ویندوز 32 یا 64؟

* 32 یا 64؟ مسأله این است!
یکی از متداولترین سؤالاتی که ذهن بیشتر کاربران رایانه را به خود مشغول داشته، تفاوت میان ویندوزهای 32 بیت و 64 بیت و نحوه تشخیص آنها از یکدیگر و علت ترجیح یکی بر آن دیگری است. تفاوت میان این دو نوع ویندوز از نحوه مدیریت و پردازش اطلاعات در CPU ناشی میشود. در ویندوزهای 64 بیتی، میزان بیشتری از اطلاعات در یک ثانیه از طریق CPU به RAM ارسال میگردد و در نتیجه کاربر قادر خواهد بود از RAM های بزرگتر استفاده کند. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که پیش از انتخاب ویندوز 32 یا 64 بیتی کاربر باید از پشتیبانی CPU رایانه خود از ویندوزهای 64 بیت اطمینان حاصل کند. برای مشاهده قابلیت پشتیبانی CPU از ویندوزهای 64 بیت، میتوان در ویندوز 7 از قسمت performance information and tools, به بخش View and Print Detailed Performance and System Information مراجعه کرد. اما برای اینکه بدانید کدام نوع از ویندوز بر روی رایانه شما نصب شده میتوانید از منو Start گزینه Computer را یافته و با فشردن دکمه Applications و سپس کلیدهای جهتنمای بالا یا پایین وارد قسمت Properties شده و با استفاده از JAWS-Cursor پاسخ سؤال خود را دریافت کنید. یکی دیگر از سؤالاتی که عموماً از سوی کاربران در این خصوص مطرح میشود این است که آیا برنامه هایی که به شکل 32 بیت طراحی شده اند بر روی سیستم عاملهای 64 بیت نیز قابل نصب هستند یا نه؟ پاسخ این است که بسیاری از برنامه هایی که به صورت 32 در بازار موجودند، بر روی ویندوز 64 بیت هم قابل نصبند, اما JAWS, نرم افزارهای آنتیویروس و درایورهای سخت افزارهای شما از جمله برنامه هایی هستند که شما با کوچ از ویندوز 32 به 64 نیازمند یافتن نسخه 64 بیت آنها خواهید بود. البته عکس این قضیه امکانپذیر نیست. کاربران نخواهند توانست برنامه هایی را که لزوماً برای ویندوزهای 64 بیت طراحی شده بر روی نسخه 32 بیت ویندوز نصب کنند. اگر کاربری قصد نصب ویندوز 32 بیت بر روی CPU 64 بیت را داشته باشد بهتر است ابتدا نسبت به یافتن درایورهای مخصوص ویندوز 32 بیتی برای رایانه خود اقدام کند، چرا که درایورهای 64 بیتی دیگر به کارش نخواهند آمد. در خصوص نرم افزارهای ویژه نابینایان، صفحه خوان JAWS از جمله نرم افزارهایی است که برای هر کدام از انواع ویندوز نسخه خاصی را ارائه کرده و کاربران باید نسخه متناسب با ویندوز خود را نصب کنند. در میان صفحه خوانها NVDA بر روی هر دو نسخه قابل نصب است و از میان موتورهای صوتی فارسی نیز پارسآوا تنها نرم افزاری است که در حالت عادی فقط بر روی ویندوز 32 بیتی نصب میشود. نسخه 32 بیتی ویندوز حد اکثر از 4 گیگابایت RAM پشتیبانی میکند و در مورد نسخه 64 بیت چنین محدودیتی وجود ندارد. لذا فقط زمانی به سراغ نسخه های 64 بیتی بروید که دستگاه شما از حافظه RAM 4 گیگابایت یا بالاتر برخوردار باشد.

7 دیدگاه دربارهٔ «ویندوز 32 یا 64؟»

  1. سلام مجدد. حقیقتا من واسم سؤال بود که مفهوم ویندوز32بیتی یا 64بیتی چیه؟ تا اینکه شما قانعم کردید. حسابی متوجه شدم. دستتون درد نکنه.

  2. سلام.
    اول يك پيشنهاد داشتم ضمن تشكر از مطلب مفيدتون كه بازم يكي از نگرانيهاي بزرگ منو برطرف كرد در خصوص نصب برنامه هاي 32 بيتي روي ويندوزهاي 64!
    پيشنهاد ميكنم در كامنتهاي پست مربوطه، سؤالات كه درباره اون پست مطرح ميشه رو راهنمايي بفرمايين.
    خب الآن من چندتا سؤال داشتم كه مربوط به همين مطلبه!
    1/ شنيدم پارسآوا با nvda در ويندوز 64 بيتي كار ميكنه و مشكل فقط با جازه درسته؟
    2/ در ويندوز xp چطوري تشخيص بدم cpu سيستمم ويندوز 64 رو هم پشتيباني ميكنه يا نه.
    3/ در جازهاي قبل از 11 كه ورژن 64 بيتي نبود كاربران چي كار ميكردن؟ و نصب جاز 32 بيتي روي ويندوز 64 دقيقا چه مشكلي پيش مياره؟
    بازم تشكر ميكنم از لطفتون و خدا خيرتون بده از پاسخ به سؤالاتم.
    خوشحال و ممنون ميشم سؤالاتي هم كه در پست صفحه خوانها و همچنين ابزارهاي كاربرديتون پرسيدم جوابش رو بفرمايين.

    1. سلام.
      جناب سرمدی بار ها از شما خواستند در پست ها سؤالات بی شمار خود را طرح نکنید و خواهش کردند که در قسمت پرسش و پاسخ که نمی دونم در چه روز یا روز هایی بر روی سایت سنجاق می شود پرسش های خود را مطرح نمایید.

  3. با سلام به علی جنتلمن، مهدی و احمد عزیززاده، سرکار خانم آیت، englishman و ریحانه خانم.
    تشکر از همگی شما که مطالب رو میخونید و به ما بازخورد میدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + چهارده =

لطفا پاسخ عبارت امنیتی را در کادر بنویسید. *