رصد آن سوی مرز. گشت در سایت ها و مجله های خبری ویژه نابینایان در جهان

به بتِ شکرفشان، شو ز لبش شکر سِتان شو.
جهت قران ماهش چو منجمان رصد کن.
این هفته هم به توصیه ی جلال الدین خان بلخی عمل می کنیم و «جهت قران ماهش» چو منجمان رصد می کنیم.

این شماره را با نگاهی به پایگاه اینترنتی «movies for the blind» آغاز می کنیم که بر آن است تا جایی که از عهده اش بر می آید، فیلم ها و سریال های توضیح دار را در اختیار نابینایان قرار دهد.
در هفته گذشته، اپیزود های ۷۹ و ۸۰ از مجموعه ی «Sheriff of Tombstone»، در اختیار کاربران این سایت قرار گرفته است. این مجموعه را Joseph Kane کارگردانی کرده و Roy Rogers هم به عنوان بازیگر نقش اول، با آن همکاری کرده است. فیلم در ژانر Western ساخته شده و از جمله ی کلاسیک های این ژانر محسوب می شود. «Sheriff of Tombstone» در سال ۱۹۴۱ و به زبان انگلیسی عرضه شده است. علاقمندان می توانند این قسمت و قسمت های پیشین را از
اینجا
دریافت کنند.
اگر طالب اطلاعات بیشتری در باره ی این مجموعه هستید، سری هم
از این بخش
به صفحه ی آن در IMDB بزنید.

سایت Living Blind Blog از جمله ی سایت های محبوب در میان نابینایان دنیا به حساب می آمده است.
اما چند وقتی بود که بی سر و صدا به قول فعالان فضای مجازی، عمر را در زیر آب به سر می برد و دیگر مثل قبل، فعالیت قابل توجهی از این سایت دیده نمی شد.
اما این بار عوامل تیم اداره کننده ی سایت، اعلام کردند یک نیروی تازه نفس به اداره کننده هایشان اضافه کرده اند و امیدواریم حضور این نیروی جدید الورود بتواند جان تازه ای به این سایت ببخشد.
نام این عضو جدید تیم اداره کننده ی living blind blog، Lizzie21 است که از ۳۱ ژوئیه، وارد تیم اداره کننده های این سایت شده است.

Blind Bargains، نام وبسایت دیگری است که پادکست های هفتگی تولید می کند و اولویت مطالب تولیدی این پایگاه تکنولوژی است.
شصت و هشتمین شماره ی این مجله ی صوتی به نمایشگاه های تابستانه ی بنیاد نابینایان آمریکا «AFB» و فدراسیون ملی نابینایان آمریکا «NFB» اختصاص یافته است. در این شماره، از همه چیز خواهید شنید.
از OCR گرفته تا NoteTaker و Braille Display. البته ما هم سعی خواهیم کرد در طول هفته، از مطالب مطرح شده در این پادکست، در وبسایت شرکت پکتوس استفاده کنیم و ترجمه ی بخش هایی از این پادکست را در اختیار کاربران قرار دهیم. علی الحساب کاربرانی که تمایل به شنیدن این پادکست داشته باشند، می توانند شماره ی ۶۸ را با حجم ۴۷.۵ مگابایت و زمان تقریبی ۶۰ دقیقه از
اینجا
دانلود کنند.

اما برای علاقمندان به چشمپزشکی، شاید جالب باشد که عصبشناسان آمریکایی توانسته اند بخشی از عصب های نوریِ آسیب دیده ی موش های آزمایشگاهی در اثر ابتلا به گلوکوم یا آبسیاه را با استفاده از ژن درمانی، بازسازی کنند. مشروح این خبر در شماره ی ماه اوتِ نشریه ی عصبشناسی مجله ی Nature منتشر شده است.
بنیاد نابینایان آمریکا هم در قسمت Vision Aware یا آگاهی های حوزه ی بینایی، به این خبر پرداخته که می توانید مشروحش را
از طریق این صفحه
مطالعه کنید.

وبسایت BlindScience از برگزاری هفته ی سوم برنامه ی طراحی مهندسی برای جوانان نابینا خبر می دهد. این برنامه که قرار است تا ۶ اوت ادامه داشته باشد، توسط بخش «خلاقیت علمی نوجوانان نابینا» از شاخه های فعال در NFB انجام می پذیرد و قرار است به کمک آن، علاوه بر طرح مسائل علمی، فنی و مهندسی، هوش هیجانی شرکت کنندگان در این طرح هم تقویت شود. هفته ی اول این پروژه، در تابستان ۲۰۱۵ برگزار شد و در اواسط ژوئن هم NFB هفته ی دوم را برگزار کرد. هم اکنون هم سومین هفته از این کارگاه در حال برگزاری است.

NFB همچنین کارگاه های آنلاینی را به شکل رایگان برگزار می کند که قرار است در کارگاه ۱۱ اوت، که به مدت دو ساعت برگزار خواهد شد، به بررسی مختصات صفحه خوان NVDA و چگونگی مواجهه با مشکلات مختلف مربوط به دسترس پذیری فضا های اینترنت و برنامه های گوناگون و راه حل آنها پرداخته شود.
برای شرکت در این کارگاه ها می توانید با مراجعه به وبسایت
http://www.nfb.org
و ورود به بخش Free Accessibility Training Boutiques، اطلاعات لازم در خصوص نحوه ی ثبت نام و زمان برگزاری را به دست آورید.

Allen Shaw در مطلبی در صفحه ی فیسبوکی Android for the blind، از پیش فروش گوشی تازه ی Blackberry مجهز به سیستم عامل اندروید خبر داده است. کارشناسان، به DTEK50، لقب ایمن ترین گوشی اندرویدیِ دنیا را داده اند.
این گوشی، بر خلاف محصولات Blackberry که عموماً از قیمت های بالا برخوردارند، چیزی در حدود ۳۰۰ دلار آمریکا می ارزد. DTEK50 که نازکترین گوشی تولید شده توسط Blackberry هم محسوب می شود، از یک صفحه ی ۵.۲ اینچی تمام لمسی بهره می گیرد و دوربین سلفی آن ۸ mp و دوربین اصلیش ۱۳ مگاپیکسلی است.
در این گوشی که سعی شده بیشترین مسائل امنیتی در آن لحاظ شود، امکان نصب کارت حافظه هم لحاظ شده است. این گوشی که به اندروید ۶ هم مجهز شده، می تواند انتخاب خوبی برای آن دسته از کاربرانی به حساب آید که همزمان به انعطاف پذیری اندروید و کیفیت بالای سخت افزاری Blackberry علاقمند اند.

رصد این هفته را با آهنگی از Stevie Wonder، خواننده، نوازنده و آهنگساز نابغه ی نابینا خاتمه می دهیم که با همراهی Paul McCartney، از مؤسسان و یکی از دو خواننده ی اصلی گروه Beatles اجرا شده است. در این آهنگ که Ebony and ivory نام دارد، این دو خواننده، اعتراض خود به مسأله ی تبعیض نژادی را به زیبا ترین شکل ممکن بیان کرده اند.
لینک دانلود آهنگ با حجم 5 مگابایت

روز های چهار شنبه هر هفته، شما را به سفری مجازی در سایت ها و نشریات ویژه نابینایان در دنیا می بریم.
همراه ما باشید.

8 دیدگاه دربارهٔ «رصد آن سوی مرز. گشت در سایت ها و مجله های خبری ویژه نابینایان در جهان»

    1. درود بر شما.
      اگر ببینیم این مجموعه و سایر بخش های سایت در میان مخاطبان بازخورد داره و ازش استقبال میشه، چرا که نه، مطمئن باشید ادامه میدیم.
      با قدرت.
      خوشحالیم که این مجموعه هم مورد رضایت شما قرار گرفته.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − دو =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *