک شاهد اجرای این پروژه و بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

اسکنر عنبیه سامسونگ به گوشی‌های میان رده می‌آید

به گزارش دیجی رو،پس از مراسم رونمایی گلکسی نوت 7 در نیویورک، D.J. Koh رئیس بخش موبایل سامسونگ درباره برنامه‌های آینده این کمپانی برای استفاده از تکنولوژی اسکنر عنبیه که در گلکسی نوت 7 و Galaxy Tab Iris مورد استفاده قرار گرفته است، توضیحاتی ارائه کرد.

وی در ادامه اعلام کرد سامسونگ 3 سال بر روی پیشرفت این تکنولوژی تلاش نموده و اسکنر عنبیه را به امن‌ترین بخش در بین سیستم‌های بیومتریک تبدیل کرده است. این کمپانی همچنین قصد دارد اجازه استفاده از اسکنر عنبیه را از طریق API در اختیار توسعه دهندگان شخص سوم قرار دهد و برای استفاده از این تکنولوژی در معاملات بزرگ نیز در حال مذاکره با بانک‌ها است.

علاوه بر این، کاهش هزینه این تکنولوژی در نهایت منجر به استفاده از آن در گوشی‌های میان رده خواهد شد و امکانات امنیتی گوشی‌های اندرویدی را افزایش خواهد داد. این به این معناست که گوشی‌های میان رده‌ آینده‌‌ی سامسونگ و سایر کمپانی‌ها، قادر به دریافت اسکنر عنبیه خواهند بود.

اسکنر عنبیه موجود در گلکسی نوت 7 که برای قفل گشایی گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قادر به انجام وظیفه خود با وجود عینک یا چشم بند نیز می‌باشد. این اسکنر می‌تواند تصاویری با وضوح بالا از چشم کاربر را از اندام واقعی وی تشخیص دهد و در هر دو فضای روشن و تاریک فعالیت کند. این سیستم امن‌تر از تکنولوژی اسکنر اثر انگشت است و تشخیص الگوی رگ‌های خونی در عنبیه هر شخص بسیار سخت‌تر از اثر انگشت می‌باشد، این سیستم همچنین دارای کمترین میزان اشتباه در اندازه گیری است.

در همین رابطه کمپانی رقیب LG در حال همکاری با شرکت کره ای Irience برای طرا‌حی اسکنر عنبیه شخصی خود است. پیش از این به نظر می‌رسید اسکنر عنبیه LG اولین بار بر روی مدل G5 مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما به نظر می‌رسد ال جی قصد دارد این تکنولوژی را در پرچمدار آینده خود به کار برد، که می‌تواند مدل V20 باشد که از اندروید 7.0 نوقا استفاده می‌کند و اواخر تابستان عرضه خواهد شد.

Waze بزودی جاماندن کودک در ماشین را یادآوری خواهد کرد

رانندگان چیز های زیادی را فراموش می نمایند، اما فراموش کردن کودک در اتومبیل، موضوعی غیر قابل باور است. وقتی بدون کودک در خیابان راه می روید، احساس می کنید چیزی مانند کفشهایتان را فراموش کرده اید. از خود خواهید پرسید چیزی را فراموش نکرده ام؟به نظر می رسد این موضوع بسیار معمول تر از چیزی است که فکر می کنید.

به نقل از ایران جی اس ام، طبق تحقیقات دانشگاه San Jose ، فراموشی کودک در وسیله نقلیه، باعث مرگ و میر ۲۳ نوزاد در ایالات متحده طی امسال بوده است. همین دلیل خوبی است که Waze به کمک شما بشتابد. اپلیکیشن مسیریابی Waze در حال آماده سازی خصوصیتی است که فراموشی کودک را به کاربرانش یادآوری خواهد نمود. این پیام هشدار در نسخه بتای اپلیکیشن Waze در دسترس خواهد بود.البته افرادی که کودک خود را فراموش می نمایند، تضمینی نیست که به این پیام توجه کنند. اگر احساس کردید احتیاجی به این ویژگی ندارید می توانید آن را غیر فعال نمایید.هنوز مشخص نیست تا چه زمانی این خصوصیت در نسخه بتا فعال خواهد بود اما اگر این ویژگی باعث نجات جان چند نوزاد گردد، امکان اضافه شدن آن در نرم افزار رسمی ممکن خواهد بود.

5 دیدگاه دربارهٔ «دکه ی خبر دنیای تکنولوژی و فناوری/تاریخ انتشار، شنبه شانزدهم مرداد ۹۵ | شرکت دانش بنیان پکتوس»

  1. سلام و درود بر شما واقعاً که این اخبار همهش عالی بود فقط خدا کنه که گلکسی فولدر 2 وارد ایران هم بشه و بشه ازش استفاده کرد اون سیستمی هم که روی اون نیسان بود جالب بودا خدا رو شکر که من که تازه گوشی لمسی خریدم البته منظورم از تازه یه بیست روز یک ماهی هستش نه تلگرام دارم که حک بشم نه اینستا واتسآپ هم به ضور دارم البته شاید اینستا رو نصبیدم و از آموزش آقای ملکی که در گوش کن قرار داده استفاده کردم تا بیشتر بتونم با تکنولوژی در تعامل باشم وای خدا چی میشه یه اتوبوس بیاد که وقتی سوارش میشی پرواز کنه و مسیری که باید یک ساعت توی راه باشی رو ده دقیقه ای به مقصد برسی یعنی میشه اگه بشه که عالی هستش به هر حال مرسی از بابت این پست و مرسی بابت این اخبار در پناه حق بدرود و خدا نگه دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + نوزده =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *